Duurzaam van boon tot kop

10 juni 2010 |
Duurzaam van boon tot kop<

Dinsdag 1 juni 2010 hield Douwe Egberts Coffee Systems (DECS) een seminar over duurzaamheid. Tijdens deze middag konden klanten van de koffieleverancier luisteren naar drie enerverende lezingen over duurzaamheid en daarbij genieten van koffie gemaakt door DE-barista Jeroen Veldkamp. Douwe Egberts heeft zich als doel gesteld dat al hun koffie (en thee) duurzaam moet worden ingekocht. Hiervoor koopt het steeds meer koffie in met het UTZ CERTIFIED keurmerk. Sinds 2004 is dit volume verzestienvoudigd, met als resultaat een inkoop van 40 miljoen kilo UTZ CERTIFIED bonen in 2010.

Alles in balans
“Duurzaamheid staat hoog op de agenda van DE”, zo vertelt een woordvoerder. De vraag wat duurzaamheid precies is, is niet in één keer te beantwoorden, aangezien men zich constant moet afvragen of en waneer iets duurzaam is. De interactie met klanten en leveranciers is voor DE een van de elementen die het duurzaamheidbeleid vorm geven. Duurzaamheid is volgens DE een begrip dat geïncorporeerd moet worden in het hele bedrijf en in elk proces wat plaatsvindt binnen en buiten de onderneming. Voor de koffiebonen betekent dit dat er bij elk van de zes fases tussen boon en kop wordt gekeken hoe processen, milieubewuster kunnen met behoud van kwaliteit. Daarnaast moet er in alles balans zijn volgens DE; in het milieu en in de sociale- en economische positie van de boeren.

Samenwerkingsverband
DE heeft gekozen voor UTZ CERTIFIED (UTZ betekent goed in het Maya) als partner voor de inkoop van duurzaam geproduceerde koffie. UTZ CERTIFIED is een non-profit organisatie die een gedragscode beheert voor duurzaam geproduceerde koffie. DE/Sara Lee is de grootste afnemer van deze gecertificeerde koffie. De samenwerking bestaat sinds 2004 en gezamenlijk probeert men elke stap in de koffieproductie te volgen en te verbeteren. Op de vraag waarom DE niet in zee is gegaan met Faire Trade of Rainforest Alliance, antwoordde de koffieleverancier dat het bedrijf juist voor samenwerking met UTZ heeft gekozen vanwege de impact op het milieu, de sociale- en economische positie van de boeren. DE wilde niet kiezen voor een ideologie. In 2002 is de DE Foundation opgericht. In projecten van deze Foundation leert Douwe Egberts kleine boeren hoe ze de teelt van koffie duurzamer kunnen maken. Met als uiteindelijk doel de boeren UTZ gecertificeerd te krijgen. Zo krijgt de afnemer een betere kwaliteit bonen en de koffieboeren een betere sociale- en economische positie.
Het partnerschap tussen DE en UTZ is duidelijk een punt van discussie waarbij niet iedereen in de zaal het eens is met de keuze voor UTZ als partner. De woordvoerder vroeg de zaal vervolgens hoeveel mensen er van Faire Trade hadden gehoord en hoeveel van UTZ CERTIFIED. Het overgrote deel bleek UTZ nog niet te kennen. Onbekend maakt onbemind?

Workshoprondes
Na het openingswoord van Douwe Egberts waren er workshops waar bezoekers konden kiezen uit drie verschillende onderwerpen. Econoom en entrepreneur Ynzo van Zanten van Green Inc. ging in op het samenbrengen van ‘denkers’ en ‘doeners’ in de wereld van duurzaamheid. Marielle van Spronsen van TNT vertelde over de manieren waarop het postbedrijf probeert diens CO2-voetafdruk te verlagen. Dit doet de organisatie door onder meer de aanleg van CO2-neutrale gebouwen en elektrische postbussen. Voor de koffieliefhebbers onder de bezoekers was er een workshop waarin men zelf koffie mocht proeven en branden.

Als afsluiting, voor wie er nog niet genoeg koffie had gedronken, stond Jeroen Veldkamp achter de bar klaar om zijn kunsten te vertonen. De espresso’s van de barista zijn – zoals alle Espresso koffie van DE - al 100% UTZ gecertificeerd.

Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download hier de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: