Duurzaam pop-up restaurant Sil slechts 3 maanden geopend in Rotterdam

12 september 2018 | Thijs Jacobs

Op 4 september 2018 is Pop-up restaurant Sil geopend voor 3 maanden in het gerenommeerde hotel Pincoffs, op steenworp afstand van de Erasmusbrug in Rotterdam. Sil staat voor een bewuste manier van koken. Van kop tot staart; van schil tot pit, is het motto. Het restaurant is open voor lunch en diner elke dinsdag tot en met zaterdag.

Dutch cuisine

De chef, Sil Peppelenbosch, werkt met verse, duurzame en vaak onbekende producten die Nederland te bieden heeft. Dutch cuisine: geen producten met talloze vlieguren, maar lekkers van om de hoek. Lokale en seizoensgebonden groenten spelen de hoofdrol, naast onbekende Hollandse vis- en vleesproducten die zelden op een menukaart te vinden zullen zijn. Denk hierbij aan de bijvangst van vissers zoals zeekat, maar ook aan wilde ganzen, haantjes en bokjes. Dit alles wordt bereid met innovatieve kooktechnieken, die feitelijk oeroud zijn, zoals fermentatie en nixtamalisatie.

Intieme setting

Het kleinschalige maar gerenommeerde viersterren boutiquehotel Pincoffs wordt gedreven vanuit de overtuiging dat we zuinig moeten zijn op wat de wereld ons biedt en laat zien dit niet ten koste hoeft te gaan van comfort. Deze visie sluit geheel aan op het duurzame concept van restaurant Sil. De setting is informeel en intiem. Met slechts negen tafels kunnen de gasten rekenen op een persoonlijke bediening met aandacht voor elke gast. De chef legt hier graag aan tafel uit wat hij voor de gasten heeft bereid.

Chef Sil

Chef-kok Sil Peppelenbosch werkt inmiddels vijftien jaar in de keuken, waarvan de laatste vijf jaar onder zijn eigen naam: Peppelenbosch Culinair. Hij kookte al in tientallen keukens. De laatste jaren bedacht en bereidde hij regelmatig de diners van groepen gasten in Suite Hotel Pincoffs. Bekend was hij in Utrecht als chef van restaurant Instock. Daar werd hij zich steeds bewuster van thema's als voedselverspilling en de bizarre kronkels in onze voedselindustrie. Omdat hij de ambitie heeft duurzaamheid op meer terreinen na te streven, ontstond de behoefte aan een eigen restaurant waar hij zijn talloze ideëen kan uitwerken tot een feestje op het bord.

Het restaurant is open vanaf 4 september voor lunch en diner elke dinsdag tot en met zaterdag.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Restaurant
In dit restaurant eten de gasten van het scherm van hun smartphone

Restaurant 't Kleijn Geluck in Son bood donderdagavond wel een heel bijzonder menu aan. Men kon er die avond immers genieten van een achtgangendiner, geserveerd op je eigen telefoon. Nee, niet zo'n ouderwetse, zoals op de foto, maar op de smartphone van de gast zelf. Op die manier kunnen de ...

Achtergronden
Lunchroom Amersfoort beschadigd na explosie

In de vroege ochtend van vrijdag 19 juli (omstreeks 05.20 uur) werden omwonenden van De Kamp in Amersfoort gewekt door enorme knallen. Er is bij het afgaan van explosieven (vermoedelijk zwaar vuurwerk) schade ontstaan aan de deuur van een lunchroom. De politie doet onderzoek. Op basis van camerab...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: