Culinair auteur Millau van Gault&Millau overleden

8 augustus 2017 | Thijs Jacobs

De beroemde Franse restaurantcriticus Christian Millau is op 5 augustus op 88-jarige leeftijd overleden. Dat heeft het culinaire tijdschrift Gault&Millau maandag bekendgemaakt. Millau richtte het tijdschrift in 1969 samen met Henri Gault op, maar stopte in 1992 met het werken voor het blad. Hij legde zich volledig toe op het schrijverschap. 

Nouvelle cuisine

Millau is bekend als bedenker van de term ‘nouvelle cuisine', een moderne kookstijl, waarbij verse en lichte ingrediënten worden gebruikt en de presentatie zeer aantrekkelijk is. 

In het blad Gault&Millau worden restaurants beoordeeld en wordt geschreven over eten en drinken. De invloed van het tijdschrift was enorm binnen de culinaire wereld en zij hanteren nog altijd een puntensysteem dat afwijkend is van het syteem van Michelin. Sergio Herman wist enkele malen de allerhoogste beoordeling te behalen van Gault&Millau. 

Revolutie op het bord

Millau is voor een deel verantwoordelijk voor de revolutie binnen de gastronomie, waarbij zware gerechten werden vervangen door lichte maaltijden, die beter zijn voor de gezondheid. Ook het visuele aspect van eten kreeg meer aandacht; Millau wordt dan ook verantwoordelijk gehouden voor de groeiende populariteit van topchefs onder het grote publiek. Hij spoorde chefs aan om de keuken te verlaten en het publiek meer te vertellen over hun gerechten. Uiteindelijk heeft dit geleid tot de enorme populariteit van de nu zo bekende tv-chefs.

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: