Gastheer schrijft handboek voor de bediening

14 december 2016 | Thijs Jacobs

Gastheer Harald Hovenkamp van restaurant Kaatje bij de Sluis, lid van de Alliance Gastronomique, in Blokzijl brengt zijn tweede boek uit: Je zegt, wat je denkt. In dit praktijkhandboek legt Hovenkamp uit hoe je gasten leest door middel van hun lichaamstaal. Daardoor kunnen gastheren nog beter inspelen op de wensen van de gast. ‘’De bediening krijgt zo meer eigenwaarde, want Gastheerschap verdient meer zelfrespect.’’

De horecavakopleidingen in Nederland hebben nauwelijks aandacht voor het lezen van lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Hiervoor bestaan ook geen opleidingen. Gastheer Harald Hovenkamp (Kaatje bij de Sluis in Blokzijl, met een Michelin-ster) verdiepte zich daarom in non-verbale communicatie. Op basis van bijna 30 jaar ervaring in het bedieningsvak, heeft Hovenkamp zijn nieuwe boek Je zegt, wat je denkt geschreven.

Proactief gastheerschap

In dit moderne handboek voor iedereen in de bediening, legt de auteur stapsgewijs uit hoe en met welke lichaamsdelen je lichaamstaal uitzendt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden geeft de auteur aan hoe je dat als gastheer oppikt. De auteur introduceert hiervoor de term Proactief gastheerschap . ‘’Als je de kunst van het lezen van non-verbale communicatie verstaat, kun je zelfs meer omzet genereren. Je leert de gast naar je hand te zetten. Dat veraangenaamt je werk èn je oogst lof bij je gasten.’’

Naast praktijkvoorbeelden gaat de auteur in op de achtergrond van non-verbale communicatie. Die blijkt diepgeworteld te zijn in de mens en gaat terug tot de oertijd.

Respect

Gastheerschap komt door dit boek weer in the spotlights te staan en dat is precies de missie van Hovenkamp. ‘’Gastheerschap verdient meer zelfrespect. Er is te weinig begeleiding in horecabedrijven door leidinggevenden. Mensen snappen vaak niet hoe bediening in de praktijk werkt. Het is een vak.’’

Na het lezen van dit vakhandboek zullen mensen in de bediening heel anders aan het werk gaan, voorspelt Hovenkamp. ‘’Of dat nu in een restaurant, brasserie of bar is: iedereen kan gasten leren lezen. Het was mooi geweest als ik deze lesstof al op school voorgeschoteld had gekregen. Daarom hoop ik nu op mijn beurt de nieuwe generaties gastheren te inspireren.‘’

Het boek Je zegt, wat je denkt verschijnt bij uitgeverij Free Musketeers en kost €19,95 en is onder meer te bestelen via www.moderngastheerschap.nl In 2014 kwam bij dezelfde uitgeverij Modern Gastheerschap. Horen. Denken. Zien. Voelen uit. Het is een basishandboek voor gastheren. De auteur geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden weer hoe je het bedieningsvak uitoefent. Communicatie speelt daarbij een sleutelrol.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Achtergronden Culinair
Jubilerend l’Atelier schenkt cheque aan KiKa

Restaurant l’Atelier in Gulpen bestaat 20 jaar. Eigenaren Ellen en Hans Kinkartz hebben dat bijzondere feit zondag 13 januari gevierd. Met een speciale jubileumlunch werd liefst €4500,- opgehaald voor Stichting KiKa (Kinderen Kankervrij). Er was voor eigenaren Ellen en Hans Kinkartz ma...

Awards Van der Valk
Restaurant Van der Valk Hotel Hoorn is Restaurant van het Jaar 2018

Restaurant Van der Valk Hotel in Hoorn heeft vorige week de VVV Dinercheque 'Restaurant van het Jaar 2018' Award in ontvangst genomen. Deze prijs werd voor het derde jaar op rij uitgereikt door VVV Nederland, de uitgever van de VVV Dinercheque. "Wij zijn heel blij met deze award"...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: