Gemiste kansen in restaurants: 10 revenue management tips

23 mei 2017 | Thijs Jacobs

In Hotel & Food & Beverage publiceerden we het artikel over 'restaurant revenue management', geschreven door Iris Vieveen van Hotelschool The Hague. Hier volgen, als extraatje, nog tien tips.

Restaurant Revenue Management, zo doe je het:

1.

Begin echt bij het begin, zorg dat het concept, de segmentatie en de positionering één geheel zijn.

2.

Pas het marketingplan dienovereenkomstig aan en zorg ervoor dat de doelgroep bereikt wordt. Naast het continue benaderen van de doelgroep, zal ook de vaste gastenkring gemotiveerd moeten worden terug te willen blijven komen. Een loyaliteitsprogramma wordt hiervoor gezien als een effectieve marketingstool, korting geven in ruil voor loyaliteit. Dit wordt aangemoedigd door de experts, omdat loyale gasten voor een stabiele basis in omzet zorgen.

3.

Herbeoordeel de huidige manier van service. Is deze nog steeds effectief? Zijn de gasten tevreden met de service? Dit kan gemeten worden zowel tijdens de service als achteraf op sociale media waar gasten signalen afgeven.

4.

Verzamel gegevens, met behulp van een POS-systeem, over het aantal gasten, de verspreiding van gasten over de avond, de gemiddelde duur van een diner, de voorkeuren van de gast, etc.

5.

Train en coach de operationele medewerkers op het verzorgen van een persoonlijke service en hun upselling skills.

6.

Een continu proces is menu engineering, waarbij de populariteit onder de gast en winst van gerechten op periodieke basis beoordeeld moet worden. Daarnaast moet de menukaart interessant gehouden worden voor de gast, zo blijven gasten geprikkeld om terug te komen.

7.

Beoordeel de capaciteit van het restaurant en de werkdruk. Verdeel op basis daarvan de reserveringen effectief over de avond. Onthoud dat een vol restaurant uitnodigend werkt! Bij drukte kan er gewerkt worden met tijdskaders, waarbij de gast vooraf geïnformeerd moet worden dat de tafel beschikbaar is voor een bepaald tijdsbestek.

8.

Op basis van het restaurantsegment en doelgroep kunnen ook technieken zoals variabel prijzen, het rekenen van een minimale uitgave en creditcard-garanties gevraagd worden.

9.

Vergeet nooit, bij het toepassen van welke techniek of tool dan ook: ‘de gast is koning’.

10.

Lees het hele artikel in Hotel & Food & Beverage (pagina 27). Je kunt de uitgave downloaden via deze link

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Achtergronden Culinair
Ad Janssen viert dertigjarig jubileum als meesterkok

Horecaondernemer Ad Janssen viert dit jaar zijn dertigjarig jubileum als meesterkok. Inmiddels de 60 gepasseerd is hij nog lang niet bezig met rustiger aandoen. Integendeel, onlangs besloot hij zijn prestigieuze restaurant in het Kasteel van Rhoon totaal op de schop te nemen. Klassieke lambriseri...

Lees nu de gratis juni-uitgave van De RestaurantKrant

De juni-editie van De RestaurantKrant staat weer bomvol 'need-to-know' artikelen, diepte-interviews en trends. De mocktail heeft zijn definitieve opmars ingezet binnen de horeca. Minder, of het liefst helemaal geen alcohol meer is voor de Millennial de toekomst. Misja Vostermans, voorzitter ...

Toerisme Culinair
Gastronomie belangrijkste criterium voor vakantiebestemming Europeanen

Veel Nederlanders vertrekken in de zomer naar warme oorden om te genieten van een welverdiende vakantie. Sterker nog, Nederlanders boekten dit jaar een recordaantal vakanties naar het buitenland. De keuze voor de vakantiebestemming baseren zij vaak op de lokale keuken, zo blijkt uit jaarlijks onderz...

Culinair
10 jaar De RestaurantKrant: Paul Bocuse

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een artikel over de grondlegger van de Nouveau Cuisine, Paul Bocuse. In januari di...

Opening
De Beren nu ook in Heerhugowaard

Het is voor de derde keer raak in Noord-Holland. Na Haarlem en Hoofddorp opent De Beren opnieuw een vestiging in de provincie met beginletter H: Heerhugowaard. Gasten kunnen vanaf donderdag 19 juli iedere dag vanaf 11.30 uur genieten van een uitgebreide lunch, borrel of de beroemde ‘all time f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: