De ware motivatie van Michelin

8 december 2014 |
De ware motivatie van Michelin<

Michelinsterren zijn de Academy Awards voor chefs. Michelin is tegelijkertijd een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. Michelin
werd opgericht door twee broers - André en Edouard - in Frankrijk in 1889.


In de vroege dagen van het bedrijf had Michelin had een probleem. Auto's reden lang niet zoveel kilometers als nu. In 1900 waren er slechts 3000 auto's op
de weg in heel Frankrijk, en Michelin had zo'n goed product dat het geruime tijd duurde voor deze auto's een nieuwe set banden nodig hadden. De broers zochten dus naar een manier om mensen meer kilometers te laten maken, zodat zij de banden versleten.

Kilometers maken
Dit is nu precies de reden waarom de gebroeders de Michelingids ontwierpen. Een gids met reviews van diverse restaurants in Frankrijk en omstreken, zodat de lezers er naartoe zouden rijden. Op Michelinbanden natuurlijk... De gids omvatte naast de bekende reviews ook onderhoudstips voor de auto en advies over het verwisselen van autobanden. De bekendheid van de gids en het merk Michelin groeide door de populariteit van de bekende rode gids, en zo nam ook de verkoop van banden toe. Binnen tien jaar was Michelin uitgegroeid tot de grootste bandenproducent van Europa. Allemaal dankzij dat rode gidsje.

Eerste 'viral' campagne
Heden ten dage heeft Michelin een waarde van 21 miljard euro en meer dan 110.000 mensen verdienen de kost als werknemer van het bedrijf. De campagne met het rode boekje is een van eerste 'viral' campagnes ooit.

Om over na te denken
Zo blijkt, dat de overdreven waardering voor een Michelinster van nu zijn oorsprong vindt in een slimme marketingzet van toen. Iets om over na te denken; zeker als je een restaurant wilt bezoeken dat ver van huis ligt.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: