Chef-kok Edwin Takens is nieuwe eigenaar Brasserie Bakboord

25 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Brasserie Bakboord heeft een nieuwe kapitein aan het roer. Chef-kok Edwin Takens neemt het enige restaurant in Flevoland met een Bib Gourmand over van Wim en Angelique Koemeester. Zij begonnen het succesvolle restaurant in de Havenkom van Almere in 2000. De kwaliteit van de brasserie houdt de nieuwe eigenaar in ere, maar hij wil een frisse allure meebrengen die de ontwikkeling van de stad toekomt. Takens maakt zijn aanwezigheid officieel bekend tijdens het Almere Haven Festival van 1 t/m 3 september.

Snelgroeiende stad

Almere bruist en is een van de snelst groeiende steden van het land. Het imago van een saaie slaapstad past niet meer volgens burgemeester Franc Weerwind. De uitspraken van de burgemeester in de media inspireerde Takens om de groeipotentie van de stad serieus te nemen: “Ik zocht een bedrijf dat als een paal boven water staat. Bakboord stond te koop en was datgene wat ik zocht. Leuke gasten, een goede keuken en dito bediening. Voor mij als restaurateur een kans op wat al geweldig is naar mijn inzicht te verfraaien, met als doel een nog groter schare aan fans.”

Hoe 'gekkerder', hoe lekkerder


De afgelopen jaren werkte Edwin Takens in verschillende restaurants, waaronder Odeon. Daarvoor runde hij het gelijknamige restaurant Takens wat hij tegenwoordig voortzet als Takens Catering. In de zomer van 2017 kocht hij Brasserie Bakboord. De nieuwe eigenaar blijft daarnaast de chef-kok van het Bimhuis in Amsterdam. Takens staat vooral bekend om zijn frivoliteit en ‘neo bourgondische’ kookstijl. Hij zegt zelf: modern Frans-Italiaans. Dat zal de komende tijd ook geleidelijk aan terug te zien zijn in het restaurant.

Vaste waarden van het restaurant blijven wel, zoals de kwaliteit en goede service waar Brasserie Bakboord om bekend staat. Denk aan het vertrouwde team van twintig medewerkers én de huidige chef Tim van Kruining die al 16 jaar werkzaam is in het bedrijf. In Van Kruining ziet Takens een belangrijk sleutelfiguur voor het restaurant; zodat Bakboord met al zijn deiningen toch op koers blijft.

De diepte in


Takens wil een frivool sausje aan het goedlopende concept geven: “Hippere kostuums, nieuwe kunst en verfrissing in het interieur.” Ook de keuken en het drankassortiment krijgen een stempel van Takens’ stijl en voorkeur. Daar waar het restaurant tot op heden een goede en gedegen wijnkaart had, kiest Takens voor een ambitieuze wijnkaart. Een dertigtal wijnen zijn per glas te bestellen. Tevens is er een veelvoud aan wijnen per fles. Het geeft de gast de mogelijkheid om te kiezen wat bij het moment past.  

Veranderingen in de beleving van koffie en thee blijven ook niet uit. Koffie is van een andere brander en met hen gaat het bedrijf op zoek naar smaken die passen bij het moment van de dag; in de ochtend is de koffie milder dan bijvoorbeeld na het eten. De theezakjes zijn eruit en verse theeën komen erin. Het nieuwe menu van Bakboord behoudt zijn klassiekers, tevens is er veel aandacht voor vernieuwende en spannende gerechten. Kortom voor zowel de avontuurlijke eter als de behoudende mens is er veel te beleven in het vernieuwde Brasserie Bakboord.

Almeerse horecatop


Brasserie Bakboord wordt beschouwd als een van de betere restaurants van Flevoland. Het is de enige eetgelegenheid in de provincie die een Bib Gourmand heeft ontvangen van Michelin (tot twee keer toe) én het wordt geprezen als Beste Zakenrestaurant van Almere. Het restaurant is het hele jaar open vanaf 11.00 uur, ook op feestdagen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Par Hasard opent nieuwe vestiging in Alkmaar

Vandaag opent friterie Par Hasard haar deuren in Alkmaar. De vestiging wordt gerund door de ervaren en gedreven frietbakker Xander Poort die Par Hasard, gevestigd op de Pier in Scheveningen, op de kaart heeft gezet met de ambachtelijk bereide frites. Op de charmante locatie aan de Laat 179 in hartje...

Insipiratiedag: Hoe bereik je de horecaondernemer?

Horecaplatform BBB, Tippr en the Social Selling Company organiseren een inspirerende middag op donderdag 13 juni 2019 voor horecatoeleveranciers bij Soho House in Amsterdam. Deze stijlvolle Engelse keten opende vorig jaar zomer zijn deuren in het statige Bungehuis en is normaal alleen toegankelijk v...

Tech
Een e-mail is 10 keer effectiever dan een post op social media

E-mailadressen zijn goud waard, maar restaurateurs doen er tot op heden weinig mee. “Een gemiddelde restaurateur kan niet eens een database van zijn klanten bijhouden”, aldus e-mailmarketingexpert Frank Tromp. Dat laatste klopt en niet zelden wordt de waarde van een e-mailadres onderscha...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: op de knieën

Mijn gasten waren wat onrustig, de hele avond al, een beetje klef ook. Het was een jong stel, superverliefd. De man was wat zenuwachtig, stelde mij af en toe een ongemakkelijke vraag en moest iets te vaak naar buiten. Ze hadden een tafeltje midden in het restaurant. Een aanzoek zou hoe dan ook ku...

Restaurant
Restaurant Wadapartje breidt uit

Wadapartja, een apart restaurantje op ‘t Zuderdaip, gaat een nieuwe zaak openen. In de afgelopen jaren is winkelcentrum Westerhaven in Groningen uitgegroeid tot een centrum op zichzelf die verbonden is met de nieuwe Centrumhalte West, de vernieuwde Brugstraat naar de Vismarkt en de Museumbrug ...

Brouwerijen Chefs
Swinckels' slaat handen ineen met sterrenchef Jacob Jan Boerma

Swinckels’ gaat opnieuw een samenwerking aan met een sterrenchef. Naast Ron Blaauw, wordt nu ook Jacob Jan Boerma ambassadeur van het biermerk. Als ambassadeur schenkt Boerma het superior pilsner exclusief in restaurants De Leest en Parc Broekhuizen en vertegenwoordigt hij Swinckels’ op ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: