Gastheer schrijft handboek voor de bediening

14 december 2016 | Thijs Jacobs

Gastheer Harald Hovenkamp van restaurant Kaatje bij de Sluis, lid van de Alliance Gastronomique, in Blokzijl brengt zijn tweede boek uit: Je zegt, wat je denkt. In dit praktijkhandboek legt Hovenkamp uit hoe je gasten leest door middel van hun lichaamstaal. Daardoor kunnen gastheren nog beter inspelen op de wensen van de gast. ‘’De bediening krijgt zo meer eigenwaarde, want Gastheerschap verdient meer zelfrespect.’’

De horecavakopleidingen in Nederland hebben nauwelijks aandacht voor het lezen van lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Hiervoor bestaan ook geen opleidingen. Gastheer Harald Hovenkamp (Kaatje bij de Sluis in Blokzijl, met een Michelin-ster) verdiepte zich daarom in non-verbale communicatie. Op basis van bijna 30 jaar ervaring in het bedieningsvak, heeft Hovenkamp zijn nieuwe boek Je zegt, wat je denkt geschreven.

Proactief gastheerschap

In dit moderne handboek voor iedereen in de bediening, legt de auteur stapsgewijs uit hoe en met welke lichaamsdelen je lichaamstaal uitzendt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden geeft de auteur aan hoe je dat als gastheer oppikt. De auteur introduceert hiervoor de term Proactief gastheerschap . ‘’Als je de kunst van het lezen van non-verbale communicatie verstaat, kun je zelfs meer omzet genereren. Je leert de gast naar je hand te zetten. Dat veraangenaamt je werk èn je oogst lof bij je gasten.’’

Naast praktijkvoorbeelden gaat de auteur in op de achtergrond van non-verbale communicatie. Die blijkt diepgeworteld te zijn in de mens en gaat terug tot de oertijd.

Respect

Gastheerschap komt door dit boek weer in the spotlights te staan en dat is precies de missie van Hovenkamp. ‘’Gastheerschap verdient meer zelfrespect. Er is te weinig begeleiding in horecabedrijven door leidinggevenden. Mensen snappen vaak niet hoe bediening in de praktijk werkt. Het is een vak.’’

Na het lezen van dit vakhandboek zullen mensen in de bediening heel anders aan het werk gaan, voorspelt Hovenkamp. ‘’Of dat nu in een restaurant, brasserie of bar is: iedereen kan gasten leren lezen. Het was mooi geweest als ik deze lesstof al op school voorgeschoteld had gekregen. Daarom hoop ik nu op mijn beurt de nieuwe generaties gastheren te inspireren.‘’

Het boek Je zegt, wat je denkt verschijnt bij uitgeverij Free Musketeers en kost €19,95 en is onder meer te bestelen via www.moderngastheerschap.nl In 2014 kwam bij dezelfde uitgeverij Modern Gastheerschap. Horen. Denken. Zien. Voelen uit. Het is een basishandboek voor gastheren. De auteur geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden weer hoe je het bedieningsvak uitoefent. Communicatie speelt daarbij een sleutelrol.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: