Eerste 'gastoloog' van Nederland

Auteur: Redactie
Gastronomie 29 november 2021
Eerste 'gastoloog' van Nederland

Op donderdag 2 december opent de eerste gastoloog van Nederland haar deuren. Jeannine Sok introduceert hiermee een nieuw beroep. Ze ontwikkelde 'gastologie', de psychologie van de gast, tot ambacht. Nu adviseert ze restauranteigenaren hoe ze tijdens de lockdown verbonden blijven met hun gasten.

Onderzoek wijst uit dat gasten oprechte aandacht het belangrijkste vinden bij de beoordeling van een restaurant. Daarna komen pas de snelheid en kwaliteit van eten en drinken. Met behulp van gastologie leren horecamedewerkers hun gasten 'lezen', begrijpen en hoe ze hun gedrag kunnen voorspellen en beïnvloeden.

Spaanse stijl

Juist in deze tijd moet je je gasten extra blijven verwennen zegt Sok. "Zij vinden het ook vervelend dat ze 's avonds niet meer gezellig naar een restaurant kunnen. Klagen over vroege sluitingstijden heeft geen zin. Denken in mogelijkheden wel. Gasten hebben hier behoefte aan. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor lange lunches en vroege borrels. Of schakel over naar de Mediterraanse dinerstijl. In Spanje en Italië is het heel normaal om 's middags een warme maaltijd te eten. Het is nog gezond ook!". 

QR-gastvrijheid

Ook de QR-code is volgens Sok een ideaal middel om de gastvrijheid te verhogen. "Tijdens het scannen bij binnenkomst kun je direct een oprecht contactmoment creëren met je gasten zodat ze zich extra welkom voelen. De horeca heeft het echt zwaar in deze tijd. Maar toch hoor ik dat corona hen goeds heeft gebracht. Zoiets kleins als een vaste route door het restaurant zullen we ook na de pandemie terug gaan zien. Gasten lopen niet meer te zoeken naar een tafel. Dat maakt het een stuk overzichtelijker."

Cas Spijkers Academie

Jeannine Sok is de eerste gastoloog van Nederland. Ze groeide op in de horeca en schreef verschillende boeken, glossy's en columns over gastvrijheid. In haar boek 'Hoe gastvrij ben jij' dat in december verschijnt, geeft ze aan jong aanstormend horecatalent handvatten om met diverse soorten gasten om te gaan. Met het bordspel Gastologie, dat ze ontwikkelde met studenten van de Cas Spijkers Academie in Twente, won ze de Horeca Innovation Award. 

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws