Giphart schrijft boek over restaurantleven in De Librije en Oud Sluis

28 januari 2010 |
Giphart schrijft boek over restaurantleven in De Librije en Oud Sluis

Weken lang heeft auteur Ronald Giphart zich ondergedompeld in de keukens en leefwereld van de twee driester-renrestaurants die Nederland telt. Dit voorjaar verschijnt er een boek over de belevenissen van de schrijver bij Sergio Herman's Oud Sluis en Jonnie en Thérèse Boer's De Librije. Giphart werd op beide adressen aan het werk gezet in de keuken, de bediening en de schoonmaak. Het te verschijnen boek 'Eten, drinken en slapen' bevat naast de belevenissen ook recepten van de twee topkoks. Librijes Uitgeverij maakte woensdag bekend dat het boek er aan zit te komen.

Alles bijhouden
In 2008 verscheen van de hand van Giphart het boek 'Keukenprins'. In dit werk hield hij honderd dagen lang bij wat er allemaal door zijn mond naar binnen ging. Van ontbijt, tussendoortjes, lunch, diner tot junkfood en drank. Daarbij gaf Giphart zijn lievelingsrecepten prijs, bejubelde hij ingrediënten, bereidingswijzen, kookboeken en kookprogramma's. Aan de basis van dit culinaire leesboek stond weer Gipharts column 'Keukenprins' in Volkskrant magazine.

Niet voor het eerst
Het is niet voor het eerst dat een gerenommeerde auteur meeloopt in een sterrenrestaurant en hierover schrijft. In het boek 'Hitte' uit 2004 doet onderzoeksjournalist Bill Buford een boekje open over hoe het er werkelijk aan toegaat in een professionele keuken. Terwijl de journalist met moeite opklimt in de strakke hiërarchie van het keukenpersoneel, ontstaat er een bijzondere vriendschap tussen hem en de ontoegankelijke Amerikaanse sterrenchef Marco Batali. Dankzij Batali, die meerdere sterrenzaken heeft, kan Buford in de leer bij de allerbeste pasta- en worstmakers in Toscane en leert hij de kunst van het bereiden van gevogelte bij een Italiaan in Londen.

De RestaurantKrant, Frank Lindner

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20De%20RestaurantKrant.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20De%20RestaurantKrant.nl%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/giphart-schrijft-boek-over-restaurantleven-in-de-librije-en-oud-sluis/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: