Derde editie Nationale Week Zonder Vlees

8 januari 2020 | Redactie

Van 9-15 maart vindt de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees startte in maart 2018 en is sindsdien een jaarlijks terugkerend initiatief.

Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees worden deelnemers geïnspireerd om een week lang vegetarisch te eten, om zo te ervaren hoe lekker en gemakkelijk dit kan zijn. Vanaf vandaag kunnen mensen zich op weekzondervlees.nl aanmelden om mee te doen.

Ondanks dat de Nationale Week Zonder Vlees pas sinds 2018 bestaat, is het een begrip aan het worden in Nederland. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Blauw blijkt dat 43% van de Nederlanders van de Week Zonder Vlees heeft gehoord, wat gelijk staat aan bijna 7,5 miljoen mensen. Maar liefst de helft van de Nederlanders die de campagne heeft gezien, spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten.

Deze cijfers worden ondersteund door resultaten uit een enquête die gehouden is onder de deelnemers van de Nationale Week Zonder Vlees 2019. Hierin geeft iets meer dan de helft van deelnemers (52%) aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten dankzij de campagne. Met recht kan de Week Zonder Vlees dus een nationale campagne worden genoemd die daadwerkelijk bijdraagt aan een impactvolle gedragsverandering.

Groeiend bewustzijn over vlees eten

De Nationale Week Zonder Vlees sluit aan bij het groeiende bewustzijn dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. De grote milieu-impact van vlees eten speelt hierin een belangrijke rol. De besparing die in één week gerealiseerd kan worden, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees: “Steeds meer mensen beschouwen een flexitarisch eetpatroon als de nieuwe standaard in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.”

Wanneer je als volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip). Deze besparingen zijn door middel van een ‘cradle to end of life’ levenscyclusanalyse doorgerekend door Blonk Consultants, rekening houdend met de nieuwe voedselconsumptiepeiling van het RIVM. Het volledige rapport is hier te vinden.

Een breed gedragen, maatschappelijke campagne

De Nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door ruim 60 partners uit de voedingsindustrie. Tevens wordt de campagne ondersteund door Marcel Beukeboom, Klimaatgezant van het Koninkrijk der Nederlanden. Hij zet zich als ambassadeur in om deze duurzame campagne een nationaal succes te maken. Beukeboom: “De Week Zonder Vlees vestigt de aandacht op hoe je zelf kunt bijdragen aan een duurzamere wereld. Het illustreert dat ook kleine stapjes grote impact kunnen hebben zonder in te hoeven leveren op de eigen kwaliteit van leven.”

Nationale Week Zonder Vlees is een niet-commercieel initiatief met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Boerdam: “We hebben als stichting ook in 2020 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.” De partners van de derde editie worden op 21 januari officieel bekend gemaakt.

Aanmelden is nú mogelijk!

Vanaf vandaag kunnen mensen zich op weekzondervlees.nl aanmelden om mee te doen. Deelnemers worden op de hoogte gehouden door middel van tips en inspiratie en krijgen toegang tot het digitale Nationale Week Zonder Vlees magazine dat begin maart verschijnt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: parelhoen en guilty pleasures

Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS heeft volgens mij direct op het moment dat hij te horen kreeg dat de horeca moest sluiten, besloten om te gaan bezorgen. Ik volg hem op Instagram en een diepe buiging voor zijn organisatorische kwaliteiten. Over de duizend gerechten gingen de afgelopen dagen doo...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Een 'gedwongen' test-case

Mark en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een tweede restaurant te openen: 'Fernando’s kookt'. Een restaurant waar we op een toegankelijke manier comfort-food willen aanbieden. Zowel in het restaurant, als afhaal- én bezorgdienst. Het is voor nu nog verre toekomstm...

Rotterdam
De Euromast is verkocht

Bijna 20 jaar geleden begon Willem Tieleman met het exploiteren van de de Euromast, iconisch silhouette in de skyline van Rotterdam. In 2016 was het tijd voor een nieuwe stap, en dat was eigenaar van het imposante bouwwerk worden. Investeringen die voor die tijd niet werden gedaan, konden nu volo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: