Favoriete 'food-bestemmingen' van Nederlanders

5 mei 2016 |
Favoriete 'food-bestemmingen' van Nederlanders

Rome, Parijs en Madrid zijn de favoriete ‘food’-bestemmingen van Nederlandse reizigers. Eén op drie Nederlanders (33 procent) onderzoekt
vóór vertrek waar hij of zij op de vakantiebestemming lekker kan eten. Meer dan de helft van de Nederlanders (59 procent) geeft aan dat deze zoektocht van invloed is op de uiteindelijke hotelkeuze. Dat blijkt uit onderzoek van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus, naar de invloed van eten op het kiezen van een reisbestemming.

Kwaliteit van eten is van belang
Uit dit onderzoek blijkt verder dat meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlanders de kwaliteit van het eten als grootste prioriteit bij het kiezen van zijn of haar reisbestemming ziet. Nederlanders geven met het cijfer zeven op een schaal van nul (niet belangrijk) tot tien (zeer belangrijk) aan dat de kwaliteit van eten van invloed is op de keuze van een reisbestemming. We scoren daarmee hoger dan bekende fijnproevers zoals de Fransen (cijfer 6) en Zwitsers (cijfer 5).

Favoriete food-bestemmingen
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat Nederlanders voor hun gastronomische avonturen de meeste interesse hebben om af te reizen naar Rome (46 procent), Parijs (32 procent) en Madrid (28 procent). In Moskou, Bombay en Cornwall is er onder de Nederlanders de minste belangstelling om voor een diner aan te schuiven. Amsterdam blijkt geen culinaire bestemming in de ogen van de Europese toerist, hoewel er voldoende op culinair gebied te beleven is onze hoofdstad. Zo kun je dineren in ‘De Hallen’ of genieten van mobiele eetgelegenheden bij het food event ‘De Rollende Keukens’. Alleen in Duitsland (15 procent), Zweden (10 procent) en Oostenrijk (9 procent) verschijnt onze hoofdstad in de top 10-lijst van beste food-bestemmingen.

Parijs op één
Als het gaat om bestemmingen die daadwerkelijk eerder bezocht zijn vanwege het lokale eten, staat Parijs bij de Nederlandse reiziger op nummer één (36 procent), gevolgd door Rome (26 procent) en Madrid (21 procent). Deze bestemmingen hebben verschillende verborgen restaurants met lokale specialiteiten, zoals El Sobrino de Botín in Madrid of Da Dino in Rome. De kans is groot dat restauranthouders in deze steden onze landgenoten kunnen blijven verwelkomen. Een derde (35%) van de Nederlandse reizigers geeft aan dezelfde bestemming vaker te bezoeken, ook vanwege het eten.

Nederlanders zoeken naar lokale culinaire hotspots
Nederlandse vakantiegangers zijn ten opzichte van andere Europese reizigers avontuurlijk op culinair gebied. Zo geeft 37 procent van de Nederlanders aan een voorkeur te hebben voor lokale restaurants en niet vanzelfsprekend te gaan voor de populaire, bekende toeristenrestaurants. We scoren hiermee hoger dan reizigers uit andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk (28 procent), Duitsland (21 procent), Italië (20 procent) en Spanje (9 procent). Bovendien heeft 77 procent van de Nederlandse reizigers lokale gerechten, die ze nog niet kenden, op vakantie geprobeerd. Onze Belgische zuiderburen (70 procent), maar met name de Britten (56 procent) en Finnen (59 procent) zijn beduidend voorzichtiger in het proberen van het lokale eten op hun vakantiebestemming.

Nederlanders niet het minst vrijgevige volk, alleen wel volgens de Belgen
Reizigers zijn op vakantie vrijgeviger dan thuis. Ongeveer een kwart (26 procent) blijkt op de vakantiebestemming guller in het geven van fooien. Nederlandse vakantiegangers zien zichzelf als minst vrijgevig bij het geven van fooien in vergelijking met andere nationaliteiten, terwijl Nederlanders in de ogen van de meeste Europeanen juist níet het minst vrijgevige volk zijn. De meeste Europese reizigers vinden zichzelf het minst vrijgevig, gevolgd door de Duitsers en de Engelsen. Dit gaat echter niet op voor de Belgen, die hun noorderburen wél als het minst vrijgevig zien!

Europa op een bord
In het kader van het thema ‘Food & Travel’ deelt Expedia in samenwerking met twaalf Europese foodbloggers via de microsite ‘Europa op een bord’ verschillende verborgen culinaire hotspots van Europa. Op deze microsite vinden reizigers en liefhebbers van eten tips over lokale gerechten en verborgen pareltjes voor een bijzondere gastronomische beleving. Zo stuurde Expedia Culy-foodblogger Monique van Loon naar de Rotterdamse Markthal om daar op zoek te gaan naar haar vijf favoriete food hotspots.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “We zien dat Nederlandse reizigers steeds meer op zoek gaan naar bijzondere lokale ervaringen, ook op culinair gebied. Vakantiegangers willen weten waar de locals eten en wat hun gebruiken zijn, om dat vervolgens zélf te ervaren. Wij stimuleren deze speurtocht met onze microsite ‘Europa op een bord’. Twaalf Europese foodbloggers vertellen de lezers waar de lokale keuken in verschillende landen het beste smaakt. We hopen reizigers hiermee te inspireren zodat ze tijdens hun reis kunnen genieten van heerlijk lokaal eten.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door OnePoll research in opdracht van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus. De studie werd tussen 16 maart en 6 april 2016 uitgevoerd onder 14.000 volwassenen in 13 Europese landen. Er deden 1000 Nederlanders aan het onderzoek mee. De landen die deelnamen aan het onderzoek zijn: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Zweden, Finland, Oostenrijk, België, Denemarken, Noorwegen en Nederland.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Horeca Alliantie demonstreert 7 december op Malieveld

Géén enkel horecabedrijf mag nog kopje onder gaan door gebrek aan coronasteun van de overheid. De steunmaatregelen mogen niet verder worden afgebouwd, maar moeten gemaximaliseerd worden! Juist nú, nu de horeca alle reserves heeft opgebruikt en niet langer overleven kan. Dit is d ...

Financieel Ondernemen Digitaal Ondernemen Horeca & Belasting
7 redenen waarom uw administratie digitaal moet

Digitaliseren is de afgelopen jaren een enorme trend. Alles moet tegenwoordig online en in de cloud. Daarnaast streven veel bedrijven naar een clean desk of een paperless office. Maar wat is er eigenlijk mis met een papieren administratie? Veel ondernemers werken nog met mappen. Inkomende facture ...

Hotelketens Gastronomie
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Gastronomie Corona
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: