Finalisten bier aan tafel trofee bekend

26 maart 2014 |
Finalisten bier aan tafel trofee bekend<

In Eindhoven zijn de zes finalisten van de Bier aan Tafel Trofee bekend gemaakt. Zestien restaurants en eetcafés streden in het HANOS culinair theater om een plaatsje in de eindronde. Tot finalist
werden uitgeroepen:

· Café Restaurant Rootz, Den Haag

· Degust Hoogeveen

· Restaurant Dwars, Amsterdam

· Dorpsherberg, Ospel

· Jopenkerk, Haarlem

· Eetcafé, Den Hoek Zundert

Bijpassend gerecht
Opdracht was om bij twee verschillende bieren een bijpassend gerecht te presenteren. De veelzijdigheid van bier blijkt uit de waaier van verschillende gerechten die de chefs bij de bieren voorstelden. Bij Gulpener Dort varieerden de suggesties van rillette van kalfswang in filodeeg tot een toetje met Malaga ijs. Aziatische griet in bananenblad en Flammküchen werden als mogelijkheid bij Witte klavervier Kuitbier voorgesteld. De halve finale werd afgesloten met een Masterclass van Hildegard van Ostade.

Smaakbeleving
Steeds meer restaurants, brasseries en eetcafés ontdekken het drinken van bier bij de maaltijd. Bier biedt een rijke variëteit aan smaken, die in andere dranken niet terug te vinden zijn. Dat komt door de gebruikte granen, door het brouwproces waarin verhitting een rol speelt, maar ook door de hop en kruiden die een brouwer eventueel kan gebruiken. Koolzuur in bier verhoogt de smaakbeleving. Dat bier in verhouding met wijn minder alcohol bevat, is een bijkomend voordeel.

Jury
In de maand april zal een deskundige jury de zes finalisten onaangekondigd bezoeken. De bekendmaking van de Bier aan Tafel Trofee vindt plaats tijdens de week van het Nederlandse Bier van 15 tot 25 mei.

Maaltijd met bier
“Een van de doelstellingen van het Biergenootschap der Lage Landen is het promoten van bier als begeleidende drank bij de maaltijd”, geeft organisator Jan Laurijssen aan. “Daartoe organiseren we voor de zesde maal een wedstrijd om de Bier aan Tafel Trofee. Het Biergenootschap der Lage Landen is een gezelschap met leden uit de Nederlandse en Belgische Bierwereld. Het zet zich in voor de promotie van Bier en combineert daarmee de Nederlandse Bierbekendheid met de Belgische Biercultuur. Een van de exponenten daarvan is het promoten van bier als begeleidende drank bij de maaltijd. De wedstrijd is mede mogelijk gemaakt door MITRA, Nederlandse Brouwers en HANOS.

Eerdere winnaars
Eerdere Awards werden gewonnen door Belgisch biercafé Olivier in Utrecht, Dégust in Hoogeveen, Streekrestaurant De Hofkaemer in Bergeijk, Proeverij Caruso in Roosendaal en Restaurant Lieve in Amsterdam.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Inauguratie Gastrobar 6 in Den Bosch

De legendarische Brabantse gastvrijheid spatte eraf bij de inauguratie van Gastrobar 6 in Den Bosch op 10 oktober. Beide eigenaren met een serieuze gastronomische curriculum, Freek Broeders en Geert Toebast haalden alles uit de kast om het de vele genodigden naar de zin te maken. Ted Janssen, voo...

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: