Chefkoks lanceren koffielijn voor topgastronomie

9 februari 2010 |
Chefkoks lanceren koffielijn voor topgastronomie<

Nederland is een koffiedrinkend landje. Hoe komt het dan dat wij genoegen nemen met een kopje leut na de maaltijd? Deze vraag hield chef-kok François Geurds (Ivy) en Marcel van Zomeren (In Den Rustwat) ook bezig. Beiden fervent koffieliefhebbers, willen de culinaire wereld wakker schudden met hun eigen koffie inkoopplatform Coffee, Tea, Statement (CTS).



Koffie & Spijs
In restaurant In Den Rustwat in Rotterdam werden op 8 februari verschillende smaken gepresenteerd door koffiebranderij De Eenhoorn uit Kampen. Zij hebben dit platform ontwikkeld om de koffie in Nederlandse toprestaurants naar een hoger niveau te tillen.
Het doel om koffie met spijzen te combineren is om de culinaire wereld van 2010 wakker te schudden. Niet alleen wijn combineert goed met mooie gerechten, ook koffie zorgt voor een intense smaaksensatie.



Aandacht voor kwaliteit
Koffie, dat staat nauw verbonden met kwaliteit. Geurds en Van Zomeren drinken het niet alleen veel; ook gebruiken ze koffie als inspiratiebron bij hun gerechten. Waar goed eten geserveerd wordt, hoort een fijne kop koffie zo beogen de chef-koks. Hans de Boer van De Eenhoorn merkt dat koffie vooralsnog alleen in ‘blend vorm’ bij de groothandel wordt gekocht: ‘Deze smaak is niet identiek en volgens velen karakterloos. En dat terwijl een mooie koffie-spijscombinatie een positieve nasmaak geeft aan het menu. Het inkoopproces moet vereenvoudigd worden en het directe contact met de koffieboer is essentieel.’

Culinaire omwenteling
Onder het genot van Côte de Boeuf ofwel 'het geroosterde vlees van piet’ met koffiecrumble, nippen de genodigden aan hun Chinese thee geserveerd in champagne flûtes.



De aandacht wordt niet alleen aan koffie besteed. Ook thee wordt steeds vaker gebruikt om de smaak te versterken in restaurants. De chef-koks van Ivy en IDRW slaan de handen ineen voor deze culinaire omwenteling. Als begeleider van bijzondere gerechten doet thee namelijk niet onder voor wijn. Met name de ‘grand-cru’ thee, uit privé tuinen in Taiwan en China, zijn een welkome afwisseling.



Groeiproces
Het doel van beiden chef-koks is om dichterbij de basis van de producten te komen. Komende maanden wordt er in hun Rotterdamse restaurants na de maaltijd exclusieve koffie uit Panama geschonken. Weliswaar verkocht als een microlot, dus het is niet in overvloed.
De restaurateurs schenken single vintage koffie van Arabica bonen, afkomstig van één enkele plantage en van één jaar. De kwaliteit van de Arabica is veel verfijnder dan de Robusta.



De weersomstandigheden, de grond waarin de struik wortelt en zelfs de helling waarop zij groeit beïnvloedt de vol aromatische smaak. De plantage van de koffie die geschonken wordt heeft zeer ongebruikelijk in de volle zon en op 1500 meter hoogte gestaan. Hoe moeilijker het groeiproces van de bonen is geweest, hoe beter de smaak van de koffie is.

Positieve smaak
De initiatiefnemers zouden graag zien dat dit soort events vaker worden gegeven om de Nederlandse zetmethode te beïnvloeden. De genodigden, velen afkomstig uit de gastronomische top, reageerden dan ook enthousiast. Ondanks dat de geserveerde oesters niet helemaal tot hun recht kwamen door de koffiesmaak die nog in je mond hing, heeft de lancering van CTS wél een positieve smaak achtergelaten. ‘Koffie blijft een natuurproduct en zal dus elke keer anders proeven’, stelt van Zomeren. Maar een ding is zeker: ‘Weg met de flut koffie.’

De RestaurantKrant, Hospitality Management, Lunchroom, De CaféKrant; Nienke Duimelaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download hier de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: