Coca-Cola geeft sneak preview in supersonisch lab

11 maart 2018 | David Bakker

Geen suiker, laag in calorieën, een optimale smaakbeleving en het fris drinken als ‘experience’. Met de verschuivingen van generaties verschuift ook de behoefte van de consument. Coca-Cola lijkt daar nu op te reageren door het afgelopen jaar met een aantal nieuwe producten op de markt te komen. Tijdens een bijeenkomst in het laboratorium in Brussel spreekt de multinational over de nieuwe koers die is ingeslagen. "We willen de ervaring van fris net zo maken als die van speciaalbier en koffie"

Consument wil echt wel betalen


"Want", zo stelt Roelof van Dinter, Out-of-Home manager van Coca-Cola en daarmee verantwoordelijke voor de horeca, “het gaat de consument meer en meer om de hele beleving. Er is meer geld te besteden en voor beleving wil de consument ook echt wel betalen. De vraag voor een horecaondernemer is hoe hij die beleving, ook voor fris, aan de gast kan geven." Dat heeft volgens hem met een stukje zichtbaarheid in de onderneming te maken. “Kijk maar hoe bier en wijnen worden gepositioneerd in de horeca. Die zijn altijd prominent aanwezig en daardoor zie je de consumptie van het product stijgen.”


Ontwikkeling van bier en koffie achterna


De vraag is of frisdrank aan het hele plaatje van koffie en speciaalbier kan tippen. Daar heeft de horecaman vertrouwen in. “Kijk maar naar koffie en bier. Tien jaar geleden dronk iedereen zijn koffie nog zwart en bier kwam uit de tap en heette pils. De speciale koffies en Belgische biertjes zijn niet aan te slepen. Ons idee is dat dat met frisdrank ook gaat gebeuren.” Maar fris als ervaring op het terras meegeven en te laten concurreren met bier en koffie, lijkt lastig. “Het gaat om de ‘perfect-serve.’ De consument wil verrast worden en zien dat er aandacht aan het product is besteed. Daarom hebben we voor Fuze Tea speciale glazen laten ontwikkelen, geven we de ondernemer advies over hoe hij het best het product kan vermarkten en hoe de presentatie moet.”

Caloriearm drankje


Fuze Tea. Het nieuwe merk van Coca-Cola dat moet gaan concurreren met Lipton, is een caloriearm drankje. Met 20 calorieën per 100 milliliter nog niet gezond genoeg voor de generatie Y, of de Millennial. Die twintigers en dertigers gaan voor zo min mogelijk suiker, het liefst helemaal niet. “Maar”, zo stelt Coca-Cola, “het moet niet ten koste gaan van de smaak.” Want dat is een opgave waar het bedrijf nogal mee worstelt. De trend is minder suiker maar de consument wil wél de smaak van die suikers. “Wij willen in 2025 naar suikervrij of suikerarme dranken. Ons heel assortiment. Daar doen wij hier in het lab de proeven voor en beetje bij beetje gaat dat steeds beter”, legt Jeroen Lampe uit, marketingdirecteur van Coca-Cola Nederland. 


Witte pakken


Het zijn inderdaad de mannen en vrouwen in de witte pakken die de hele dag in potjes en pannetjes roeren om de suiker eruit te halen en de smaak te behouden. “En dat gaat heel gestaag. We zijn er ontzettend trots op dat we 30 procent suiker uit de Fanta hebben kunnen krijgen zonder dat dit ten koste is gegaan van de smaak.” Een lange reis was dat wel. Maar liefst vier jaar experimenteren en proeven heeft tot de juiste balans geleid. “En dan alleen voor de Nederlandse markt. Deze versie is bijvoorbeeld hier in België afgekeurd. Zo heeft elk continent, regio en land zijn eigen smaakervaring.”


"We willen in 2025 naar geen of heel weinig calorieën in alle dranken"


In die smaakervaring ligt de toekomst en legt Coca-Cola zijn oor te luisteren bij de consument. Dat was in het verleden nog wel eens anders. De multinational moet nu wel mee. “Als ik tien jaar geleden op een feestje zei dat ik voor Coca-Cola werkte, keken mensen mij een beetje scheef aan. Als ik dat nu vertel zijn ze geïnteresseerd. We hebben een omslag gemaakt door meer naar de consument te luisteren”, vertelt Jeroen van Vliet, verantwoordelijk voor Coca-Cola in de supermarkten. 


In het lab, het Silicon Valley voor de frisdranken, wil van Dinter nog wel een tip kwijt voor de horecaondernemer. “Met de toenemende behoefte van de consument naar ervaring is het belangrijk dat het personeel in de horeca aandacht heeft voor de producten en de gast. Door het geven van een korte cursus over onze producten en kennis mee te geven over hoe het drankje het beste geserveerd moet worden, proberen wij ook een bijdrage te leveren.”

 

Fotobijschrift: In het lab v.l.n.r.: Roelof van Dinter, Adrienne van den Heuvel, Jeroen van Vliet en Jeroen Lampe

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Culinair
Restaurant Alma Oisterwijk van voormalig sterrenchef Wouter van Laarhoven geopend

Op 19 november 2019 hebben chef Wouter van Laarhoven en gastvrouw Malou Hagenaars hun restaurant Alma in Oisterwijk geopend. Alma bestaat uit een casual fine-dining-restaurant en een bodega en is gevestigd op De Lind 45a, in een deel van het pand dat sinds 1631 als De Swaen bekendstaat en waar ooit ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Internationaal Michelin
De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. Michelin en TripAdvisor, met docht...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: