FNV Horeca: 'Overleg horeca-cao verloopt zeer moeizaam'

13 oktober 2017 | Roy Spijker

Donderdag 12 oktober zaten FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN om tafel voor de tweede ronde van de cao-onderhandelingen voor een nieuwe cao horeca. Het overleg verliep zeer moeizaam.

De standpunten van FNV Horeca en KHN liggen ver uit elkaar. Ook is er veel onbegrip. FNV Horeca heeft nog eens duidelijk gemaakt wat haar inzet is. Een forse loonsverhoging, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en goede scholing voor horecamedewerkers. KHN geeft aan dat er weinig ruimte is. Daarmee lijkt een akkoord voor een nieuwe cao horeca nog ver weg.

Overleg met de achterban
FNV Horeca gaat nu eerst overleggen met haar cao-commissie. Dit overleg vindt plaats op maandag 23 oktober. Daarna praten de onderhandelingspartijen verder op maandag 30 oktober. 

FNV Horeca eist een forse loonsverhoging
Het zal niemand verbazen dat een substantiële loonverhoging voor FNV Horeca het belangrijkste onderdeel is van de onderhandelingen. Er moet een minimale loonsverhoging komen van 4,75% voor medewerkers die sinds het aflopen van de oude cao horeca in 2014 geen loonsverhoging hebben gehad. Mochten medewerkers in die drie jaar een of meerdere loonsverhogingen hebben gehad, dan wordt dat percentage in mindering gebracht van die 4,75%. Daarbovenop komt dan nog 3,5% voor alle medewerkers.

KHN wil dat hun AVR (Arbeidsvoorwaardenreglement) verheven wordt tot een cao met hier en daar wat plusjes. En een aparte regeling voor seizoenswerk en meer flex. Voor FNV Horeca staat vast dat de nieuwe cao geen verslechtering moet zijn ten opzichte van de oude cao en een substantiële loonsverhoging is cruciaal.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download hier de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: