Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

25 juni 2019 | redactie

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige horecabezoekers betalen? Waarom zien we zoveel mobiele betaalautomaten? En wat te doen met een internetstoring? We vragen het Matthijs Bunschoten, Salesmanager Hospitality bij Worldline.

Worldline is Europese marktleider in betaaloplossingen en ze bedienen een breed klantportfolio. “De wensen van horeca en retail op het gebied van betaaloplossingen zijn behoorlijk verschillend. Binnen de retail gaan mensen in de rij staan bij een kassa, terwijl er binnen de horeca veel meer vormen van betalen bestaan. Vaak wil een gast aan tafel bestellen en betalen, maar er zijn ook horecazaken die kiezen voor een kiosk-oplossing of een combinatie van beide.”

De mogelijkheden van betalen nemen de laatste jaren enorm toe. Hoe zien jullie die ontwikkeling? Matthijs: “In een sterrenzaak kies je niet voor een kiosk-oplossing, dat lijkt mij wel duidelijk. Wij faciliteren verschillende mogelijkheden, we kunnen heel veel, maar in de praktijk wordt doorgaans gekozen voor de oplossing die de mensen kennen en vertrouwen. Betalen met een selfie zou technisch gezien wel kunnen, maar is gewoon nog niet algemeen geaccepteerd. In de toekomst vermoed ik dat we wel vaker met de smartphone gaan betalen.”

De gouden match: de mobiele betaalautomaat voor de horeca

Inmiddels is het gebruik van mobiele betaalautomaten helemaal ingeburgerd binnen de horeca. Waarom zien we zoveel mobiele betaalautomaten? “De mobiele betaalautomaten bieden verschillende voordelen. Ze kunnen mee naar de tafel, wat extreem handig is, zeker wanneer je een groot terras hebt, en je kunt ze koppelen met de kassa. Het voordeel van dat laatste is, dat er geen verkeerde bedragen meer ingevoerd worden en dat alle gegevens direct worden teruggestuurd naar de kassa. Dat is helemaal handig, want je kunt dan aan het einde van de dag direct zien hoeveel er is afgerekend en door wie. Op die manier bespaar je natuurlijk veel tijd, want je hoeft niet alle bonnen na te kijken."

Het is verbazingwekkend dat nog niet heel veel horecaondernemers van deze mogelijkheid gebruikmaken, want de voordelen zijn behoorlijk groot

Koppelen met de kassa

Worldline heeft een unieke oplossing, door het mogelijk te maken dat meerdere mobiele betaalautomaten gekoppeld kunnen worden met één kassa. Nog niet heel veel horecaondernemers maken van deze mogelijkheid gebruik, ondanks dat de voordelen behoorlijk groot zijn. Je gasten hoeven namelijk niet te wachten totdat ze kunnen betalen en ook je personeel is er content mee. Het delen van pinapparaten kan voor ergernis zorgen en voor onnodig oponthoud. Als je de investering omzet in de tijdwinst, dan heb je het bedrag er zo uit; dat is althans de feedback die we terug krijgen van onze relaties. Vroeger werd door de horeca ook gedacht dat contant geld betalingen goedkoper waren dan pinnen, maar nu weten we wel beter. Het verwerken van kasgeld is veel duurder, bijvoorbeeld vanwege transport en gemaakte fouten. Op dat vlak was de horeca wat terughoudender dan de retail, maar inmiddels kun je overal wel pinnen. De koppeling met de kassa voegt waarde toe aan de betaaloplossingen die wij bieden.”

Het voordeel van het ontvangen van Aziaten en Amerikanen is, dat ze veel meer uitgeven dan Europeanen


Van alle markten thuis. Ook internationaal.

Voor horecaondernemers die veel buitenlandse gasten ontvangen, zijn er vrijwel geen betaaldrempels meer. “Natuurlijk kun je betalen met de bekende creditkaarten, maar ook de zogenaamde ‘extra betaalbrands’, zoals de Aziatische creditkaarten, kunnen we onderbrengen in één contract. Tegenwoordig komen Aziaten op de gekste plekken in Nederland. Een busrit van anderhalf uur is voor hen een peulenschil, want in China is men gewend om veel langer te moeten reizen. Het voordeel van het ontvangen van Aziaten en Amerikanen is, dat ze veel meer uitgeven dan Europeanen. Een Europese horecagast drinkt een kopje koffie en loopt dan weer verder, terwijl Aziaten in een korte tijd heel veel uitgeven. Zij hebben immers minder vakantiedagen dan wij en willen dan zoveel mogelijk ervaring en bestedingen in de korte tijd die ze hebben.”

Zelfs internetstoringen zijn geen probleem meer

Horecaondernemingen hebben te maken met piekbelasting. We kunnen ons voorstellen dat betrouwbaarheid enorm belangrijk is, hoe ziet jij dat? “Onze betaalautomaten zijn zeer betrouwbaar gebleken. Dit is erg belangrijk voor onze relaties. Als je een dag omzet mist vanwege technische problemen, dan ben je best ver van huis. In geval van een storing komt echt niemand terug voor een kopje koffie, dat is het nadeel van de horeca in dat opzicht.” Onlangs heeft Worldline een nieuwe dienst toegevoegd aan haar product assortiment. “Zelfs als er een internetstoring is, kun je je gasten laten betalen. We bieden een ‘Backup Mode’ waardoor de betaalautomaat gewoon transacties kan blijven uitvoeren, die dan later naar de bank worden doorgezet. Je kunt je gasten dus altijd met de kaart laten betalen wanneer je kiest voor onze betaaloplossingen. En als je voor ons kiest, dan is het goed om te weten dat we de verschillende oplossingen kunnen inrichten naar hoe jij het wenst. Je bent dus vrij in de keuze van producten en diensten die je wilt afnemen.

Wie opziet tegen de aanschaf van een mobiele betaalautomaat, doorgaans vanwege de kosten, moet zich realiseren dat de tijdwinst een factor is om mee te nemen, maar ook de gemiddelde levensduur van de automaat is vrij hoog. “We zagen bij de vorige generatie een levensduur van acht tot tien jaar”, vertelt Bunschoten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Bekendste muziekrestaurant ontvangt topartiesten

Sinds 1995 staat Pasta e Basta over de hele wereld bekend om het bijzondere concept met zingende bediening en de Italiaanse keuken. In iedere internationale reisgids over Amsterdam staat het restaurant vermeld. Dit oudste en bekendste muziekrestaurant van Nederland viert dit jaar haar 25-jarig besta...

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Opening Culinair
Lars Albers en Randy Bouwer openen hun eigen restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer hebben op 1 juli 2020 hun restaurant Vigor in Vught geopend. Vigor zetelt in de 17e-eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die hiervoor volledig is verbouwd. Middelpunt in het 300 m2 grote restaurant is de ronde open keuken, die tegelijkertijd ...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: