Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

11 juli 2018 | Monique van Gevelt

Laatst waren wij een dagje op pad met de fiets. Aan het einde van de middag besloten we om toch een hapje te gaan eten in plaats van thuis de keukensloof aan te trekken. We raadpleegden Google en vonden al snel een restaurant dat pakweg 2 kilometer verderop lag. Uit de zoekopdracht bleek dat ze prima reviews hadden en ook aardige foto’s. Daar konden wij wel aankomen in ons fietskloffie. We klommen op de fiets en gingen ernaartoe.

Toen wij het restaurant naderen zagen wij een nietszeggend, plat en wit gebouw. Het zag er van buiten wat shabby en onverzorgd uit. Het kwam op mij over alsof het gesloten was. Wij parkeerden de fiets en toen we naar binnen gluurden, zagen wij tot onze verbazing een strak, luxe interieur. Op de menukaart prijkten gerechten met bovengemiddelde prijzen. Volledig tegenstrijdig met de buitenkant van het gebouw en onze online ervaring.

Voorkom een verwarrende mismatch

Waardoor raken potentiële gasten overtuigd om voor jouw restaurant te kiezen? Het beste werkt het wanneer familie of vrienden positief zijn over jouw restaurant en over je praten, de welbekende mond-tot-mondreclame. Maar er zijn veel mensen die zich laten leiden door jouw uiterlijk. Door het aanzicht van je restaurant en hoe jij je buiten de vier muren van je zaak presenteert. Zo kan jouw presentatie op Facebook, Iens of Google, de looks van je bedrijfsauto of die flyer in de brievenbus een toekomstige gast overhalen.

Voor voorbijgangers is de aantrekkelijkheid van de buitenkant hetgeen ze over de drempel trekt. Als je exterieur er uitnodigend en je ingang er toegankelijk uitziet, dan is de stap naar binnen snel gezet. Ook is het fijn als je gasten bij je naar binnen kunnen ‘gluren’. Want mensen zijn over het algemeen terughoudend om ergens binnen te lopen waar ze onbekend zijn. Je moet ze dus geruststellen. En dat betekent dat het er schoon en goed onderhouden moet uitzien. Alsof je wilt zeggen ‘hier is het veilig en goed toeven, kom maar binnen’.

Net zo uitnodigend moet ook je onlinepresentatie en marketing zijn. Klopt het wat gasten online over jouw bedrijf vinden met wat ze binnen aantreffen?

Presenteert jouw restaurant zich in advertenties, op folders en social mediakanalen op exact dezelfde wijze als in je bedrijf? De uitstraling, atmosfeer, huisstijl, look & feel, die moet overal gelijk zijn. Want de gast trekt hieruit zijn conclusie; ‘wil ik hier wel of niet zijn’.

Het uiterlijk doet ertoe, maar waak voor schone (of minder schone) schijn

Als je overtuigend wilt overkomen, is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat. Zonder inhoud of ziel in je bedrijf is je verhaal hol. En om gehoord en gezien te worden, moet je wel wat goeds te vertellen hebben als restaurateur. Vooral in deze tijd, met al die kapers op de kust.

Jouw eigen verhaal, liefde voor wat je doet en de echte unieke USP’s bepalen hoe je gezien wordt door je gast. Op zo’n stevige, conceptuele basis kun je bouwen. Dit geeft richting aan alles wat je doet. Het bepaalt je assortiment, menukaart, interieur, gevelaankleding, communicatie en marketing. Maar ook hoe je medewerkers gekleed moeten gaan en hoe de gasten worden behandeld. 

Zie het als een belofte die je maakt. Iedereen die zijn beloftes niet nakomt, verliest aan geloofwaardigheid. Ga daarom ‘all the way’ in je bedrijfsidentiteit. En zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden. Denk goed na over het verhaal dat jij wilt vertellen. En hoe breng je dit over op je (potentiële) gast? Want saaie verhalen, een verkeerde ‘schijn’ of een mismatch in je uitstraling, dat zorgt voor ongeïnteresseerde gasten. En dus teruglopende omzetten.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: