De ware motivatie van Michelin

8 december 2014 |
De ware motivatie van Michelin<

Michelinsterren zijn de Academy Awards voor chefs. Michelin is tegelijkertijd een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. Michelin
werd opgericht door twee broers - André en Edouard - in Frankrijk in 1889.


In de vroege dagen van het bedrijf had Michelin had een probleem. Auto's reden lang niet zoveel kilometers als nu. In 1900 waren er slechts 3000 auto's op
de weg in heel Frankrijk, en Michelin had zo'n goed product dat het geruime tijd duurde voor deze auto's een nieuwe set banden nodig hadden. De broers zochten dus naar een manier om mensen meer kilometers te laten maken, zodat zij de banden versleten.

Kilometers maken
Dit is nu precies de reden waarom de gebroeders de Michelingids ontwierpen. Een gids met reviews van diverse restaurants in Frankrijk en omstreken, zodat de lezers er naartoe zouden rijden. Op Michelinbanden natuurlijk... De gids omvatte naast de bekende reviews ook onderhoudstips voor de auto en advies over het verwisselen van autobanden. De bekendheid van de gids en het merk Michelin groeide door de populariteit van de bekende rode gids, en zo nam ook de verkoop van banden toe. Binnen tien jaar was Michelin uitgegroeid tot de grootste bandenproducent van Europa. Allemaal dankzij dat rode gidsje.

Eerste 'viral' campagne
Heden ten dage heeft Michelin een waarde van 21 miljard euro en meer dan 110.000 mensen verdienen de kost als werknemer van het bedrijf. De campagne met het rode boekje is een van eerste 'viral' campagnes ooit.

Om over na te denken
Zo blijkt, dat de overdreven waardering voor een Michelinster van nu zijn oorsprong vindt in een slimme marketingzet van toen. Iets om over na te denken; zeker als je een restaurant wilt bezoeken dat ver van huis ligt.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Culinair Nice 'n Easy
''Natuurlijk kopen we weleens voorgesneden uitjes in''

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m...

Awards Vega
Restaurant Veggies On Fire wint duurzaamheidsprijs voor de horeca

Veggies On Fire, Vegan Restaurant Den Haag wint voor de tweede maal op rij de duurzaamheidsprijs voor de horeca van Nederland en België. Op dinsdag 22 september werden in Ahoy, tijdens de zwaar versoberde editie van Gastvrij Rotterdam, maar toch geheel in stijl, de Gaia Green Awards 2020 uitger...

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: