Chinese machtsovername in de horeca

6 mei 2011 |
Chinese machtsovername in de horeca

Jonge Chinese horeca-ondernemers keren het traditionele Chinese restaurant, dat kampt onder een verslechterend imago en een schreeuwend tekort aan goede koks, de rug toe. Een nieuwe, vaak derde, generatie Chinese ondernemers zoekt verbreding in andere oosterse restaurantconcepten, snackbars en hotels.

Koks komen niet meer naar Nederland
Volgens Lukas Arends van AW Horecamakelaars komen Chinese koks niet meer naar Nederland. ''In de traditionele Chinese restaurants is er een schrijnend tekort aan koks. Zij blijven liever in China werken; daar verdienen ze tegenwoordig immers beter.'' Wij vroegen Arends ook naar de tweede en derde generatie Chinezen. ''Zij hebben hun ouders heel hard zien werken in het restaurant; vaak 12 tot 14 uur per dag. Zelf willen ze liever een functie bekleden in het management, een functie die beter past bij hun opleidingsniveau.''

Hoe zit het dan met het tekort aan koks bij de oosterse restaurantconcepten? Arends: ''In de all-you-can-eat restaurants, wokconcepten en de Japanse concepten worden de koks tegenwoordig intern opgeleid. Na 1 of twee jaar werken achter de pannen, worden ze zelf chef-kok. In de traditionele Chinese restaurants is het heel lastig een chef te vinden: de omloopsnelheid ligt daar vele malen lager, de omzet ligt lager en het aantal vierkante meters is ook minder dan in de oosterse concepten.''

Ketens
De tweede en derde generatie Chinezen heeft zich dus toegelegd op hippere concepten, zoals wokrestaurants, Japanse en Thaise specialiteitenrestaurants en all-you-can-eat zaken waar gasten zich tegoed kunnen doen aan sushi en tepan-yaki. Er zijn inmiddels diverse door Chinezen geleide ketens die volgens horecamakelaar Lukas Arends van AW Horecamakelaars ''elkaar de tent uitvechten.''

Trends en ontwikkelingen
We vroegen Arends naar een aantal trends en zichtbare ontwikkelingen in de Chinese horeca. ''In Amsterdam zien we dat veel Chinezen zich toeleggen op de hotellerie en de oosterse restaurantconcepten zijn zaken met veel vierkante meters en een hoge omloopsnelheid. In deze zaken geldt vaak een vaste prijs voor eten en drinken en een hoge omloopsnelheid. Voorheen vonden we dergelijke concepten enkel in steden met meer dan 80.000 inwoners, nu komen er steeds meer bij in steden vanaf 30.000 inwoners.''

Financiering
De financiering is voor Chinese ondernemers een minder groot probleem dan voor autochtone ondernemers. De financiering komt dikwijls niet van een bank, maar van de familie. Dat komt goed van pas nu de banken de aanvragen zo kritisch beoordelen en vaak de hand op de knip houden. Hard werken en een scherp zakelijk instinct zijn duidelijk niet de enige ingrediënten in het recept van de Chinese ondernemers.

Snackbars
Maar ook buiten de oosterse keuken roert de nieuwe generatie Chinese ondernemers zich steeds nadrukkelijker. Zo wordt van de circa 5000 snackbars in Nederland inmiddels meer dan een vijfde gerund door Chinese ondernemers. ''Snackbars zijn populair omdat er relatief weinig investeringen nodig zijn, het werk betrekkelijk eenvoudig is en als je het goed aanpakt, is er een goede boterham mee te verdienen'', zegt Jos van Alphen, sectorvoorzitter Fastfood bij Koninklijke Horeca Nederland.

Dat is ook de ervaring van horecamakelaar Arends. ''Als een snackbar wordt overgenomen door een Chinese familie, dan zie je dat ze doordat ze enorm hard werken al snel twee man personeel minder nodig hebben. Bij Nederlandse ondernemers zie je bovendien dat ze na een paar succesvolle jaren zich terugtrekken en het runnen van de zaak overlaten aan personeel. Chinese ondernemers doen dat niet. Die gaan zelf door en bouwen het succes verder uit.''

Hotellerie
Arends komt Chinese ondernemers ook steeds vaker tegen in de hotellerie. In Amsterdam is volgens ingewijden inmiddels een vijfde van de hotels in handen van Chinese groepen. ''Een hotel vereist een veel grotere investering, maar er is ook meer mee te verdienen en het is minder hard aanpoten dan in een restaurant. Dat vinden ze ook prettig'', zegt Arends.

In veel gevallen gaat het om kleinere zelfstandige hotels die door een familie worden overgenomen, maar er zijn inmiddels ook diverse groepen die kleine ketens bestieren. Een daarvan, de Shi-group, runt er inmiddels zes, waaronder drie Best Western-hotels en een Tulip Inn met in totaal zo’n 900 kamers.

Financiering
Volgens Arends is de opmars van de Chinezen in de horeca niet alleen een kwestie van zakeninstinct en werklust maar ook van financiering. ''Ze kunnen vaak sneller schakelen dan bijvoorbeeld Nederlanders, Egyptenaren en Turken. Een probleem waar veel ondernemers de laatste tijd tegen aan lopen, is dat banken nauwelijks horeca willen financieren. De Chinese ondernemers maken vaak gebruik van andere vormen van financiering, via hun familienetwerk. Hun cultuur verplicht ze elkaar daarin te helpen.''

Arends merkt dat vooral bij de verhuur van zaken met een grote oppervlakte. Andere ondernemers lukt het tegenwoordig niet meer daarvoor de financiering rond te krijgen. Chinezen krijgen het volgens hem wel voor elkaar.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Economie Achtergronden
ING is positiever over economisch herstel

Het komende jaar groeit de Nederlandse economie naar verwachting van het ING Economisch Bureau met 2,6%, na krimp van 4,3% in 2020. Daarmee is het bbp in het vierde kwartaal van 2021 terug op 99% van het niveau van voor de coronacrisis. Het voorziene herstel is in 2021 dus nog niet volledig, maar we ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: