E�n miljard Facebookers (5/6)

16 januari 2012 |
<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van het grootste
sociale netwerk ter wereld: Facebook.

Magische grens
Facebook, het wonder van Mark Zuckerberg, komt dagelijks in het nieuws. Analisten verwachten dat dé sociale netwerksite van planeet aarde nog dit jaar de magische grens van 1 miljard gebruikers zal aantikken. Die wil je niet allemaal tegelijk op de koffie hebben. Misschien herinnert u zich de Australische puber Corey Worthington nog wel, op wiens feestje na een oproep op Facebook ‘slechts’ een paar honderd ongenode gasten kwamen. Het was in de tijd dat het sociale netwerk ‘slechts’ 50 miljoen gebruikers had, begin 2008. Amper vier jaar verder zijn het er twintig keer zoveel. Een groot aantal ondernemers heeft zich met Facebook meeontwikkeld, ook in Nederland en ook in de horeca!

Een goed profiel
Lang niet iedereen weet zich raad met Facebook. Koudwatervrees, digibetisme, Social Media-scepsis – allemaal redenen om zakelijk gebruik van Facebook toch nog maar even uit te stellen. “Niet verstandig”, zegt Beker. “Niet alleen omdat Facebook het grootste sociale netwerk van de wereld is, maar vooral omdat het een bijzonder eenvoudige manier is om je doelgroep te bereiken.”
“Daarvoor zijn er ook nog eens meerdere manieren”, haakt Scholte in. “Maar laten we beginnen bij de start: een goed profiel. Dat klinkt logisch, maar toch stuiten Menno en ik dagelijks op sites van horecabedrijven die deze logica niet helemaal hebben begrepen.”

Voorpret
“Uit een goed profiel straalt de passie”, stelt Beker. “Een goed profiel op Facebook is een verlengstuk van het bedrijf en doet twee dingen: óf het brengt de bezoeker weer terug naar het gevoel van die heerlijke avond uit bij jou in de zaak, óf het brengt hem of haar alvast de nodige voorpret voorafgaand aan een nieuw bezoek.”
“Zorg daarnaast dat de Facebook-pagina up-to-date blijft”, adviseert Scholte. “Schrijf leuke wetenswaardigheden die voor een glimlach zorgen bij je contacten en waarmee je dus blijvend positief onder de aandacht komt. Schrijf vooral niet om het schrijven, want dat werkt averechts.”

Bewijsmateriaal
Foto’s blijken eveneens een beproefd middel om vaste, maar vooral ook nieuwe gasten naar een profiel te lokken. Beide Social Media-experts benadrukken dat de fotografie natuurlijk wel moet passen bij het soort horeca. “Van een café waar zaterdagnacht het dak eraf gaat, mag je verwachten dat er op zondagmiddag al bewijsmateriaal is geplaatst van wie met wie heeft gezoend”, vindt Beker. “Op een Facebook-profiel van een restaurant daarentegen wil ik graag een voorproefje van de menukaart zien. Foto’s van mooie gerechten, of misschien zelfs een filmpje van de bereiding van een gerecht.”

Laagdrempelige applicatie
Daarnaast zien Beker en Scholte Facebook als een uitstekende applicatie voor relatiebeheer. “Een prettige, laagdrempelige applicatie welteverstaan”, zegt Scholte. “Mits goed gebruikt, is Facebook een bijzonder eenvoudige, maar doeltreffende manier om bij relaties onder de aandacht te komen. Daarnaast is op Facebook ook de drempel om nieuwe relaties aan te gaan bijzonder laag.”

Verrassende voordelen
Ook op minder voor de hand liggende terreinen kan Facebook verrassende voordelen opleveren. Zo wijst Beker fijntjes op de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt. “Wil je als ondernemer in de horeca verzekerd blijven van voldoende medewerkers, dan werkt een positief Facebook-profiel zeker in je voordeel.”

Tips
• Zorg dat je een openingspagina maakt die aantrekkelijk is
• Creëer speciale acties binnen facebook
• Probeer vooral te inspireren door films, foto’s en informatie
• Betrek mensen bij je organisatie
• Voorkom dat andere partijen met jou profiel aan de haal gaan


Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het vijfde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 23 januari is het laatste artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Nederlandse economie krimpt historisch met 8,5 procent

Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten. De daling van het bbp in h...

Opening Utrecht
Liemès Food District zoekt gepassioneerde chefs

Dit najaar opent Liemès Food District haar deuren in het iconische gebouw The Wall in Utrecht. Hier bereiden gepassioneerde chefs van elf verschillende keukens de lekkerste gerechten. Voor dit nieuwe horecaconcept is Liemès op zoek naar ambitieuze chefs met een passie voor goed eten. Z...

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: