Chefs zien vertegenwoordiger graag komen

14 januari 2011 |
Chefs zien vertegenwoordiger graag komen<

Uit het onlangs gepresenteerde tweede FoodServicePeil-onderzoek (FSP) is gebleken dat chef-koks vertegenwoordigers van producten en ingredienten tegenwoordig graag langs zien komen. Hetzelfde onderzoek van een jaar eerder toonde aan dat koks vertegenwoordigers liever de deur wezen dan ze te ontvangen.

Benadering
Het onderzoek stelt dat de grootste veranderingen in de keuken plaatsvinden in de wijze waarop chefs het liefs worden benaderd door de voedingsmiddelenfabrikanten. Zoals door vele voorspeld gaat onder andere internet een zeer grote rol spelen, maar als het om de aanschaf van nieuwe of andere producten gaat vinden de chefs het belangrijk om producten te kunnen zien, proeven en ruiken.

Rechtstreeks ontvangen
Men bestelt niet snel via e-nieuwsbrieven (27 procent in 2010, vergeleken met 41 procent vorig jaar). In 2009 zagen de chefs een vertegenwoordiger liever gaan dan komen, terwijl de helft nu aangeeft het liefst een nieuw product rechtstreeks te ontvangen en te testen samen met een vertegenwoordiger.

Eerste onderzoek
Eind 2009 namen meer dan 250 chefs van Het Nederlands Kokspanel deel aan het online continue onderzoek FSP Horeca; de eerste editie (FSP 1 Algemeen) uit de reeks van zes onderzoeken bevat algemene onderwerpen uit de horecamarkt.

Analyse
In december 2010 zijn -in grote lijnen- dezelfde vragen gesteld waardoor in de analyse van Foodinc. nu zichtbaar is in hoeverre de inkopen, behoeftes en wensen van de chefs zijn veranderd.

Minder lunches, andere tijden
Opvallend is dat het aantal lunches in het afgelopen jaar sterk is gedaald binnen de horeca. Daarnaast is het aantal sluitingsdagen per week veranderd, vorig jaar was men met name op maandag gesloten terwijl de chefs nu aangeven (ook) andere dagen dicht te zijn.

Serie onderzoeken
Over twee maanden komt FoodServicePeil 2 Voorgerechten beschikbaar, daaropvolgend wordt elke twee maanden een vervolgeditie online beschikbaar gesteld met de titels: “FSP 3 Hoofdgerecht”, “FSP 4 Nagerecht”, “FSP 5 Vers vs. convenience” en “FSP 6 Trends en Ontwikkelingen”.

Informatie
Voor meer informatie over het abonnement FoodServicePeil, inzicht de afzonderlijke edities of interesse in de diensten van Foodinc. en Het Nederlands Kokspanel kan men contact opnemen via "info@foodinc.nl"
Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interieur
Fotoreportage The Streetfood Club

The Streetfood Club in Utrecht siert de cover van de aanstaande RestaurantKrant. De najaarseditie ligt tijdens het schrijven van dit bericht bij de drukker. Nog een paar dagen wachten en dan lees je hoe Joost en Wes, eigenaren van The Streetfood Club, dit machtige concept hebben ontwikkeld (niet all...

Bier
Kasteel Maurick Vught introduceert eigen kasteelbier met Oranje-Spaanse noot

Kasteel Maurick in Vught introduceert een ambachtelijk gebrouwen kasteelbier met de naam Heerlijke Hendrik. Het bier is geïnspireerd op prins Frederik Hendrik van Oranje die vanuit Kasteel Maurick in 1629 de strijd tegen de Spanjaarden leidde tijdens de belegering van ’s-Hertogenbosch. He...

Personalia Culinair
Prins Mauritshuis Blokzijl heeft nieuwe 'aanvoerder'

Net voor het sluiten van de transfermarkt op 2 september 2019 heeft het ‘kookteam Oranje’ zich versterkt met Seb Smit! Het huidige team van chefs komt onder zijn algehele leiding te staan en zal de verdere groei na de intensieve verbouw van het Prins Mauritshuis in smakelijke banen leide...

Food Awards
Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek wint ABN AMRO Best Newcomer Retail Award

Soup & Bakery by De Verspillingsfabriek heeft op dinsdag 17 september de ‘ABN AMRO Best Newcomer Retail Award’ gewonnen. “Wat een fantastisch nieuws”, zegt Eric Habraken van De Verspillingsfabriek. “Ook voor HMSHost International en Amsterdam Airport Schiphol natuur...

Amsterdam Bezorgen
Welk eten bestellen Amsterdammers online? Check de lijst!

Deze week viert Deliveroo zijn vierde Nederlandse verjaardag. In 2015 werd het maaltijdplatform geïntroduceerd in Nederland en in september van dat jaar startte Deliveroo met het bezorgen van maaltijden in Amsterdam. Het gaf restaurants die geen eigen bezorgservice hadden de mogelijkheid om ...

Hotel Opening
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum heeft een vernieuwd restaurant

Het is de natuur van Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum om verrassend en uniek te zijn voor al haar gasten. Deze keer was het tijd om het ontbijt- & lunchrestaurant van Woudschoten aan te pakken. Het restaurant heeft een eerlijk & puur restaurantconcept gekregen. Er is gebruik gemaak...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: