'Eigen volk' krijgt korting in de Brugse horeca

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

In Brugge zijn er enkele horecazaken die toeristen tien procent meer laten betalen dan locals. Dit doen zij naar eigen zeggen om 'een band te smeden met wie er vaak komt', zo lazen we in het Nieuwsblad. Het gaat in de praktijk om twee frituren, die hun producten aan inwoners van Brugge voor tien procent goedkoper aanbieden dan aan toeristen.

Voorbeeld voor Amsterdam?

De burgemeester van Brugge vindt het een goede geste, aangezien er jaarlijks tot zes miljoen toeristen naar de Belgische stad komen. Dat maakt het leven voor de inwoners van de stad duurder, dus de korting is een welkome meevaller voor ze. Misschien een ideetje voor Amsterdam?

Brugs dialect

De eigenaar van één van de frietkotten verklaarde dat hij goed luistert naar het dialect van degene die bestelt. Wanneer dat Brugs is, al hij een korting toekennen. De eerste keer wordt er geen korting gegeven, maar de tweede keer wel. Het kwam tot een klacht bij FOD Economie, maar die werd ongegrond verklaard. Discrimineren op grond van bijvoorbeeld geloof of ras mag niet, maar een objectieve reden (zoals inwoner zijn van een bepaalde stad) mag dus wel. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

10 jaar De RestaurantKrant
10 jaar De RestaurantKrant: De visie van Jeroen Raes

De Restaurantkrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een interview uit 2012 met Jeroen Raes en Dennis van der Meer. Toen de trotse eigenar...

Opening
Beachclub ‘Hudson Beach’ opent medio mei de deuren in Kijkduin

Vanaf medio mei kunnen strandliefhebbers terecht bij de nieuwe, Amerikaans georiënteerde strandhotspot van Kijkduin: Hudson Beach. Aan de rand van de Haagse duinen waan je je hier voor even in het zonovergoten Californië. Deze California-vibe wordt extra benadrukt door het gebruik van f...

HMSHost en Vapiano slaan handen ineen

Vapiano en HMSHost International BV onderzoeken de opening van Vapiano-restaurants via haar dochteronderneming Vapiano Franchising International. Locaties omvatten luchthavens, treinstations en outletcentra in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland en Nederland. De restaurants worden ...

Economie Bier
Bavaria N.V. boekt recordomzet

Swinkels Family Breweries N.V., holding van Bavaria N.V. heeft voor het derde jaar op rij een recordomzet geboekt, ondanks uitdagende marktomstandigheden. De netto-omzet kwam uit op € 659 miljoen, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van 2016. Het bedrijfsresultaat daalde van € 45,8 m...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Rijden onder invloed met bedrijfsauto. Ontslag?

Niet alleen gasten gaan na het nuttigen van alcohol achter het stuur zitten, ook medewerkers uit de horeca maken zich daar weleens schuldig aan. De gevaren zijn bekend, alcohol en verkeer horen niet samen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, of in dit geval, op een parkeerterrein. Een chef-kok u...

Culinair Bocuse d'Or
Kick-off Bocuse d'Or: Lars Drost wil via Turijn naar Lyon

"Vandaag start onze route naar Turijn." Met de trots van een Chef de Mission die zijn Olympiërs richting de meest prestigieuze sportwedstrijd ter wereld leidt, opende Bocuse d’Or Nederland-bestuurslid en SVH-directeur Ricardo Eshuis de start van het traject dat Team NL op het po...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: