Gemiste kansen in restaurants: 10 revenue management tips

23 mei 2017 | Thijs Jacobs

In Hotel & Food & Beverage publiceerden we het artikel over 'restaurant revenue management', geschreven door Iris Vieveen van Hotelschool The Hague. Hier volgen, als extraatje, nog tien tips.

Restaurant Revenue Management, zo doe je het:

1.

Begin echt bij het begin, zorg dat het concept, de segmentatie en de positionering één geheel zijn.

2.

Pas het marketingplan dienovereenkomstig aan en zorg ervoor dat de doelgroep bereikt wordt. Naast het continue benaderen van de doelgroep, zal ook de vaste gastenkring gemotiveerd moeten worden terug te willen blijven komen. Een loyaliteitsprogramma wordt hiervoor gezien als een effectieve marketingstool, korting geven in ruil voor loyaliteit. Dit wordt aangemoedigd door de experts, omdat loyale gasten voor een stabiele basis in omzet zorgen.

3.

Herbeoordeel de huidige manier van service. Is deze nog steeds effectief? Zijn de gasten tevreden met de service? Dit kan gemeten worden zowel tijdens de service als achteraf op sociale media waar gasten signalen afgeven.

4.

Verzamel gegevens, met behulp van een POS-systeem, over het aantal gasten, de verspreiding van gasten over de avond, de gemiddelde duur van een diner, de voorkeuren van de gast, etc.

5.

Train en coach de operationele medewerkers op het verzorgen van een persoonlijke service en hun upselling skills.

6.

Een continu proces is menu engineering, waarbij de populariteit onder de gast en winst van gerechten op periodieke basis beoordeeld moet worden. Daarnaast moet de menukaart interessant gehouden worden voor de gast, zo blijven gasten geprikkeld om terug te komen.

7.

Beoordeel de capaciteit van het restaurant en de werkdruk. Verdeel op basis daarvan de reserveringen effectief over de avond. Onthoud dat een vol restaurant uitnodigend werkt! Bij drukte kan er gewerkt worden met tijdskaders, waarbij de gast vooraf geïnformeerd moet worden dat de tafel beschikbaar is voor een bepaald tijdsbestek.

8.

Op basis van het restaurantsegment en doelgroep kunnen ook technieken zoals variabel prijzen, het rekenen van een minimale uitgave en creditcard-garanties gevraagd worden.

9.

Vergeet nooit, bij het toepassen van welke techniek of tool dan ook: ‘de gast is koning’.

10.

Lees het hele artikel in Hotel & Food & Beverage (pagina 27). Je kunt de uitgave downloaden via deze link

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column Fernando Jonker: Autodidact in de keuken

“Sucre, sucre!”, riep ik keihard toen ik voor het eerst voet zette op Nederlands bodem. Ik had nog nooit van mijn leven sneeuw gezien en dacht dat het hele land bestrooid was met suiker. Mijn eerste ontmoeting met Nederland associeerde ik dus onbewust met eten: de rode draad in mijn leve...

Awards Chefs
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. ...

Verbouwen
WOK& maakt nieuwe start met vernieuwd concept

De Aziatische fast service formule WOK& maakt plaats voor een nieuw concept met een andere naam. JAMe serveert gerechten uit de wereldkeuken die vooral natuurlijk, vegetarisch en veganistisch zijn. ‘The healthiest place on earth’ is de slogan van de formule waarvan de eerste winkel i...

Culinair Internationaal
Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door ...

Opening
Indonesia breidt uit met franchiseformule en bezorgdienst

Nadat Wai Man Lo de Satebar-formule verkocht in 2016, richtte hij zich na een rustperiode in 2018 volledig op de herintroductie van het familierestaurant van zijn vader. Restaurant Indonesia kreeg een pop-uplocatie aan de Coolsingel in Rotterdam en een stek in de Foodhallen. Nu heeft het restaurant ...

Events
Kookgoot en GastRO 2019: culinair stadsfestival Rotterdam

In het weekend van 24, 25 en 26 mei staat de bekendste goot van Nederland weer volop in het culinaire zonnetje. De Rotterdamse Koopgoot wordt drie dagen lang gevuld met pittoreske terrassen, pop-up keukens en gastronomische hoogstandjes. Het evenement Kookgoot is dit jaar onderdeel van GastRO, het n...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: