Deli XL wint Digital Transformers Award 2016

Auteur: Jorien Slager
7 oktober 2016
Deli XL wint Digital Transformers Award 2016

Gisteren won Anouk Beeren, Manager E-commerce van horecagroothandel Deli XL de Digital Transformers Award 2016 vanwege de ongebreidelde inzet en energie waarmee zij het foodservice bedrijf verder bracht in e-commerce. Anouk mag zich ‘beste digitale change-maker van Nederland 2016’ (ref. Mirabeau) noemen. Samen met Wilko Klaassen (Husqvarna), Arnoud Klerkx (Sanoma Learning) en Michel Alsemgeest (TNT) streed ze om de titel. Tijdens een awarduitreiking in A’DAM Toren, met in de line-up niemand minder dan Ernst Jan Stigter (CEO Microsoft NL), Frans van Houten (CEO Philips) en Mattijs ten Brink (algemeen directeur Transavia), werd gisteren voor de tweede keer de Digital Transformers Award uitgereikt.

Wat slechts zes jaar geleden begon als een interne start-up van vijf personen is verworden tot een e-commerce afdeling bestaande uit 25 collega's bij een onderneming waar ook de 1.750 andere medewerkers volledig zijn meegenomen en meegegroeid in het transformatieproces. E-commerce is vandaag de dag volledig geïntegreerd in de bedrijfsvoering van Deli XL en niet minder dan 93% van haar klanten bestelt online. Anouk: “Digitaal is het nieuwe normaal. Met dat uitgangspunt is delixl.nl uitgegroeid tot een platform waar klanten naast bestellingen ook volop inspiratie vinden en een complete shopper-experience beleven. We acteren als een retail-organisatie in een business-to-business wereld. Het is fantastisch dat onze inspanningen niet onopgemerkt zijn gebleven. Het winnen van de Digital Transformers Award is een geweldige erkenning voor wat we bereikt hebben met e-commerce bij Deli XL. En daar ben ik ontzettend trots op.”

Met de ontwikkeling van het e-commerce platform stelt Deli XL haar klanten op een unieke manier in staat om online snel, efficiënt en slim te kunnen inkopen. Deli XL heeft in de afgelopen jaren de belangrijkste activiteiten van een horecagroothandel online weten te brengen. “We benaderen onze klanten persoonlijk, op grote schaal én op relevante momenten. Dat is essentieel voor een goede klantrelatie en klantontwikkeling binnen B2B,” aldus Anouk. “Sinds de introductie van NPS hebben we een score van 41 weten te bewerkstelligen. Met één van de meest geavanceerde zoekmachines in de branche kunnen klanten zeer eenvoudig producten zoeken binnen een groot assortiment. Dat resulteert in een search-omzetaandeel van 15% van de totale online omzet. En we gaan door. De meest recente ontwikkeling is het online brengen van de volledige lead-generatie. Een prospect kan zich nu binnen enkele minuten online aanmelden, waarna hij inloggegevens voor een persoonlijk account ontvangt en direct online kan bestellen. Wat hij vandaag bestelt heeft hij morgen in huis.”

Inspiratie

Als organisatie wil Deli XL bijdragen aan succesvol ondernemerschap in de horeca. Niet alleen door mooie producten te leveren, maar ook met het leveren van service en inspiratie. Dat is eveneens waar Deli XL Online voor staat. Anouk besluit: “Ondanks dat we geen fysieke winkels hebben, hebben we een brug weten te slaan tussen ons inspiratieconcept 'Foodyard' en het online overbrengen van inspiratie en service met complete productinformatie, video’s en blogs.  Foodreporter.nl en dewereldvanfood.nl zijn daar mooie voorbeelden van. ”

Digital Transformers Award

De Digital Transformers Award wordt jaarlijks toegekend aan digitaal talent, dat een bijzondere en betekenisvolle rol speelt binnen de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven. Dit (vaak) individueel talent ondersteunt deze omslag, die plaatsvindt van voor naar achter in de organisatie en haar waardenetwerken.

Overig nieuws