Crowdfunding voor vestiging Coffeecompany

4 maart 2015 |
Crowdfunding voor vestiging Coffeecompany<

De financiering voor de start van een franchise van de Coffeecompany in Amsterdam-West is van start gegaan. De Coffeecompany is een bewezen
franchiseformule en de ondernemer heeft ruime ervaring opgebouwd met een andere vestiging. Met dit alles in het achterhoofd, is het succes goed te verklaren. Crowdfunding wordt steeds populairder binnen de horeca, aangezien banken de hand op de knip houden. Na vijf dagen is er al ruim 37.000 euro van de benodigde 165.000 euro binnen. De cashflow uit de bestaande vestiging vormt een extra buffer voor de financiële verplichting jegens de tweede vestiging. HCN heeft de verpanding op de inventaris en de ondernemer heeft hoofdelijke aansprakelijkheid.
Wat zijn de kenmerken van de onderneming?
De Coffeecompany is een succesvolle franchiseformule. Er worden koffie, thee en aanverwante producten genuttigd in een sfeervolle omgeving. De allereerste Coffeecompany opende haar deuren in 1996. Coffeecompany verleidde een nieuwe generatie koffiefans met de veelzijdigheid van koffie in een relaxte omgeving. Inmiddels zijn er 37 vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Leiden, Rotterdam en Delft en een branderij/proeflokaal in Amsterdam. Elk met een unieke plek in de buurt. Regelmatig zijn er optredens en aan de muur is plek voor lokale vormgevers en kunstenaars.

Waar wordt de financiering voor aangewend?
Het nieuwste filiaal wordt door franchisenemer Marieke Laumans geopend aan de Admiralengracht, in Amsterdam-West. Een mooie locatie van 80 m2 met veel authentieke details. Speerpunten zijn het grote terras volop in de zon, een prachtig rond erkertje en de gunstige ligging. De gunstige ligging betreft een ‘fietsverkeersader’, dichtbij de bekende Kinkerstraat en een gezellige woonwijk die ‘upcoming’ is wat betreft starters. Het grootste deel van de financiering is voor de inventaris en verbouwing. Totaal is er 225.000 euro nodig. De onderneemster heeft een eigen vermogen van 60.000 euro. Het financieringsbedrag komt daarmee uit op 165.000 euro.

Over Marieke Laumans
"Ik run al 5 jaar de Coffeecompany aan de Plantage Muidergracht. Samen met mijn partner zijn we franchisenemers van de Coffeecompany formule. Onze vestiging is mede door een gunstige ligging één van de succesvolste filialen. Door het succes van de eerste winkel en het plezier in ondernemen is mijn ambitie gegroeid en heb ik besloten om een tweede filiaal te openen. Ik kom oorspronkelijk uit het onderwijs; in 2000 heb ik de Pabo afgerond en vervolgens 10 jaar als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt. Na 10 jaar besloot ik weg te gaan uit het onderwijs en wilde ik gaan ondernemen. Hier is een eerste bedrijf uit ontstaan. Daarnaast wilde ik samen met mijn partner, die al sinds jong af aan verschillende horecaondernemingen heeft gehad, een plek creëren waar kwalitatief goede koffie wordt geschonken en waar mensen, jong en oud, kunnen genieten van elkaar, de sfeer en een heerlijk kopje koffie. Dit concept bleek reeds te bestaan en we besloten om niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar franchisenemers van het concept ‘Coffeecompany’ te worden."

Waarom vraagt u de lening aan via horecacrowdfunding?
"Crowdfunding is een goede manier om naast het verkrijgen van financiering meteen een klantenkring op te bouwen. Ook al heeft de Coffeecompany een goede naamsbekendheid, nieuwe (en bestaande) gasten in de vorm van investeerders zijn welkom om koffie te komen drinken en mee te genieten van de mooie zaak!"

Is er voldoende cashflow aan de aflossings- en renteverplichtingen te kunnen voldoen?
"Zeker. Volgens de prognose wordt er het eerste jaar een vrije kasstroom (na rente en aflossing) gerealiseerd van 35.000 euro en voor het tweede jaar wordt 50.000 euro verwacht. Dit is ruim voldoende om aan de aflossingsverplichting te kunnen voldoen. Mijn andere vestiging is bijna volledig afgelost en heeft een zeer positieve cashflow, waardoor het in geval van tegenvallende omzetten de aflossingsverplichting van de nieuwe winkel kan opvangen. Door de in het verleden behaalde positieve resultaten van de formule van de Coffeecompany en de naamsbekendheid is de kans van slagen groot."

Bron: HCN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Nieuwe sim-kaart

Zojuist hebben we onze wekelijkse vergadering gehad. Isabel, Rutger, Mark en ik nemen dan het nieuwe week- en Paasmenu door en evalueren wat er vorige week goed ging en wat er deze week beter kan. Paar dingen: op maandag gaan we dicht, het weekmenu is akkoord en voor de bestellingen hebben we een ni...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

81 winnende bieren na zesde Dutch Beer Challenge

Op woensdag 11 maart 2020 vond in Rotterdam de zesde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 91 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 400 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Vanwege de corona-crisis vond de prijsuitreiking dit jaar plaats via ...

Coronacrisis
30ml Nachtegaalstraat speelt in op het Paasfeest thuis

Op 1e en 2e Paasdag bezorgt 30ml Nachtegaalstraat een rijkelijk gevulde ontbijtbox bomvol verse producten aan huis. In een tijd waarin iedereen het Paasfeest ‘gedwongen’ thuis viert en het bezoeken van de supermarkt een uitdaging is, is dit de oplossing voor een luxe Paasontbijt zonder z...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: