Monique van Gevelt: De verwaarloosde horecazaak

16 oktober 2017 | Monique van Gevelt

Je hebt een goedlopend restaurant. Maar nu komt het moment waar je gas terug wilt nemen en je focus gaat verleggen. Wellicht ga je bedrijf nummer twee of drie starten of heb je meer tijd nodig voor jezelf en je gezin. Het kan ook dat je noodgedwongen je aandacht op andere dingen moet richten. Het gevolg is, dat het zwaartepunt niet meer bij jouw goedlopende zaak ligt. En na een tijdje kan de terugval inzetten. De recensies worden minder positief, je medewerkers lopen uit de maat en je omzet staat onder druk. En plots is de bodem van je schatkist zichtbaar.

Signalen van anarchie

Had je het kunnen zien aankomen? Vaak wel. Een teruglopende omzet en minder blije gasten zijn natuurlijk een teken aan de wand. Maar de eerste signalen komen vaak van je medewerkers. Die worden minder gedreven, onverschillig en nemen geen verantwoordelijkheid meer. Ze gaan opeens veel soepeler met de werktijden en regels om en ze hebben het ‘niet meer over’ voor hun werkgever. Roddelen, klagen, cynisme en zelfs oneerlijkheid liggen op de loer.

Je medewerkers merken best dat je continu bezet wordt door schijnbaar belangrijkere dingen. Dat je steeds minder op de vloer aanwezig bent en dat je aandacht verslapt. Ook al neemt een bedrijfsleider of verantwoordelijke je taken over, het is niet vanzelfsprekend dat alles gewoon doorloopt. Je medewerkers hebben steun, aandacht, begeleiding maar ook sturing nodig. Jouw vervanger zal altijd eerst zijn of haar plek in de organisatie moeten verwerven en hun vertrouwen moeten winnen.

Had je het kunnen voorkomen?

Ook al delegeer je taken en verantwoordelijkheden, je zal toch van tijd tot tijd contactmomenten moeten inbouwen en controles moeten houden. Weten wat er leeft in jouw bedrijf en de grip behouden.

Hieronder zijn zomaar eens wat vragen om te beoordelen of je zicht hebt op je bedrijf, je gasten en je team:

Ken je je cijfers? Krijg jij minimaal maandelijks een uitgebreid overzicht van inkomsten en uitgaven? Evalueer en analyseer je de resultaten samen met je team, stuur je bij en onderneem je actie?

Weet je op welke KPI’s je kan en moet sturen?

Hoe betrokken ben jij bij die nieuwe menukaart, interieur aanpassingen of promoties?

Loop jij weleens onverwacht je bedrijf binnen en heb je dan aandacht voor je mensen?

Ken je je markt en je concullega’s en weet je wat er in de omgeving gebeurt?

Scan jij regelmatig wat er op social media over je bedrijf wordt gepost en check je de reviews?

Wat is het resultaat van je marketing? Krijg je rapportages en wat doe je hiermee?

Wanneer heb je voor het laatst een functioneringsgesprek gehad met je mensen? En wat is er gedaan met de uitkomst?

Is je management op de piekmomenten op de vloer aanwezig? En wat zijn dan hun belangrijkste taken?

Wanneer heb je voor het laatst in de koelkasten gekeken, ben je de opslag ingelopen en heb je de Haccp-naleving gecheckt?

Weet jij wie je top 10 gasten zijn? Voor hoeveel omzet ze staan per jaar? En wanneer heb je de laatste keer een praatje met ze gemaakt?

Niet alles zelf doen

Als je moeite hebt met een of meerdere vragen, dan weet je wat je te doen staat. Hoogstwaarschijnlijk heb je daar een gat in je overzicht en bedrijfsvoering. Je hoeft echt niet alles zelf te doen. Juist liever niet, want dan kun je je overzicht verliezen. Maar zaken moeten wel helder zijn voordat je ze delegeert. Jouw vervanger moet niet alleen capabel zijn, maar ook exact weten wat je verwachtingen zijn. Hij/zij moet weten waarop gestuurd wordt en hoe de communicatielijnen lopen.

Voorkom liever verwaarlozing, want herstellen en repareren kost veel tijd. Kostbare tijd, die jou tegenwoordig niet meer gegund wordt door de gast. Laat je aandacht dan ook niet verslappen en hou feeling met je bedrijf. Communiceer duidelijk, kom je afspraken netjes na, ben betrouwbaar en benaderbaar. Zorg voor een voorspelbare structuur in je bedrijf. Dan weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en kweek je vertrouwen. En wederzijds vertrouwen is een mooie basis voor positieve bedrijfscultuur.

Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Restaurant Biologisch
Restaurant Veldzicht aangesloten bij Euro-Toque

Restaurant Veldzicht uit Oosterwijtwerd is toegetreden tot Euro-Toques. Euro-Toques Nederland is een vereniging van professionele koks en restaurateurs die staan voor gezonde voeding die ambachtelijk wordt bereid met natuurzuivere producten van goede kwaliteit, zonder kunstmatige additieven. Burg...

trends Restaurant
De foodtrends van 2018 voor restaurants

De wereld van de gastronomie staat nooit stil; ook 2017 was een jaar vol foodtrends en inspirerende restaurantervaringen. Uit onderzoek blijkt dat de online restaurantreserveringen op IENS in het laatste kwartaal van 2017 maar liefst met 200% zijn gestegen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2...

Amsterdam Culinair
Sofitel Legend The Grand Amsterdam opent pop-up restaurant

Van 22 januari tot 12 maart tovert Sofitel Legend The Grand Amsterdam haar lobby en Library ‘Or’ om tot een Italiaans pop-up restaurant genaamd La Gita. La Gita wordt een all-day dining concept met van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat de meest heerlijke Italiaanse bites en ge...

Achtergronden
Restaurant moet bezorgers missen vanwege verkeersovertredingen

Een restaurant in Tilburg kan een tijd geen gebruik maken van de diensten van enkele bezorgers. Binnen drie dagen werden immers drie medewerkers van het restaurant betrapt op het overschrijden van de maximaal toegestane snelheid, zo lezen we in het Brabants Dagblad. Rijgedrag De politie bezo...

Columns Personeel
Column: Eten wat de pot schaft

Eten wat de pot schaft Het is vijf voor vijf. De lunch loopt uit de hand, de afwasser is te laat en de mise en place lijst is nog lang niet af. De hartslag tikt een kleine 160 in de minuut aan en de zweetdruppels verdampen op mijn voorhoofd. Juist op dat moment komt hij binnen, vrolijk; want het ...

Regelgeving Bezorgen
Deliveroo roept EU op om flexibel werk in de platformeconomie te stimuleren

Deliveroo heeft er bij de EU op aangedrongen om flexibel werk in de groeiende platformeconomie beter te beschermen. Dit blijkt uit de inzending van de bezorgdienst op de consultatie van de Europese Commissie over sociale zekerheden. Deliveroo wil de riders graag meer sociale zekerheden bieden, zonde...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: