Doggybag steeds normaler in Nederland

26 augustus 2015 |
Doggybag steeds normaler in Nederland

De doggybag breekt langzaam door in Nederland. Bijna 1 op de 5 Nederlanders heeft dit jaar vaker dan andere jaren om een doggybag gevraagd. De
helft van alle Nederlanders is zich het afgelopen jaar bewuster geworden van de hoeveelheid eten die hij weggooit. 36% vindt een doggybag steeds normaler worden in Nederland.

Onderzoek
Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu en Depa, in samenwerking met Panelwizard. Exact een jaar geleden startte Natuur & Milieu haar eerste doggybag-campagne om voedselverspilling tegen te gaan. Vandaag start een nieuwe doggybag-actie: Natuur & Milieu deelt 50.000 gratis doggybags uit aan restaurants, in samenwerking met Depa en de Rabobank.

Nog steeds taboe
Hoewel meer Nederlanders om een doggybag vragen, rust er nog steeds een taboe op de doggybag. 47% vindt het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant, vorig jaar was dat 52%. Ruim 1 op de 3 schaamt zich om met een herkenbare doggybag over straat te lopen. 74% neemt nooit eten mee naar huis. 44% zou vaker om een doggybag vragen als deze bekender zou zijn in Nederland.

Schaamte
'Nog steeds heerst er een taboe. Een valse schaamte, hoewel de cijfers aantonen dat deze minder wordt,' aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. 'Als de huidige trend zich voortzet, is het taboe op de doggybag over 5 jaar verdwenen. Om die reden starten we vandaag een nieuwe actie.'

Doggybag typisch Hollands
Een doggybag past uitstekend in de Nederlandse cultuur. 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. 82% heeft een hekel aan voedselverspilling. Een lichte toename ten opzichte van vorig jaar. Daar komt bij dat 68% uit eten gaan in Nederland duur vindt. 'Vreemd dus, dat we nog niet massaal om een doggybag vragen als zuinige Nederlanders. Wel veel geld uitgeven, maar weinig eten mee naar huis nemen,' zegt Olof van der Gaag.

Bewuster van voedselverspilling
De helft van alle Nederlanders is zich dit jaar bewuster geworden van hoeveel eten hij weggooit. 56% merkt dat er in Nederland steeds meer aandacht is voor voedselverspilling. Olof van der Gaag: 'Ons belangrijkste doel van de campagne, voedselverspilling op de kaart zetten, is hiermee gelukt.' Bijna 4 miljoen Nederlanders (23%) zijn bekend met het doggybag-initiatief van Natuur & Milieu.

Rol restaurants
77% van de ondervraagden vindt dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling. 27% gaat ook eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling. 63% vindt dat restaurants altijd een doggybag moeten aanbieden als er eten blijft staan. Een flinke stijging: vorig jaar vond nog maar 54% dit. Een meerderheid vindt dat een restaurant per gerecht de keuze moet bieden tussen een kleine en een grote portie (69%); in 2014 vond slechts 55% dit. 'Als restaurants zelf doggybags aanbieden, verkleint dit de gene bij gasten en vergroot dit de acceptatie van de doggybag. Uit de cijfers blijkt dat gasten dit ook verwachten,' stelt Olof van der Gaag.

Start nieuwe actie
Natuur & Milieu start vandaag een nieuwe actie met Depa en de Rabobank: opnieuw krijgen restaurants 50.000 gratis doggybags aangeboden. Alle horecaondernemers die bij de Rabobank zijn aangesloten, kunnen een gratis doggybag-pakket krijgen. Restaurants die een setje doggybags kopen, ontvangen nu een gratis promotiepakket van Depa, bestaande uit een raamsticker, stickers voor op de menukaart en actievouchers die restaurants in kunnen zetten.

Resultaten vorige campagne
Exact een jaar geleden startte Natuur & Milieu met Depa haar eerste doggybagactie: 50.000 doggybags werden gratis verspreid richting restaurants. Naast deze gratis doggybags, werden er ook nog eens 46.000 doggybags verkocht in de horecamarkt. 'Minstens 100.000 Nederlanders hebben met een doggybag te maken gekregen het afgelopen jaar. Dat klopt ook met de cijfers uit ons onderzoek,' aldus Rachel Herregraven van Depa.

Voedselverspilling: 77 miljoen warme maaltijden per jaar
Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Depa biedt de horeca daarom de mogelijkheid om op een kwalitatieve en stijlvolle manier de doggybag in te zetten richting hun gasten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
Deze brasserie opent het terras niet: ''Het zet geen zoden aan de dijk''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: