Handig: 10 tips bij inkopen doen

13 maart 2013 |
Handig: 10 tips bij inkopen doen<

De inkopen doen: soms tijdrovend, soms in een oogwenk gepiept. Goede inkoop is belangrijk. Uw zaak zou niet kunnen draaien zonder de inspanningen van uw leveranciers en producenten.

Belangrijk
De ene leverancier ziet u mogelijk dagelijks voor de dagverse producten, de ander kwam slechts eenmaal toen u de zaak startte en tafels en stoelen nodig had. Of de relatie nu regelmatig of eenmalig is, goed opletten bij het doen van inkopen en het maken van afleveringsafspraken zijn belangrijk. Daarom: 10 tips bij het doen van inkopen:

1. Leg eens een lijst aan van al uw leveranciers en relaties. Oude leveranciers waarmee u al tijden niet werkt kunnen uit het bestand worden geschoond.

2. Doet u zaken met een nieuwe leverancier? Informeer dan vooraf of deze verkoopvoorwaarden hanteert en besluit of u hiermee akkoord gaat.

3. Leg het dag en het tijdstip van een leveringsdatum goed vast. Is de uitleveringsdatum een termijn, bijvoorbeeld een aantal dagen per week, geef dan aan welk deel van ingekochte producten u wanneer geleverd wilt hebben.

4. Maak duidelijke afspraken over de koopprijs van de goederen, inclusief bijkomende kosten (zoals transport, administratie) en betalingskortingen bij snel betalingsgedrag.

5. Informeer vóór de orderplaatsing naar de mogelijkheid van nabestellingen, in het bijzonder de leveringstijd daarvan.

6. Gaat u niet akkoord met andere in de verkoopvoorwaarden opgenomen bepalingen, kaart dit van tevoren aan, en vermeld dat uitdrukkelijk op het orderformulier.

7. Elektronisch bestellen is efficiënter. Als u elektronisch bestelt, wordt ook aan de andere kant tijd bespaard op bijvoorbeeld het invoeren van uw telefonische of faxbestelling.

8. Informeer zeker bij grote eenmalige inventarisleveringen ruim vóór de leveringsdatum of alles volgens plan verloopt. Bij vertraging kunt u daar vast rekening mee houden.

9. Kijk goed naar de mensen die bij u de inkoop regelen. Het nu trainen van de beslissers over de inkoop levert op langere termijn vaak geld op.

10. Tot slot: blijf investeren in de relatie met uw leverancier. Goede communicatie is een groot goed.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: