Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

11 juli 2018 | Monique van Gevelt

Laatst waren wij een dagje op pad met de fiets. Aan het einde van de middag besloten we om toch een hapje te gaan eten in plaats van thuis de keukensloof aan te trekken. We raadpleegden Google en vonden al snel een restaurant dat pakweg 2 kilometer verderop lag. Uit de zoekopdracht bleek dat ze prima reviews hadden en ook aardige foto’s. Daar konden wij wel aankomen in ons fietskloffie. We klommen op de fiets en gingen ernaartoe.

Toen wij het restaurant naderen zagen wij een nietszeggend, plat en wit gebouw. Het zag er van buiten wat shabby en onverzorgd uit. Het kwam op mij over alsof het gesloten was. Wij parkeerden de fiets en toen we naar binnen gluurden, zagen wij tot onze verbazing een strak, luxe interieur. Op de menukaart prijkten gerechten met bovengemiddelde prijzen. Volledig tegenstrijdig met de buitenkant van het gebouw en onze online ervaring.

Voorkom een verwarrende mismatch

Waardoor raken potentiële gasten overtuigd om voor jouw restaurant te kiezen? Het beste werkt het wanneer familie of vrienden positief zijn over jouw restaurant en over je praten, de welbekende mond-tot-mondreclame. Maar er zijn veel mensen die zich laten leiden door jouw uiterlijk. Door het aanzicht van je restaurant en hoe jij je buiten de vier muren van je zaak presenteert. Zo kan jouw presentatie op Facebook, Iens of Google, de looks van je bedrijfsauto of die flyer in de brievenbus een toekomstige gast overhalen.

Voor voorbijgangers is de aantrekkelijkheid van de buitenkant hetgeen ze over de drempel trekt. Als je exterieur er uitnodigend en je ingang er toegankelijk uitziet, dan is de stap naar binnen snel gezet. Ook is het fijn als je gasten bij je naar binnen kunnen ‘gluren’. Want mensen zijn over het algemeen terughoudend om ergens binnen te lopen waar ze onbekend zijn. Je moet ze dus geruststellen. En dat betekent dat het er schoon en goed onderhouden moet uitzien. Alsof je wilt zeggen ‘hier is het veilig en goed toeven, kom maar binnen’.

Net zo uitnodigend moet ook je onlinepresentatie en marketing zijn. Klopt het wat gasten online over jouw bedrijf vinden met wat ze binnen aantreffen?

Presenteert jouw restaurant zich in advertenties, op folders en social mediakanalen op exact dezelfde wijze als in je bedrijf? De uitstraling, atmosfeer, huisstijl, look & feel, die moet overal gelijk zijn. Want de gast trekt hieruit zijn conclusie; ‘wil ik hier wel of niet zijn’.

Het uiterlijk doet ertoe, maar waak voor schone (of minder schone) schijn

Als je overtuigend wilt overkomen, is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat. Zonder inhoud of ziel in je bedrijf is je verhaal hol. En om gehoord en gezien te worden, moet je wel wat goeds te vertellen hebben als restaurateur. Vooral in deze tijd, met al die kapers op de kust.

Jouw eigen verhaal, liefde voor wat je doet en de echte unieke USP’s bepalen hoe je gezien wordt door je gast. Op zo’n stevige, conceptuele basis kun je bouwen. Dit geeft richting aan alles wat je doet. Het bepaalt je assortiment, menukaart, interieur, gevelaankleding, communicatie en marketing. Maar ook hoe je medewerkers gekleed moeten gaan en hoe de gasten worden behandeld. 

Zie het als een belofte die je maakt. Iedereen die zijn beloftes niet nakomt, verliest aan geloofwaardigheid. Ga daarom ‘all the way’ in je bedrijfsidentiteit. En zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden. Denk goed na over het verhaal dat jij wilt vertellen. En hoe breng je dit over op je (potentiële) gast? Want saaie verhalen, een verkeerde ‘schijn’ of een mismatch in je uitstraling, dat zorgt voor ongeïnteresseerde gasten. En dus teruglopende omzetten.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Culinair Coronacrisis
Wellnessboot: van badjassenparadijs naar smaakvol pop-up restaurant

Een fijne cruise maken zit er vanwege de coronacrisis momenteel niet in. Maar wie toch een avondje dat heerlijke vakantiegevoel wil ervaren en tegelijkertijd wil genieten van een heerlijk diner kan vanaf 1 juni terecht op de Wellnessboot bij City Resort Hotel Mill. De Wellnessboot is normaal gezien ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Coronacrisis
Horeca per 1 juni open: dertig mensen exclusief personeel weer welkom

De horeca in Nederland mag op 1 juni vanaf 12.00 uur weer open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. In tegenstelling tot de eerder afgekondigde versoepelingen van de maatregelen, worden personeelsleden niet meegetelt in de '30-mensenregel'. Dat betekent dat er...

Economie Coronacrisis
Horecaondernemers verliezen 39% van de inkomsten tijdens lockdown

Kleine ondernemers in de horeca zagen hun inkomsten flink teruglopen sinds de eerste coronamaatregelen. Horecaondernemers moesten genoegen nemen met 39% minder inkomsten. Dit en meer blijkt uit een onderzoek door Knab, op basis van geanonimiseerde transactiedata van ruim 150.000 eenmanszaken en bv&r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: