Gastheer schrijft handboek voor de bediening

14 december 2016 | Thijs Jacobs

Gastheer Harald Hovenkamp van restaurant Kaatje bij de Sluis, lid van de Alliance Gastronomique, in Blokzijl brengt zijn tweede boek uit: Je zegt, wat je denkt. In dit praktijkhandboek legt Hovenkamp uit hoe je gasten leest door middel van hun lichaamstaal. Daardoor kunnen gastheren nog beter inspelen op de wensen van de gast. ‘’De bediening krijgt zo meer eigenwaarde, want Gastheerschap verdient meer zelfrespect.’’

De horecavakopleidingen in Nederland hebben nauwelijks aandacht voor het lezen van lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Hiervoor bestaan ook geen opleidingen. Gastheer Harald Hovenkamp (Kaatje bij de Sluis in Blokzijl, met een Michelin-ster) verdiepte zich daarom in non-verbale communicatie. Op basis van bijna 30 jaar ervaring in het bedieningsvak, heeft Hovenkamp zijn nieuwe boek Je zegt, wat je denkt geschreven.

Proactief gastheerschap

In dit moderne handboek voor iedereen in de bediening, legt de auteur stapsgewijs uit hoe en met welke lichaamsdelen je lichaamstaal uitzendt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden geeft de auteur aan hoe je dat als gastheer oppikt. De auteur introduceert hiervoor de term Proactief gastheerschap . ‘’Als je de kunst van het lezen van non-verbale communicatie verstaat, kun je zelfs meer omzet genereren. Je leert de gast naar je hand te zetten. Dat veraangenaamt je werk èn je oogst lof bij je gasten.’’

Naast praktijkvoorbeelden gaat de auteur in op de achtergrond van non-verbale communicatie. Die blijkt diepgeworteld te zijn in de mens en gaat terug tot de oertijd.

Respect

Gastheerschap komt door dit boek weer in the spotlights te staan en dat is precies de missie van Hovenkamp. ‘’Gastheerschap verdient meer zelfrespect. Er is te weinig begeleiding in horecabedrijven door leidinggevenden. Mensen snappen vaak niet hoe bediening in de praktijk werkt. Het is een vak.’’

Na het lezen van dit vakhandboek zullen mensen in de bediening heel anders aan het werk gaan, voorspelt Hovenkamp. ‘’Of dat nu in een restaurant, brasserie of bar is: iedereen kan gasten leren lezen. Het was mooi geweest als ik deze lesstof al op school voorgeschoteld had gekregen. Daarom hoop ik nu op mijn beurt de nieuwe generaties gastheren te inspireren.‘’

Het boek Je zegt, wat je denkt verschijnt bij uitgeverij Free Musketeers en kost €19,95 en is onder meer te bestelen via www.moderngastheerschap.nl In 2014 kwam bij dezelfde uitgeverij Modern Gastheerschap. Horen. Denken. Zien. Voelen uit. Het is een basishandboek voor gastheren. De auteur geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden weer hoe je het bedieningsvak uitoefent. Communicatie speelt daarbij een sleutelrol.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Zo zit je ineens in een Vlaams restaurant in de Achterhoek

Aan de rand van Winterswijk, direct aan de Duitse grens, vind je hotel-restaurant Nieuw Beusink. Het centrum van het dorp is binnen tien minuten fietsen te bereiken, maar je waant je in het buitengebied. Het groen komt je van alle kanten tegemoet, net als de geuren die uit de keuken opstijgen. Nieuw...

KHN
BookDinners lanceert unieke zomercampagne: cadeautje aan restaurantgasten

Vandaag lanceert BookDinners een unieke zomercampagne voor de restaurantsector in Nederland: een campagne waarbij aangesloten restaurants geen korting weggeven, maar hun gasten met een cadeau bedanken voor hun bezoek. De restaurateur kan gratis meedoen en wordt zo geholpen in het behouden van gasten...

Advertorial
Verrassend variëren met veggies

Het aantal vegans, vegetariërs en flexitariërs groeit. Steeds meer mensen willen tenminste een keer per week lekker eten zonder vlees, ook buiten de deur. Ze verwachten vegetarische opties die net zo lekker, gevarieerd en hoogstaand zijn als de rest van de menukaart. Welk verrassend planta...

Interview Longread Aardappel
Reportage: Op bezoek bij een aardappelboer

Op een zonovergoten vrijdagochtend in de polders van De Hoeksche Waard vliegen de meeuwen achter de trekker aan om de wormen uit de geploegde klei te trekken. Trots tuurt Adriaan Veerman over het veld. Het is één van de mooiste dagen van het jaar. “Vandaag gaat het pootgoed de gr...

Columns Blog
Column Sico de Moel: opvolger

Een briefje van vijf en wat muntgeld. "Voor uw dochter, een kleine bijdrage voor haar eigen restaurant, later." Mijn jongste dochter wil me altijd heel graag helpen in het restaurant. Een tijdje wilde ze zelfs chefkok worden. Op school vertelde ze dan dat haar lievelingseten duif was. ...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: