FEBO opent tijdelijk romantisch restaurant Maison FEBO

7 februari 2020 | Thijs Jacobs

Speciaal voor Valentijnsdag wordt de beroemde FEBO op het Amsterdamse Stadionplein omgetoverd tot romantisch restaurant: Maison FEBO. Een ode aan de eerste vestiging die Johan Izaäk de Borst in 1941 startte. Voor de liefdevolle dag heeft FEBO opa’s recepturen geraadpleegd en is er een nieuwe held ontstaan, de chocoladebitterbal.

Maison FEBO

In 1941 opende Johan Izaäk de Borst zijn brood- en banketbakkerij Maison FEBO. Vlakbij de eerste FEBO-vestiging achter het Olympisch Stadion zit nu een beroemde locatie van de inmiddels landelijke keten: juist die vestiging wordt tijdens Valentijnsdag omgedoopt tot Maison FEBO, als verwijzing naar de eigen historie. Dit keer is Maison FEBO echter een romantisch restaurant met driegangenmenu, livemuziek en bediening. Onveranderd is de Amsterdamse gezelligheid en ambacht van FEBO. Via Febo.nl kunnen de echte FEBO-fans een diner reserveren voor 15 euro per persoon; er is beperkt plaats voor 40 gasten tussen 17.30 - 19.30 uur en van 20.00 - 22.00 uur.

Chocoladebitterballen met Hands Off My Chocolate

Geïnspireerd door het rijke banketbakkersverleden lanceert FEBO tijdelijk een nieuwe held: de chocoladebitterbal. Voor de chocoladebitterbal heeft FEBO de handen ineengeslagen met het Nederlandse Hands Off My Chocolate. Om de bitterbal te maken heeft FEBO de Double Dark 70% repen gesmolten en verrijkt met bloem, roomboter en slagroom waardoor er een romige salpicon ontstaat. Een ambachtelijke salpicon vormt de basis voor goede kroketten en bitterballen. Nadat de salpicon is afgekoeld en opgestijfd kunnen deze tot bitterballen gevormd worden. Vervolgens gaat de bitterbal door het eiwit en paneer en ontstaat de chocoladebitterbal. Er is gebruik gemaakt van de hoogste kwaliteit Belgische chocolade. Deze chocolade bevat alleen de fijnste ingrediënten en wordt extra lang gemalen en gemengd.

Iedereen die op 14 februari een bestelling doet bij FEBO via Thuisbezorgd en Deliveroo, ontvangt gratis zes chocoladebitterballen in een leuke Valentijnsverpakking. Zolang de voorraad strekt.

Over FEBO

De Amsterdamse FEBO startte in 1941 als banketbakkerij, met een eerste zaak vlakbij het Olympisch Stadion – al is de naam een afkorting van de Ferdinand Bolstraat, waar oprichter Johan Izaäk de Borst het vak leerde en waar inmiddels een bekende vestiging zit. Behalve brood en banket specialiseerde FEBO zich in de kroket. In de jaren 60 opende de zaak zijn eerste automatiek, waar ambachtelijke happen ‘uit de muur’ kunnen worden gekocht; door het enorme succes ging de bakkerij verder met alleen kroketten en snacks. In 1976 werd de beroemde Grillburger gelanceerd, die inmiddels eveneens in een vegetarische variant bestaat. Daarnaast zijn het roomijs, de milkshake, frites en kip bekende FEBO-iconen.

FEBO is niet meer uit het Nederlandse straatbeeld weg te denken; vandaag de dag zijn er meer dan 75 vestigingen met aan het hoofd Dennis de Borst, derde generatie FEBO-familie. En nog steeds gaat opa’s recept als een kroket. Ook is FEBO inmiddels een complete lifestyle, met populaire fashion-items die als even warme broodjes over de toonbank vliegen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: