Deze horeca app helpt de ondernemer besparen

Auteur: Redactie
Deze horeca app helpt de ondernemer besparen

Ondanks de financiële steun van de overheid, is het voor veel ondernemers een grote uitdaging om het hoofd boven water te houden. Veel bedrijven zijn overgestapt naar bezorgen en afhalen om alsnog het maximale eruit te halen.

'Doe dingen waar je invloed op hebt', dat zijn de woorden van een rasechte ondernemer. Maar wat kan je doen aan de kosten- en stiekem ook nog aan de omzetkant? Tech binnenkomer Y the Wait weet hier het antwoord op.

Automatiseer tijdrovende processen

Het optimaliseren van processen binnen het bedrijf is essentieel om kosten te besparen. Hoe vaak gebeurt het dat producten worden weggegooid, door verkeerde inschattingen te maken. Of juist een tekort aan producten. In beide situaties zorgt het voor frictie tussen de processen en beide kosten je extra tijd. Dat extra ritje naar de supermarkt, vaak tegen hogere inkoopprijs, is voor niemand leuk om te doen.

Met de komst van artificiële intelligentie is het mogelijk om te besparen op processen. Bedrijven als Y the Wait hebben hier handig op ingespeeld en geven de ondernemer een blik op de toekomst. Sluit je je aan als partner, dan ontvang je daar automatisch een gratis kassasysteem bij. Of beter gezegd een POS systeem.  Het uitgebreide Kassasysteem voor de horeca staat in directe koppeling met de app van de gebruiker.

Voorbeeld: de klant kan op weg naar huis, vooraf een bestelling plaatsen. Vervolgens ontvangt de kok direct een melding van dit bericht en kan aan de slag met de bestelling. De klant betaalt vooraf en hoeft enkel de bestelling nog op te halen. Hiermee bedien je meer klanten (omzet verhogend) en verminder je de tijd die nodig is om een bestelling klaar te maken (kostenbesparend). Na verloop van tijd, raken je klanten gewend aan dit proces.

Naast het versnelde proces, verzamel je ook veilig gegevens van jouw klanten. Je weet precies wanneer je klanten bestellen, hoelang de bereidingstijd is, of er voldoende voorraad is en wat voor soort klanten er naar je restaurant komen. De veiligheid van de gegevens kan worden gegarandeerd omdat Y the Wait ook AVG-goedgekeurd is.  

Gooi papieren menukaarten het raam uit

Met het huidige klimaatbeleid ga je er bijna vanuit dat veel mensen dit al gedaan hebben. Maar regelmatig wordt er nog steeds gebruik gemaakt van papieren menukaarten. Dit is in sommige gevallen een logische keuze, omdat de oudere generatie dit graag nog gebruikt.

Maar het tijdperk van papieren menukaarten is voorbij. Bij Y the Wait is het mogelijk om je menu geheel digitaal te maken. Iedereen gebruikt tegenwoordig een mobiel, dus goed online zichtbaar zijn is essentieel om een goed horecabedrijf te runnen. Naast je vergrote vindbaarheid fungeert Y the Wait ook als tussenpersoon voor meer bestellingen.

Samen met de versnelde processen, zorgen digitale menukaarten er ook voor dat je meer omzet draait. Het is voor een klant aantrekkelijker om digitaal meer eten te bestellen, dan dit via papier te doen. Met de huidige problematiek is dit ook nog eens een stuk hygiënischer.

Naast bestellingen opnemen(kan je zien als een digitale ober), is de app in alle lijnen van de horeca te gebruiken. Het kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld hotels of catering, maar ook bij bruiloften, evenementen en zelfs stadions. Leuke andere functies zijn:

 - Tafelreserveringen

 - QR-code scannen

 - Cadeaubonnen

 - Gelegenheden in de buurt

 - En meer functies. Ontdek mogelijkheden


Kijk naar je variabele kosten

Elk dubbeltje omdraaien is voor de horecaondernemer in deze tijden niet vreemd. Ook hier helpt de app een handje aan mee. Vaste kosten zijn soms onderhandelbaar met de huurbaas, maar lang niet altijd. Dan is het handig om te kijken naar de variabele kosten.

Bij een restaurant is dit vaak terug te vinden in de inkoopkosten. Wat ongeveer 30% van de omzet is en dus grote gevolgen kan hebben voor je winst. Nu zijn de inkoopkosten van de horeca variabel maar lang niet altijd goedkoper te maken. Een aantal tips om het toch goedkoper te maken zijn groter inkopen, je inkoopproces automatiseren of kijk eens
naar barterovereenkomsten.(jij doet iets extra's voor mij en ik geef je korting)

Afdracht kosten

Naast de transactiekosten is er voor ondernemers die aan bezorgen en afhalen doen, een andere belangrijke factor die meespeelt in kosten besparen. Deze bedragen zijn niet mis. Dat zijn afdracht kosten. Kosten die je betaalt als percentage van de omzet die je maakt door het platform.  Bij andere bestelplatforms, betaal je vaak maar liefst 13- 30% van je omzet. Als een groot deel van de klanten online eten bestelt, dan wil je hier dus zeker kritisch naar kijken en eventueel een overstap overwegen.

Y the Wait hanteert maar liefst 4% per bestelling en levert je ook klanten/bestellingen op. Als je dit op jaarbasis uitrekent, dan kan je gauw tot wel duizenden euro’s per jaar besparen.

De app die alles doet

Doen wat je kan doen, is momenteel het motto wat heerst in deze maatschappij. Dit begint met het analyseren van wat je aan het doen bent en nadenken of dit efficiënter kan. In veel gevallen is het antwoord ja en kan de app Y the Wait een uitkomst bieden. Samen met de artificiële intelligentie is het mogelijk om tijdrovende processen uit te besteden. Procesoptimalisatie werkt 2 kanten op; kostenbesparend en omzet verhogend. Het lijkt vaak een hele stap om alles te automatiseren, alleen deze app is voor iedereen makkelijk in gebruik en daarom juist zo interessant.

Meegaan met de tijd is ook essentieel om voorop te blijven in de branche. De papieren menukaarten worden vervangen met de digitale menukaarten. En eten online bestellen gebeurt steeds vaker. Samen met Y the Wait bespaar je direct op kosten en zet je eigen restaurant, catering of hotel op de digitale markt.

Overig nieuws