Gemiste kansen in restaurants: 10 revenue management tips

23 mei 2017 | Thijs Jacobs

In Hotel & Food & Beverage publiceerden we het artikel over 'restaurant revenue management', geschreven door Iris Vieveen van Hotelschool The Hague. Hier volgen, als extraatje, nog tien tips.

Restaurant Revenue Management, zo doe je het:

1.

Begin echt bij het begin, zorg dat het concept, de segmentatie en de positionering één geheel zijn.

2.

Pas het marketingplan dienovereenkomstig aan en zorg ervoor dat de doelgroep bereikt wordt. Naast het continue benaderen van de doelgroep, zal ook de vaste gastenkring gemotiveerd moeten worden terug te willen blijven komen. Een loyaliteitsprogramma wordt hiervoor gezien als een effectieve marketingstool, korting geven in ruil voor loyaliteit. Dit wordt aangemoedigd door de experts, omdat loyale gasten voor een stabiele basis in omzet zorgen.

3.

Herbeoordeel de huidige manier van service. Is deze nog steeds effectief? Zijn de gasten tevreden met de service? Dit kan gemeten worden zowel tijdens de service als achteraf op sociale media waar gasten signalen afgeven.

4.

Verzamel gegevens, met behulp van een POS-systeem, over het aantal gasten, de verspreiding van gasten over de avond, de gemiddelde duur van een diner, de voorkeuren van de gast, etc.

5.

Train en coach de operationele medewerkers op het verzorgen van een persoonlijke service en hun upselling skills.

6.

Een continu proces is menu engineering, waarbij de populariteit onder de gast en winst van gerechten op periodieke basis beoordeeld moet worden. Daarnaast moet de menukaart interessant gehouden worden voor de gast, zo blijven gasten geprikkeld om terug te komen.

7.

Beoordeel de capaciteit van het restaurant en de werkdruk. Verdeel op basis daarvan de reserveringen effectief over de avond. Onthoud dat een vol restaurant uitnodigend werkt! Bij drukte kan er gewerkt worden met tijdskaders, waarbij de gast vooraf geïnformeerd moet worden dat de tafel beschikbaar is voor een bepaald tijdsbestek.

8.

Op basis van het restaurantsegment en doelgroep kunnen ook technieken zoals variabel prijzen, het rekenen van een minimale uitgave en creditcard-garanties gevraagd worden.

9.

Vergeet nooit, bij het toepassen van welke techniek of tool dan ook: ‘de gast is koning’.

10.

Lees het hele artikel in Hotel & Food & Beverage (pagina 27). Je kunt de uitgave downloaden via deze link

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Michelin Utrecht
Door Michelin bekroond Utrechts restaurant ElVi gaat sluiten

Restaurant ElVi in Utrecht sluit per 29 december 2018 de deuren. Eigenaren Elvira Kemman en Victor Fielmich hebben hun restaurant verkocht en oriënteren zich op nieuwe plannen in de horeca. ElVi had de afgelopen vijf jaar een Bib Gourmand-onderscheiding van restaurantgids Michelin. Utrecht b...

Awards
Bart Ausems geslaagd voor Meesterproef SVH Meesterkok

Op woensdag 12 december is Bart Ausems (50), chef-kok en eigenaar van Restaurant Tout à Fait*, Maastricht, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meesterkok. Bart bekroont zijn carrière met het afleggen van een mooie en geslaagde Meesterproef. Hij wordt hiermee, na zijn inauguratie begin ...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Opening Fastservice
SUGO Pizza Eindhoven feestelijk geopend

Op 12 december jongstleden openden horecaondernemers Herman Hell en Hugo Kruijssen hun vierde SUGO Pizza in hartje Eindhoven. SUGO Pizza Eindhoven is het eerste filiaal van SUGO 'nieuwe stijl' en heeft een unieke stamtafel beschilderd door kunstenaar Niels Bakkerus. Als stunt werden tijdens ...

Lunch Opening
Nieuwe Bagels & Beans geopend in Bergen op Zoom

Bergenaren kunnen vanaf woensdag 19 december rollend naar huis na een bezoekje aan de nieuwe Bagels & Beans in de Lombardenstraat. Want naast alle bekende verleidingen op de kaart serveren ze hier een speciale bagel die je nergens anders in Nederland kunt krijgen. Het is de stad van de drie A...

Opening Bezorgen
Eerste fysieke restaurant van Deliveroo geopend in Hongkong

Deliveroo opende zojuist zijn eerste fysieke restaurant in Hongkong. Op deze locatie kun je daadwerkelijk iets eten, maar het restaurant doet ook dienst als keuken voor zo'n vijftien bezorgconcepten. Marges De druk op het restaurant is hoog; de huurprijs per vierkante meter is een van de ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: