Monique van Gevelt: De verwaarloosde horecazaak

16 oktober 2017 | Monique van Gevelt

Je hebt een goedlopend restaurant. Maar nu komt het moment waar je gas terug wilt nemen en je focus gaat verleggen. Wellicht ga je bedrijf nummer twee of drie starten of heb je meer tijd nodig voor jezelf en je gezin. Het kan ook dat je noodgedwongen je aandacht op andere dingen moet richten. Het gevolg is, dat het zwaartepunt niet meer bij jouw goedlopende zaak ligt. En na een tijdje kan de terugval inzetten. De recensies worden minder positief, je medewerkers lopen uit de maat en je omzet staat onder druk. En plots is de bodem van je schatkist zichtbaar.

Signalen van anarchie

Had je het kunnen zien aankomen? Vaak wel. Een teruglopende omzet en minder blije gasten zijn natuurlijk een teken aan de wand. Maar de eerste signalen komen vaak van je medewerkers. Die worden minder gedreven, onverschillig en nemen geen verantwoordelijkheid meer. Ze gaan opeens veel soepeler met de werktijden en regels om en ze hebben het ‘niet meer over’ voor hun werkgever. Roddelen, klagen, cynisme en zelfs oneerlijkheid liggen op de loer.

Je medewerkers merken best dat je continu bezet wordt door schijnbaar belangrijkere dingen. Dat je steeds minder op de vloer aanwezig bent en dat je aandacht verslapt. Ook al neemt een bedrijfsleider of verantwoordelijke je taken over, het is niet vanzelfsprekend dat alles gewoon doorloopt. Je medewerkers hebben steun, aandacht, begeleiding maar ook sturing nodig. Jouw vervanger zal altijd eerst zijn of haar plek in de organisatie moeten verwerven en hun vertrouwen moeten winnen.

Had je het kunnen voorkomen?

Ook al delegeer je taken en verantwoordelijkheden, je zal toch van tijd tot tijd contactmomenten moeten inbouwen en controles moeten houden. Weten wat er leeft in jouw bedrijf en de grip behouden.

Hieronder zijn zomaar eens wat vragen om te beoordelen of je zicht hebt op je bedrijf, je gasten en je team:

Ken je je cijfers? Krijg jij minimaal maandelijks een uitgebreid overzicht van inkomsten en uitgaven? Evalueer en analyseer je de resultaten samen met je team, stuur je bij en onderneem je actie?

Weet je op welke KPI’s je kan en moet sturen?

Hoe betrokken ben jij bij die nieuwe menukaart, interieur aanpassingen of promoties?

Loop jij weleens onverwacht je bedrijf binnen en heb je dan aandacht voor je mensen?

Ken je je markt en je concullega’s en weet je wat er in de omgeving gebeurt?

Scan jij regelmatig wat er op social media over je bedrijf wordt gepost en check je de reviews?

Wat is het resultaat van je marketing? Krijg je rapportages en wat doe je hiermee?

Wanneer heb je voor het laatst een functioneringsgesprek gehad met je mensen? En wat is er gedaan met de uitkomst?

Is je management op de piekmomenten op de vloer aanwezig? En wat zijn dan hun belangrijkste taken?

Wanneer heb je voor het laatst in de koelkasten gekeken, ben je de opslag ingelopen en heb je de Haccp-naleving gecheckt?

Weet jij wie je top 10 gasten zijn? Voor hoeveel omzet ze staan per jaar? En wanneer heb je de laatste keer een praatje met ze gemaakt?

Niet alles zelf doen

Als je moeite hebt met een of meerdere vragen, dan weet je wat je te doen staat. Hoogstwaarschijnlijk heb je daar een gat in je overzicht en bedrijfsvoering. Je hoeft echt niet alles zelf te doen. Juist liever niet, want dan kun je je overzicht verliezen. Maar zaken moeten wel helder zijn voordat je ze delegeert. Jouw vervanger moet niet alleen capabel zijn, maar ook exact weten wat je verwachtingen zijn. Hij/zij moet weten waarop gestuurd wordt en hoe de communicatielijnen lopen.

Voorkom liever verwaarlozing, want herstellen en repareren kost veel tijd. Kostbare tijd, die jou tegenwoordig niet meer gegund wordt door de gast. Laat je aandacht dan ook niet verslappen en hou feeling met je bedrijf. Communiceer duidelijk, kom je afspraken netjes na, ben betrouwbaar en benaderbaar. Zorg voor een voorspelbare structuur in je bedrijf. Dan weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en kweek je vertrouwen. En wederzijds vertrouwen is een mooie basis voor positieve bedrijfscultuur.

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Hutten beste cateraar in MT1000

Hutten staat op nummer 1 in de categorie catering van de MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. “Vorig jaar stonden we nummer 1 in het lijstje met runner-ups en nu meteen op nummer 1 in de overall ...

Opening Culinair
Sterrenteam Lars Albers en Randy Bouwer opent in 2020 restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer openen in het voorjaar van 2020 hun restaurant Vigor in Vught. Vigor zetelt in de 17e eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die op dit moment wordt verbouwd. Middelpunt van het restaurant is de centrale bar, die tegelijkertijd ook de open keuk...

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Columns Vega
Column Fernando Jonker: Gun deze gasten ook een beleving

Het veganisme is ouder dan het woord zelf, in Frankrijk bijvoorbeeld werd al lang 'végétalisme' gebruikt voor wat later ook in het Frans 'véganisme' ging heten. De term veganisme is de Nederlandstalige versie van het Engelse woord ‘veganism’. Dit w...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: