Domino's noteert winst- en omzetgroei

17 februari 2016 |
Domino's noteert winst- en omzetgroei<

Domino's Pizza Enterprises Limited, moederorganisatie van Domino's Pizza Nederland, presenteert vandaag haar halfjaarresultaten. Het bedrijf
rapporteerde een nettowinst van 45,6 miljoen dollar, ruim 56% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf heeft meer dan 1,700 vestigingen in Australië, Nieuw Zeeland, België, Frankrijk, Japan en Nederland. De omzetten over de 6 maanden vanaf 1 juli tot 31 december 2015 van de bestaande vestigingen (Same Store Sales) groeiden met meer dan 10%. De totaalomzet, inclusief nieuwe vestigingen, groeide met 29,6%.

Europa
Het bedrijf rapporteert in Europa een EBITDA groei van 108,1%, volgens het bedrijf een gevolg van digitale innovaties, een sterke groei van de marges en een recordhoge winstgevendheid bij haar franchisenemers. De recent aangekondigde overname van 89 Pizza Sprint vestigingen in Frankrijk en de overname van 212 vestigingen van Joey's Pizza in Duitsland zijn afgerond per 1 februari 2016 en derhalve niet meegenomen in de resultaten.

Nederland
Nederland is leidend in online verkopen die met maar liefst 31,1% toenamen. Meer dan 80% van de bezorgde orders worden nu digitaal geplaatst. Een overgroot deel hiervan wordt gedaan op een smartphone. "Met onze digitale platform bieden we de consument oplossingen om bij ons te bestellen wanneer, hoe en waar zij dat wensen" aldus CEO Nederland & België André ten Wolde. "ook in de komende maanden staat de agenda propvol met nieuwe releases en digitale projecten, allemaal met het doel om de klant nog meer gemak en controle te bieden."

200 vestigingen
In Nederland zijn op dit moment 175 vestigingen, de 200e vestiging in Nederland zal deze zomer geopend worden. Binnen de bestaande vestigingen worden al ruim 30% van de bezorgingen met e-bikes gedaan. Doel is dit tegen einde jaar 50% van de bestellingen met e-bikes te doen.

Lokale producten
Nieuwe producten, gecreëerd door de Europese chef, vallen in de smaak bij de klanten van Domino's. Hieronder vallen niet alleen nieuwe pizza's, maar ook side items en desserts zoals de chocolade- en karamelbeignets. Nadruk wordt gelegd op het gebruik van lokale producten en het verbeteren van ingrediënten en het maakproces, om kunstmatige smaak, kleur en bewaarstoffen volledig uit het menu te elimineren.

België
In België is het afgelopen jaar flink gewerkt aan de uitrol van hetzelfde digitale platform als in Nederland. De 34 vestigingen merken daar gelijk de resultaten van. "België is een land met een enorme potentie, er wordt meer pizza gegeten per hoofd van de bevolking dan in Nederland", vertelt Ten Wolde. "Domino's staat echter nog maar aan het begin in België, het is noodzakelijk het aantal vestigingen snel uit te breiden om landelijke marketing mogelijk te maken."

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Michelin

"Waarin Nederland zich als gastronomisch land onderscheidt is duurzaamheid, de aandacht voor lokale producten, duurzame vis en eerlijk vlees. Daarin loopt Nederland echt een stapje voor op de buurlanden", aldus Michelin hoofdinspecteur Loens dit jaar tijdens de uitreiking van de sterren. ...

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Culinair
Vis roken doe je zo

Het roken van voedsel is een kooktechniek waarbij voedsel in rook van smeulend hout wordt gehangen of gelegd. Van oudsher werd deze kooktechniek toegepast om voedsel te conserveren, waardoor het langer houdbaar was. Tegenwoordig gebeurt roken voornamelijk om de expliciete smaak over te brengen. Voor...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020

Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Sweet fries of mine' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Mitch werkt bij Ter Marsch&Co uit Amsterdam en hij liet met zijn creatie zien wat er allemaal mogelijk is met zoeteaardap...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: