Energiebewust en voordelig bezorgen met een elektrische bezorgfiets

31 maart 2021 | Thijs Jacobs

Wanneer je energie wilt besparen als ondernemer, en aan bezorging doet, dan is het raadzaam om te kijken naar het aanbod van (elektrische) fietsen en scooters die je gebruikt voor je bezorgservice. Bij het gebruik van een e-bike behoren brandstofkosten tot het verleden en jongere koeriers hebben geen rijbewijs nodig.

De e-bikes moeten wel een goede accu hebben om een actieradius te hebben die voldoende is voor intensieve bezorgmomenten. Er zijn speciale bezorgfietsen te koop die naar wens kunnen worden vormgegeven, zoals het eigen logo als opdruk, en de montage van twee bezorgboxen op de fiets.

Leasen of kopen?

Veel bedrijven bieden de optie voor zowel leasen als kopen. Ook onderhoud en het afsluiten van een all-risk verzekering behoren tot de mogelijkheden. Wanneer je een bezorgfiets – tegenwoordig vaak een e-bike - leaset, dan kennen veel aanbieders een omruilservice, waardoor de bedrijfscontinuïteit wordt gewaarborgd. De abonnementen zijn meestal maandelijks opzegbaar en je ontvangt een digitale factuur – vaak wekelijks - voor de abonnementskosten. Voor zowel de e-bike als de e-scooter is het verstandig om na te gaan of er een mobiliteitsgarantie en preventief periodiek onderhoud is inbegrepen in de leaseprijs; hetzelfde geldt voor de all-risk verzekering. Bij aanschaf van een e-bike of -scooter is het vaak ook mogelijk om een dergelijk abonnement af te sluiten, maar wanneer je dit niet doet, is het van belang om in beeld te hebben wat de vervangingskosten zijn per onderdeel, wat de levertijd van de onderdelen is en wat de bijkomende arbeidskosten zijn.

Voordelen van een e-bike

Bezorgen op een e-bike kan al voor bezorgers vanaf 15 jaar. Uiteraard heb je geen brandstofkosten, is de bezorging – met name in stedelijk gebied – snel en is de e-bike op te laden via een normaal stopcontact. Mocht de accu of motor het begeven, dan kan de koerier toch zijn of haar weg vervolgen op de conventionele manier. Parkeren levert ook geen problemen op en de uitstraling voor je bezorgservice is optimaal vanwege de milieuvriendelijke uitstraling en de mogelijkheid om jouw huisstijl te verwerken in het design van de fiets en de bezorgboxen.

Veel e-bikes hebben een aandrijving die niet meer met een ketting werkt, maar met een riem, de zogenaamde ‘belt drive’. Deze heeft nauwelijks onderhoud nodig en rekt ook haast niet uit, in tegenstelling tot een ketting. Smeren hoeft ook niet meer, want de riem kan niet roesten en loopt altijd soepel. De e-bikes lekken geen olie en leveren geen geluidsoverlast op voor omwonenden. De banden zijn bij de meeste modellen voorzien van een anti-leklaag en zijn vrijwel onderhoudsvrij. Er zijn modellen beschikbaar die een snelheid van 25 of 45 kilometer per uur kunnen halen, afhankelijk van de behoefte.

Waar moet je op letten?

Veel bezorgers vinden de bezorgboxen zwaar en de stabiliteit van de fiets wordt er minder door. Dat is lastig bij parkeren en tijdens het fietsen. Een (waterdichte) bezorgtas zie je daarom steeds vaker in het straatbeeld. Deze is voorzien van een isolerende laag, waardoor het eten warm en droog op de plek van bestemming komt.

Ga ook na of je gemeente een regeling heeft die voorziet in een subsidie voor de aanschaf of lease van een elektrische bezorgfiets of e-scooter. Naast de gemeentelijke subsidies kun je ook aanspraak maken op de MIA, KIA en VAMIL-regelingenOp die manier kun je de investering binnen een jaar afschrijven van je winstbelasting. Dit geldt overigens alleen in het geval van koop. Horecaondernemers kunnen bijvoorbeeld fiscaal voordelig investeren in elektrische scooters en in accu’s. Hiervoor kun je gebruikmaken van de Milieuinvesteringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Milieuvriendelijke investeringen worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu op deze manier gestimuleerd. Let op: de MIA/VAMIL moet binnen drie maanden na bestelling aangevraagd worden.

Elektrische scooters vallen onder code B3118, waarvoor een milieu-aftrek (MIA) van 13,5 procent van toepassing is. Ook is er daarnaast de mogelijkheid tot een vervroegde afschrijving in het eerste jaar van 75 procent (VAMIL). Bij e-scooters komt ook nog eens 50 procent van het investeringsbedrag in aanmerking voor de MIA en de VAMIL. Ga na wat de actieradius van je e-scooter of e-bike is en of dat volstaat voor jouw bedrijfsvoering. Doorgaans is dat 40 tot 70 kilometer, afhankelijk van het gebruik en de (weers)omstandigheden. Heeft de e-bike of -scooter ook een GPS-traceersysteem? Wel zo handig in het geval van diefstal. Ook een alarm is aan te raden.

Bezorgscooters

Een bezorgscooter is vrijwel altijd duurder in de initiële aanschaf of in het leasetarief dan een e-bike. Vaak is de actieradius wel groter en kan er sneller mee gereden worden door de bezorger. De aanschafprijs van een elektrische bezorgscooter ligt ruwweg tussen de 1500 en 4000 euro.

Een e-scooter is goedkoper in gebruikskosten dan een conventionele scooter op benzine. Waar een gemotoriseerde scooter per 12.000 gereden kilometers bijna 600 euro kost, ben je met een e-scooter nog geen 150 euro kwijt. Daarnaast is de gang naar een tankstation bij het gebruik van een gemotoriseerde scooter onvermijdelijk, wat ook weer extra gereden kilometers oplevert. Elektrisch rijden is volgens de meeste leveranciers dus vier keer goedkoper dan rijden op een conventionele scooter. Er zijn andere leveranciers die melden dat een e-scooter wel zes keer voordeliger is, maar dat is onder ideale omstandigheden, zoals een optimale staat van de accu’s, een goede rijstijl, de temperatuur en andere variabelen. Om de actieradius te verlengen, kun je ervoor kiezen om langzamer te rijden.

Overzicht zakelijke voordelen e-scooter:

De BTW is volledig aftrekbaar.

Je hoeft geen rittenadministratie bij te houden.

Er is geen bijtelling.

De scooter valt onder de KIA-regeling (Kleinschaligheidsinvesteringaftrek).

Er zijn diverse subsidiemogelijkheden bij elektrisch rijden.

De scooter komt op jouw balans en is dus aftrekbaar van je winst over vijf jaar.

Onderhoudskosten, accessoires en verzekeringskosten zijn fiscaal aftrekbaar.

Minder gebruikskosten.

De scooter is inzetbaar als promotiemiddel, vanwege de belettering.

Maaltijdbezorgers rijden veel schade

Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland en de Vereende Verzekeringen (gebaseerd op cijfers in 2017 en 2018) blijkt dat maaltijdbezorgers bijna zes keer zo veel schade rijden vergeleken met andere brommers. Ook is de schade gemiddeld 75 procent hoger en hebben bestuurders van bromfietsen dertig keer meer kans op een dodelijk ongeval dan automobilisten. De verzekeringspremies op bezorgscooters zijn dan ook vrij hoog. Inmiddels is er een campagne in het leven geroepen om maaltijdbezorgers te wijzen op de risico’s en waarbij voorlichting wordt gegeven op het vlak van verkeersveiligheid. Uiteindelijk is dit positief voor de veiligheid van de bezorgers en andere weggebruikers, maar ook voor het imago van de bezorgbranche.

Tevens wordt er door verzekeraars voor gewaarschuwd dat de aansprakelijkheidsverzekering van de werkgever in orde moet zijn. De aansprakelijkheid van de maaltijdbezorger ligt bij de werkgever, maar die kan geen beroep doen op zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Er is een aanvullende verzekering nodig. Ga dus na of dit goed geregeld is in jouw bedrijf. Neem hiervoor bij twijfel contact op met de verzekeraar of tussenpersoon.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: