Monique van Gevelt: De verwaarloosde horecazaak

16 oktober 2017 | Monique van Gevelt

Je hebt een goedlopend restaurant. Maar nu komt het moment waar je gas terug wilt nemen en je focus gaat verleggen. Wellicht ga je bedrijf nummer twee of drie starten of heb je meer tijd nodig voor jezelf en je gezin. Het kan ook dat je noodgedwongen je aandacht op andere dingen moet richten. Het gevolg is, dat het zwaartepunt niet meer bij jouw goedlopende zaak ligt. En na een tijdje kan de terugval inzetten. De recensies worden minder positief, je medewerkers lopen uit de maat en je omzet staat onder druk. En plots is de bodem van je schatkist zichtbaar.

Signalen van anarchie

Had je het kunnen zien aankomen? Vaak wel. Een teruglopende omzet en minder blije gasten zijn natuurlijk een teken aan de wand. Maar de eerste signalen komen vaak van je medewerkers. Die worden minder gedreven, onverschillig en nemen geen verantwoordelijkheid meer. Ze gaan opeens veel soepeler met de werktijden en regels om en ze hebben het ‘niet meer over’ voor hun werkgever. Roddelen, klagen, cynisme en zelfs oneerlijkheid liggen op de loer.

Je medewerkers merken best dat je continu bezet wordt door schijnbaar belangrijkere dingen. Dat je steeds minder op de vloer aanwezig bent en dat je aandacht verslapt. Ook al neemt een bedrijfsleider of verantwoordelijke je taken over, het is niet vanzelfsprekend dat alles gewoon doorloopt. Je medewerkers hebben steun, aandacht, begeleiding maar ook sturing nodig. Jouw vervanger zal altijd eerst zijn of haar plek in de organisatie moeten verwerven en hun vertrouwen moeten winnen.

Had je het kunnen voorkomen?

Ook al delegeer je taken en verantwoordelijkheden, je zal toch van tijd tot tijd contactmomenten moeten inbouwen en controles moeten houden. Weten wat er leeft in jouw bedrijf en de grip behouden.

Hieronder zijn zomaar eens wat vragen om te beoordelen of je zicht hebt op je bedrijf, je gasten en je team:

Ken je je cijfers? Krijg jij minimaal maandelijks een uitgebreid overzicht van inkomsten en uitgaven? Evalueer en analyseer je de resultaten samen met je team, stuur je bij en onderneem je actie?

Weet je op welke KPI’s je kan en moet sturen?

Hoe betrokken ben jij bij die nieuwe menukaart, interieur aanpassingen of promoties?

Loop jij weleens onverwacht je bedrijf binnen en heb je dan aandacht voor je mensen?

Ken je je markt en je concullega’s en weet je wat er in de omgeving gebeurt?

Scan jij regelmatig wat er op social media over je bedrijf wordt gepost en check je de reviews?

Wat is het resultaat van je marketing? Krijg je rapportages en wat doe je hiermee?

Wanneer heb je voor het laatst een functioneringsgesprek gehad met je mensen? En wat is er gedaan met de uitkomst?

Is je management op de piekmomenten op de vloer aanwezig? En wat zijn dan hun belangrijkste taken?

Wanneer heb je voor het laatst in de koelkasten gekeken, ben je de opslag ingelopen en heb je de Haccp-naleving gecheckt?

Weet jij wie je top 10 gasten zijn? Voor hoeveel omzet ze staan per jaar? En wanneer heb je de laatste keer een praatje met ze gemaakt?

Niet alles zelf doen

Als je moeite hebt met een of meerdere vragen, dan weet je wat je te doen staat. Hoogstwaarschijnlijk heb je daar een gat in je overzicht en bedrijfsvoering. Je hoeft echt niet alles zelf te doen. Juist liever niet, want dan kun je je overzicht verliezen. Maar zaken moeten wel helder zijn voordat je ze delegeert. Jouw vervanger moet niet alleen capabel zijn, maar ook exact weten wat je verwachtingen zijn. Hij/zij moet weten waarop gestuurd wordt en hoe de communicatielijnen lopen.

Voorkom liever verwaarlozing, want herstellen en repareren kost veel tijd. Kostbare tijd, die jou tegenwoordig niet meer gegund wordt door de gast. Laat je aandacht dan ook niet verslappen en hou feeling met je bedrijf. Communiceer duidelijk, kom je afspraken netjes na, ben betrouwbaar en benaderbaar. Zorg voor een voorspelbare structuur in je bedrijf. Dan weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en kweek je vertrouwen. En wederzijds vertrouwen is een mooie basis voor positieve bedrijfscultuur.

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: