Handig: 10 tips bij inkopen doen

13 maart 2013 |
Handig: 10 tips bij inkopen doen<

De inkopen doen: soms tijdrovend, soms in een oogwenk gepiept. Goede inkoop is belangrijk. Uw zaak zou niet kunnen draaien zonder de inspanningen van uw leveranciers en producenten.

Belangrijk
De ene leverancier ziet u mogelijk dagelijks voor de dagverse producten, de ander kwam slechts eenmaal toen u de zaak startte en tafels en stoelen nodig had. Of de relatie nu regelmatig of eenmalig is, goed opletten bij het doen van inkopen en het maken van afleveringsafspraken zijn belangrijk. Daarom: 10 tips bij het doen van inkopen:

1. Leg eens een lijst aan van al uw leveranciers en relaties. Oude leveranciers waarmee u al tijden niet werkt kunnen uit het bestand worden geschoond.

2. Doet u zaken met een nieuwe leverancier? Informeer dan vooraf of deze verkoopvoorwaarden hanteert en besluit of u hiermee akkoord gaat.

3. Leg het dag en het tijdstip van een leveringsdatum goed vast. Is de uitleveringsdatum een termijn, bijvoorbeeld een aantal dagen per week, geef dan aan welk deel van ingekochte producten u wanneer geleverd wilt hebben.

4. Maak duidelijke afspraken over de koopprijs van de goederen, inclusief bijkomende kosten (zoals transport, administratie) en betalingskortingen bij snel betalingsgedrag.

5. Informeer vóór de orderplaatsing naar de mogelijkheid van nabestellingen, in het bijzonder de leveringstijd daarvan.

6. Gaat u niet akkoord met andere in de verkoopvoorwaarden opgenomen bepalingen, kaart dit van tevoren aan, en vermeld dat uitdrukkelijk op het orderformulier.

7. Elektronisch bestellen is efficiënter. Als u elektronisch bestelt, wordt ook aan de andere kant tijd bespaard op bijvoorbeeld het invoeren van uw telefonische of faxbestelling.

8. Informeer zeker bij grote eenmalige inventarisleveringen ruim vóór de leveringsdatum of alles volgens plan verloopt. Bij vertraging kunt u daar vast rekening mee houden.

9. Kijk goed naar de mensen die bij u de inkoop regelen. Het nu trainen van de beslissers over de inkoop levert op langere termijn vaak geld op.

10. Tot slot: blijf investeren in de relatie met uw leverancier. Goede communicatie is een groot goed.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Amsterdam Coronacrisis
Sterrenrestaurant Restaurant 212 introduceert luxueuze dinerboxen 

Het Amsterdamse Restaurant 212 brengt fine dining experiences naar mensen thuis met het nieuwe concept ‘212 at home’. Vanaf nu kun je culinair hoogstaande dinerboxen bestellen via de website en laten thuisbezorgen, bereid door de bekende topchefs Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: