Ciel Bleu meest gastvrije restaurant

14 januari 2014 |
Ciel Bleu meest gastvrije restaurant<

Ciel Bleu, het tweesterrenrestaurant van het Okura Hotel in Amsterdam, is tijdens Horecava 2014 verkozen tot Meest Gastvrije Restaurant van Nederland. Guido van Woerkom, directeur van ANWB, reikte
aan Pasquinel Kolk, servicemanager van Ciel Bleu, de Restaurant Gastvrijheid Award (zie foto) met oorkonde uit.

Initiatief
De verkiezing is een initiatief van het Gastvrijheidsgilde, de ANWB en IENS. Zij willen met dit initiatief het belang van excellente gastvrijheid in Nederland ondersteunen en een podium geven. De genomineerde restaurants dienen als voorbeeld voor collega’s in de horeca maar ook voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven.

Nominaties
In totaal zijn 145 restaurants genomineerd op basis van gegevens van IENS op het gebied van service. Er zijn twee categorieën onderscheiden: restaurants met een menuprijs tot €50,- en restaurants met een menuprijs boven €50,-. De bedrijven die het hoogst scoren op het aspect ‘service’ zijn door professionals van het Gastvrijheidsgilde bezocht. De mystery-guests beoordeelden het bedrijf uitsluitend op het gastvrije gedrag, van reservering, welkom en verblijf tot en met afscheid.

Kiescommissie
Een verkiezingscommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de ANWB, IENS en het Gastvrijheidsgilde, bepaalde op basis van de rapportages van de mystery-guests en gegevens van IENS voor beide prijsklassen een top vijf.

De top-5 restaurants beneden € 50 bestond uit:
- Herberg van Smallingerland in Rottevalle
- Royal Mandarin in Hilversum
- Mekar Sari in Den Haag
- Rhodos in Leiden
- Het Jachthuis in Hoog Soeren.

In deze categorie eindigde Het Jachthuis op nr. 1, Herberg van Smallingerland op nr. 2 en Royal Mandarin op nr. 3.

De top 5 restaurants boven € 50 bestond uit:
- Boreas in Heeze
- Le Restaurant in Amsterdam
- Ciel Bleu (Okura Hotel) in Amsterdam
- Inter Scaldes in Kruiningen
- Vinkeles (the Dylan hotel) in Amsterdam

In deze categorie eindigde Ciel Bleu op nr.1, Boreas op nr. 2 en Vinkeles op nr. 3.

Commentaar
De jury was uiterst lovend in haar verkorte rapportage: “De ontvangst is zeer professioneel. Vanaf het moment dat we binnenkomen worden we maximaal ontzorgd en in de watten gelegd. De uitleg van de gerechten is exceptioneel! De sommelier vertelt vol passie over de wijnen. De service verloopt op een natuurlijke wijze, zonder dat het plichtmatig overkomt. Zelfs het afscheid is uitzonderlijk, de lift wordt voor je geopend. In dit restaurant is sprake van werkelijk excellente beleving en excellent teamwork”.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Blog
Blog Jeannine Sok: Respect? Ja graag!

De horeca is nu weer een maand open. De medewerkers zijn blij om weer gasten te mogen verwennen en in de watten te leggen, want dat is waar het vak om draait. Maar sommige gasten gaan over grenzen heen, die van de nieuwe wet, van jou en van de gastvrijheid. Respectloos, terwijl je als restaurant zo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: