Column: Hoe onwetendheid je kan nekken

14 mei 2018 | Monique van Gevelt

‘Er is een voetbalwedstrijd morgen! Laten we een flyer maken met een leuke korting of freebie. We zetten hem op Facebook en dan loopt de tent vanzelf wel vol’.

Of:

‘We zitten wel erg leeg deze week. Weet je wat? Ik zet wel een WIN-actie op Facebook, die lopen altijd als een tierelier’.

Herkenbaar. Want dit is wat veel restauranteigenaren doen. En misschien heb je dit zelf ook ooit geprobeerd en gemerkt dat het werkt. Of eigenlijk werkte. Want marketingtijden en -regels veranderen. En als je dit soort acties nog altijd inzet is de kans groot dat je Facebookpagina binnenkort op zwart gaat, omdat Facebook hem uit de lucht haalt. En dan krijg je hem niet zomaar meer teruggezet en kun je vanaf nul beginnen. Opeens ben je onvindbaar op Facebook.

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is aan banden gelegd. Ze willen enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog via betaalde advertenties.

Facebook is het meest gebruikte marketingplatform in de restaurantsector. Want het is gratis en je bereikt er veel mensen mee. Er zijn zelfs restaurants waar hun hele marketing afhangt van Facebook. Ze hebben geen website, versturen geen nieuwsbrief, negeren Google en zien Instagram als een hobby.

Levensgevaarlijk. Want nu Facebook de regels van het spel verandert, slaat de paniek bij menig horecaondernemer toe. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, winacties en zelfs vragen om een like. Het is allemaal uit den boze.

Dan maar geen marketing 

Vaak is marketing toch wel het laatste waar je je druk over maakt als je een restaurant hebt. Het gaat om gastvrijheid, een goede keuken en een fantastische beleving. Dit is voorwaarde 1, wil je überhaupt bestaansrecht hebben. Operationeel moet alles kloppen. Als gasten in je restaurant een waanzinnige ervaring hebben, dan bevelen ze je vanzelf aan bij vrienden, familie en kennissen. Mond tot mondreclame is de allerbeste vorm van reclame en marketing.

Maar mensen praten vaak sneller over een negatieve, dan over een positieve of uitzonderlijke ervaring. Daarom moet je ze hiermee een handje helpen. En dat is waar marketing weer om de hoek komt kijken. Je wilt namelijk dat je gasten ook online actief met jouw bedrijf bezig te zijn. Veel positieve berichten en reviews is voor potentiele gasten namelijk het bewijs dat het bij jou goed toeven is.

Hoe krijg je jouw verhaal aan de man? (Oftewel; doe aan content marketing)

Laat je gasten aanhaken op jouw verhaal en vertel wat jouw horecabedrijf zo uitzonderlijk maakt. Breng dat actief naar buiten en ben hier vooral niet terughoudend in. Vertel met regelmaat waar je mee bezig bent, wat er om je heen gebeurt en deel interessante weetjes en mooie foto’s van gerechten die zich bijna vanzelf verkopen.

Het gaat uiteindelijk om de emoties die je bij mensen opwekt. Oprechtheid in je communicatie en aandacht voor je gasten. Ook online. Als dit de insteek is van je content marketing, dan wordt je onweerstaanbaar en ben je aan het promoten zonder verkoperig te zijn. En ik weet uit ervaring, dat verkoopt beter dan harde acties en promoties.

Een gat in de markt

De belangrijkste investering voor sterke marketing is tijd. En wellicht moet je gaan investeren in kennis. Want je gaat pas mensen raken en bereiken als je Social mediaberichten de juiste snaar raken.

Deze vorm van marketing wordt door weinig restaurants professioneel omarmd. Als je je op dit moment nog ergens mee kan onderscheiden dat is het wel je verhaal en marketing. Het zijn de succesvolle bedrijven die dit begrijpen en waar marketing een serieus onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. De horecabedrijven waarbij velen zich afvragen: ‘hoe flikken ze dat nou?’

Heb je de ambitie om met kop en schouders boven je concullega’s uit te steken? Dan is uitblinken in marketing een vereiste én waanzinnige kans. Het is aan jou om die te grijpen.

Wil je ook een social media-held worden? Volg dan de training op 28 mei!

VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Sterrenchef Wim Severein maakt brigade restaurant The Millèn bekend

Chef-kok Wim Severein, bekend van voormalig sterrenrestaurant Wereldmuseum, opent medio juli zijn eigen high-end restaurant The Millèn op de eerste etage van het Rotterdam Marriott Hotel. Het team van The Millèn, in de iconische Millenniumtoren, bestaat uit een aantal oude bekenden van...

Culinair Rotterdam
Topvlees van de houtskoolgrill bij de With

Dry aged ribeye, kakelvers piepkuiken en spareribs van Iberico. Voor een goed stuk vlees ga je naar de With. Dit nieuwe bar-restaurant op de Witte de Withstraat in Rotterdam is de specialist voor gerechten van de houtskoolgrill. Een mooi drankassortiment en een stijlvolle inrichting vol details make...

Regelgeving Achtergronden
Rotterdams visrestaurant stoeit met gemeente en provincie over vergunning

Visrestaurant A La Plancha op het Rotterdamse Noordereiland wacht al maanden op een tijdelijke horecavergunning van de gemeente Rotterdam. Het is de eerste keer sinds de start van het seizoensrestaurant dat ondernemer Hans Mosselman nog niet met de opbouw kan beginnen. Het restaurant op een ponton p...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Achtergronden Michelin
Phuket en Phang Nga in Michelingids Thailand 2019

Na de allereerste Thaise editie van de Michelingids, toegewijd aan Bangkok, heeft Michelin bekendgemaakt de gids uit te breiden met een nieuwe 2019 editie: de Michelin Guide Bangkok, Phuket en Phang Nga. De gids wordt eind 2018 uitgegeven en bevat informatie over de culinaire cultuur van deze drie b...

Interview Longread
Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: