Gemiste kansen in restaurants: 10 revenue management tips

23 mei 2017 | Thijs Jacobs

In Hotel & Food & Beverage publiceerden we het artikel over 'restaurant revenue management', geschreven door Iris Vieveen van Hotelschool The Hague. Hier volgen, als extraatje, nog tien tips.

Restaurant Revenue Management, zo doe je het:

1.

Begin echt bij het begin, zorg dat het concept, de segmentatie en de positionering één geheel zijn.

2.

Pas het marketingplan dienovereenkomstig aan en zorg ervoor dat de doelgroep bereikt wordt. Naast het continue benaderen van de doelgroep, zal ook de vaste gastenkring gemotiveerd moeten worden terug te willen blijven komen. Een loyaliteitsprogramma wordt hiervoor gezien als een effectieve marketingstool, korting geven in ruil voor loyaliteit. Dit wordt aangemoedigd door de experts, omdat loyale gasten voor een stabiele basis in omzet zorgen.

3.

Herbeoordeel de huidige manier van service. Is deze nog steeds effectief? Zijn de gasten tevreden met de service? Dit kan gemeten worden zowel tijdens de service als achteraf op sociale media waar gasten signalen afgeven.

4.

Verzamel gegevens, met behulp van een POS-systeem, over het aantal gasten, de verspreiding van gasten over de avond, de gemiddelde duur van een diner, de voorkeuren van de gast, etc.

5.

Train en coach de operationele medewerkers op het verzorgen van een persoonlijke service en hun upselling skills.

6.

Een continu proces is menu engineering, waarbij de populariteit onder de gast en winst van gerechten op periodieke basis beoordeeld moet worden. Daarnaast moet de menukaart interessant gehouden worden voor de gast, zo blijven gasten geprikkeld om terug te komen.

7.

Beoordeel de capaciteit van het restaurant en de werkdruk. Verdeel op basis daarvan de reserveringen effectief over de avond. Onthoud dat een vol restaurant uitnodigend werkt! Bij drukte kan er gewerkt worden met tijdskaders, waarbij de gast vooraf geïnformeerd moet worden dat de tafel beschikbaar is voor een bepaald tijdsbestek.

8.

Op basis van het restaurantsegment en doelgroep kunnen ook technieken zoals variabel prijzen, het rekenen van een minimale uitgave en creditcard-garanties gevraagd worden.

9.

Vergeet nooit, bij het toepassen van welke techniek of tool dan ook: ‘de gast is koning’.

10.

Lees het hele artikel in Hotel & Food & Beverage (pagina 27). Je kunt de uitgave downloaden via deze link

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Culinair Interview
Wedstrijdkoken met orgaanvlees, een hele uitdaging

Tijdens de BBB Maastricht kun je als bezoeker genieten van de kookkunsten van geweldige chefs die buiten hun ‘comfort zone’ treden. Op maandag 8 oktober koken zij immers uit een blackbox. Tijdens de eerste wedstrijd gaan ze met orgaanvlees aan de slag, terwijl de middagsessie in het teke...

Culinair Internationaal Michelin
Video: tweesterrenchef Claude Bosi van restaurant Bibendum*

In deze video zie je topchef Claude Bosi van restaurant Bibendum in Londen aan het werk. Het leven van topchef Claude Bosi en Michelin zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als Fransman groeit hij op met deze bandenspecialist, kaartenmaker en gastronomiekenner. Maar als hij voor een carriè...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Bezorgen Achtergronden
McDelivery rolt uit naar Haarlem en Groningen

McDelivery is een succes en rolt daarom verder uit. Nog meer steden in Nederland kunnen de komende periode genieten van de service die McDonald’s biedt via McDelivery. Sinds de introductie vorig jaar van McDelivery via Uber Eats zijn er al 23 restaurants in Amsterdam/Amstelveen, Utrecht, Rotte...

Foodsquare Rotterdam officieel geopend

isteravond opende wethouder Said Kasmi officieel Rotterdam Foodsquare. Het bruisende horecagebied grenst aan de Witte de Withstraat en bestaat uit negen horecagelegenheden met ieder een eigen foodbeleving en charme. In samenwerking met horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam organiseerden de ondernemers e...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: