Coalitie tegen voedselverspilling in de foodsector

14 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Een jaar na de oprichting van de ‘International Food Waste Coalition’ (IFWC) door ‘founding members’ Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en WWF, blijft deze 'van veld tot vork' samenwerkingscoalitie zich inzetten tegen voedselverspilling in de food service sector.

Dit doen ze door de ketensamenwerking te promoten, concrete acties te voeren en door de dialoog rond het reduceren van voedselverspilling levend te houden. Vandaag tilt de coalitie haar werk naar een hoger niveau middels een uitbreiding van het SKOOL-programma. Dat programma moet scholen in heel Europa helpen om voedselverspilling terug te dringen.

Enorme verspilling in Europa

In Europa wordt jaarlijks 88 miljoen ton voedsel verspild, wat geraamd wordt op een kostenpost van €143 miljard. Als slechts een vierde van het wereldwijd verspilde voedsel geconsumeerd zou worden, zou dat alleen al 870 miljoen mensen kunnen voeden. Dat is 12% van de huidige wereldbevolking. De ethische, economische en ecologische impact van voedselverspilling toont aan hoe belangrijk het is dat de food service industrie actie onderneemt. Vanuit de overtuiging dat ketenbedrijven die samenwerken meer kans maken om echte veranderingen te realiseren, hebben Ardo, McCain, PepsiCo, SCA, Sodexo, Unilever Food Solutions en WWF in april 2015 de krachten gebundeld om samen de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan.

De coalitie wil voedselverspilling terugdringen via haar eigen keten, en andere bedrijven en organisaties inspireren om programma's tegen voedselverspilling op te starten.

Damien Verdier, Voorzitter van de IFWC: 'Gezamenlijk hebben de leden van de coalitie de grootste geografische voetafdruk in de food service sector in de wereld. We hebben een bijzondere strategie ontwikkeld om aan de mensen en de samenleving een meer duurzame toekomst te bieden via ketensamenwerkingen en actiegerichte programma's, waaronder het SKOOL-programma. Onze eerste doelgroep waren de scholen, omdat kinderen de toekomst vertegenwoordigen en de beste 'change agents' zijn. Onze collectieve inspanningen moeten leiden tot een duidelijke visie en een haalbare toekomst zonder voedselverspilling.' Het voorbije jaar heeft de IFWC, samen met de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO), een belangrijke stap gezet met het SKOOL- programma. Dat is het eerste actiegerichte programma dat de scholen moet helpen om de voedselverspilling efficiënt aan te pakken, en de kinderen in staat moet stellen om op te treden als 'change agents'. In de scholen wordt jaarlijks aanzienlijke hoeveelheden voedsel verspild.

Huidige manier van consumeren niet aanvaardbaar

IFWC wil kinderen bewust maken, kennis bijbrengen en tips aanreiken om minder voedsel te verspillen. Daarnaast wil de IFWC informatie bieden aan ketenactoren, opvoedingsteams, cafetaria's en keukenpersoneel om voedselverspilling in elke fase van de voedselketen tegen te gaan. Kostas Stamoulis, Adjunct Directeur-Generaal a.i., Economische en Sociale Ontwikkeling van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, legt uit: 'Het probleem van voedselverspilling is wellicht moeilijker te ondervangen omdat het verandering vraagt in de manier waarop we voedsel waarderen en consumeren. Onze huidige manier van consumeren is niet aanvaardbaar. Voedselverspilling is gekoppeld aan consumentengedrag, dat steeds verandert en beïnvloed wordt door verschillende factoren waaronder culturele en sociale factoren. Dus is consumentenbewustzijn een fundamentele stap voor het verbeteren van onze vaardigheden in het plannen, inkopen en consumeren van voedsel. Educatie op dit gebied, op scholen en in politieke initiatieven, zijn een belangrijk begin'.

Minder verspilling op school

De pilotfase van het SKOOL programma liep in zes scholen in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, van januari tot juli 2016. Na zes maanden waren 2.800 kinderen en 5.000 gezinsleden bij deze pilot betrokken. De deelnemende scholen zijn erin geslaagd om in totaal (keuken en cafeteria) gemiddeld 12% minder voedsel te verspillen. Dat komt overeen met 2,5 ton minder voedselverspilling en ongeveer 5 ton minder CO2-emissie. De pilot verstrekte bovendien waardevolle informatie over de voedselverspilling in scholen over een aanzienlijke periode (gemiddeld 45 dagen). In september 2016 is SKOOL met de uitbreidingsfase gestart om het pilot programma in meer landen in Europa uit te rollen.

Tijdens het schooljaar 2017 zal in heel Europa via een online platform gratis toegang tot het volledige programma worden aangeboden.

Over de International Food Waste Coalition AISBL

De International Food Waste Coalition (IFWC) is een not-for-profit organisatie naar Belgisch recht, met hoofdzetel in Brussel, die op 28 april 2015 werd opgericht. De coalitie financiert zichzelf en wordt gesubsidieerd via bijdragen van de oprichtende leden. Met 's werelds grootste geografische voetafdruk in de food service sector willen de leden van de IFWC actie ondernemen om de voedselverspilling binnen de gehele voedselketen tegen te gaan. Voor meer informatie, raadpleeg http://internationalfoodwastecoalition.org/

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: