Column: Hoe onwetendheid je kan nekken

14 mei 2018 | Monique van Gevelt

‘Er is een voetbalwedstrijd morgen! Laten we een flyer maken met een leuke korting of freebie. We zetten hem op Facebook en dan loopt de tent vanzelf wel vol’.

Of:

‘We zitten wel erg leeg deze week. Weet je wat? Ik zet wel een WIN-actie op Facebook, die lopen altijd als een tierelier’.

Herkenbaar. Want dit is wat veel restauranteigenaren doen. En misschien heb je dit zelf ook ooit geprobeerd en gemerkt dat het werkt. Of eigenlijk werkte. Want marketingtijden en -regels veranderen. En als je dit soort acties nog altijd inzet is de kans groot dat je Facebookpagina binnenkort op zwart gaat, omdat Facebook hem uit de lucht haalt. En dan krijg je hem niet zomaar meer teruggezet en kun je vanaf nul beginnen. Opeens ben je onvindbaar op Facebook.

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Ze willen enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog via betaalde advertenties.

Facebook is het meest gebruikte marketingplatform in de restaurantsector. Want het is gratis en je bereikt er veel mensen mee. Er zijn zelfs restaurants waar hun hele marketing afhangt van Facebook. Ze hebben geen website, versturen geen nieuwsbrief, negeren Google en zien Instagram als een hobby.

Levensgevaarlijk. Want nu Facebook de regels van het spel verandert, slaat de paniek bij menig horecaondernemer toe. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, winacties en zelfs vragen om een like. Het is allemaal uit den boze.

Dan maar geen marketing 

Vaak is marketing toch wel het laatste waar je je druk over maakt als je een restaurant hebt. Het gaat om gastvrijheid, een goede keuken en een fantastische beleving. Dit is voorwaarde 1, wil je überhaupt bestaansrecht hebben. Operationeel moet alles kloppen. Als gasten in je restaurant een waanzinnige ervaring hebben, dan bevelen ze je vanzelf aan bij vrienden, familie en kennissen. Mond tot mondreclame is de allerbeste vorm van reclame en marketing.

Maar mensen praten vaak sneller over een negatieve, dan over een positieve of uitzonderlijke ervaring. Daarom moet je ze hiermee een handje helpen. En dat is waar marketing weer om de hoek komt kijken. Je wilt namelijk dat je gasten ook online actief met jouw bedrijf bezig te zijn. Veel positieve berichten en reviews is voor potentiele gasten namelijk het bewijs dat het bij jou goed toeven is.

Hoe krijg je jouw verhaal aan de man? (Oftewel; doe aan content marketing)

Laat je gasten aanhaken op jouw verhaal en vertel wat jouw horecabedrijf zo uitzonderlijk maakt. Breng dat actief naar buiten en ben hier vooral niet terughoudend in. Vertel met regelmaat waar je mee bezig bent, wat er om je heen gebeurt en deel interessante weetjes en mooie foto’s van gerechten die zich bijna vanzelf verkopen.

Het gaat uiteindelijk om de emoties die je bij mensen opwekt. Oprechtheid in je communicatie en aandacht voor je gasten. Ook online. Als dit de insteek is van je content marketing, dan wordt je onweerstaanbaar en ben je aan het promoten zonder verkoperig te zijn. En ik weet uit ervaring, dat verkoopt beter dan harde acties en promoties.

Een gat in de markt

De belangrijkste investering voor sterke marketing is tijd. En wellicht moet je gaan investeren in kennis. Want je gaat pas mensen raken en bereiken als je Social mediaberichten de juiste snaar raken.

Deze vorm van marketing wordt door weinig restaurants professioneel omarmd. Als je je op dit moment nog ergens mee kan onderscheiden dat is het wel je verhaal en marketing. Het zijn de succesvolle bedrijven die dit begrijpen en waar marketing een serieus onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. De horecabedrijven waarbij velen zich afvragen: ‘hoe flikken ze dat nou?’

Heb je de ambitie om met kop en schouders boven je concullega’s uit te steken? Dan is uitblinken in marketing een vereiste én waanzinnige kans. Het is aan jou om die te grijpen.

Wil je ook een social media-held worden? Volg dan de training op 28 mei!

VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Economie Food
Foodora stopt in Nederland

Maaltijdbezorger Foodora trekt de stekker uit de Nederlandse markt. Het Duitse moederbedrijf Delivery Hero zette afgelopen maand de Nederlandse tak in de etalage, maar heeft geen koper kunnen vinden. Dat meldt de NOS. Medewerkers van het bedrijf zijn schriftelijk ingelicht en krijgen vrijdag 17 ...

Personeel
Alles over de opbouw van loonkosten

De bezetting in de horeca verandert. Waar vroeger duidelijk een lunchpiek tussen half een en half twee was, komen de gasten tegenwoordig de hele dag over de vloer. Daarom is er een spreiding van personele bezetting nodig, liefst gebaseerd op kennis over de bezetting van je zaak. Technologische hulpm...

Vijf tips om wespen op afstand te houden

Het valt nu nog mee, maar de maand augustus herbergt ieder jaar weer een wespenplaag. Eind juli zijn de wespennesten voltooid en gaan de insecten op zoek naar voedsel, voornamelijk op uw terras, in de keuken of achter de bar. Bloedirritant voor gasten, werknemers en uzelf. Wij hebben een aantal tips...

trends Bier
Er wordt bewuster bier gedronken

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bierond...

Bier
Moskovieten geven 10 procent salaris uit aan bier

Het biertje blijft over de hele wereld één van de meest populaire alcoholische versnaperingen, maar hoeveel biertjes worden er nu gemiddeld genomen geconsumeerd? Besparingsplatform Kortingscode.nl deed onderzoek naar hoeveel bier er per persoon op maandelijkse basis wordt gedronken en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: