De 7 koffietrends voor 2017

11 november 2016 | Jorien Slager

1.    Koude koffie

Koffie wordt steeds vaker gebruikt als ingrediënt voor koude dranken. ‘Cold Brew’ is in de Verenigde Staten al behoorlijk hot. Wist je bijvoorbeeld dat een hip koffiecafé zonder tap ondenkbaar is in de VS? Niet voor bier, maar voor bijvoorbeeld een Cold Brew Tonic. Zet die maar eens op je kaart, het drankje zal je gasten verbazen. Koffiebier van de tap is best wel leuk en lekker!

2.    Bijzonder water

Zou je het kunnen proeven? De kwaliteit van water, wanneer het onderdeel is van een koffie? Volgens vele topbarista’s is de kwaliteit van water bepalend voor de smaak van de koffie. Koffiebars hebben bijna zonder uitzondering een speciaal waterfilter geïnstalleerd. Het verschil maak je immers niet meer met een bepaalde koffiesoort; het in huis hebben van verschillende soorten koffie is al niet bijzonder meer. Het verschil maak je door je gasten ook voor een bepaald type water te laten kiezen. 

3.    Koffie combineren met food

Foodpairing. Het woord gonsde tijden lang door de horeca heen en is nu een beetje passé. Toch bestaat er het idee dat koffie altijd gecombineerd moet worden met iets zoets. Een misvatting. De smaak van koffie is doorontwikkeld, waardoor koffie lang niet altijd meer bitter is. De smaak van het begeleidende gerecht ontwikkelt dus ook mee. De zoete appeltaart past duidelijk minder goed (of zelfs helemaal niet) bij bepaalde specialty coffees.

4.    Plantaardige recepten

Er worden meer en meer koffiespecialiteiten bereid met amandelmelk, sojamelk en speltmelk. Dit is een enorme trend aan het worden en het toevoegen van deze ingrediënten is niet alleen hip, maar ook lekker en gezond. 

5.    Rekening houden met klimaatproblematiek

Gevoelige koffiesoorten hebben het zwaar en zijn slechter verkrijgbaar. Steeds meer oogsten mislukken door de opwarming van de aarde en verandering van het klimaat. Dat is de reden dat ‘minder goede koffiesoorten’ worden herontdekt. Uit noodzaak, dat wel, maar je kunt het ook als marketingtool toepassen in je zaak. 

6.    Koffieproeverijen

Als horecaondernemer weet je dat je zaak niet zomaar gevuld is. Het organiseren van events biedt kansen. Waarom organiseer je niet een wekelijkse koffiebrouwerij? Je krijgt nieuwe gasten over de vloer, gaat een samenwerking aan met je leverancier en bouwt naamsbekendheid op. 

7.    On-site roasting

Er is niets lekkerder dan de geur van versgebrande koffie. Toch brandt bijna geen horecaondernemer zelf zijn koffie. Uit cijfers blijkt dat de handel van groene koffiebonen naar Europa aardig toeneemt, wat er op wijst dat het zelf branden van koffie sterk in populariteit toeneemt. Ideetje voor jouw dagzaak? 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Awards
Restaurant ’t Havenmantsje Harlingen Beste Leerbedrijf Horeca

Tijdens de finale op de Horecava is donderdag 16 januari op de stand van SVH Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. De tweede plaats ging naar Hotel Pulitzer uit Amsterdam. Le Brasseur uit Maarssen maakt op de derde plaats de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: