Chef-kok Edwin Takens is nieuwe eigenaar Brasserie Bakboord

25 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Brasserie Bakboord heeft een nieuwe kapitein aan het roer. Chef-kok Edwin Takens neemt het enige restaurant in Flevoland met een Bib Gourmand over van Wim en Angelique Koemeester. Zij begonnen het succesvolle restaurant in de Havenkom van Almere in 2000. De kwaliteit van de brasserie houdt de nieuwe eigenaar in ere, maar hij wil een frisse allure meebrengen die de ontwikkeling van de stad toekomt. Takens maakt zijn aanwezigheid officieel bekend tijdens het Almere Haven Festival van 1 t/m 3 september.

Snelgroeiende stad

Almere bruist en is een van de snelst groeiende steden van het land. Het imago van een saaie slaapstad past niet meer volgens burgemeester Franc Weerwind. De uitspraken van de burgemeester in de media inspireerde Takens om de groeipotentie van de stad serieus te nemen: “Ik zocht een bedrijf dat als een paal boven water staat. Bakboord stond te koop en was datgene wat ik zocht. Leuke gasten, een goede keuken en dito bediening. Voor mij als restaurateur een kans op wat al geweldig is naar mijn inzicht te verfraaien, met als doel een nog groter schare aan fans.”

Hoe 'gekkerder', hoe lekkerder


De afgelopen jaren werkte Edwin Takens in verschillende restaurants, waaronder Odeon. Daarvoor runde hij het gelijknamige restaurant Takens wat hij tegenwoordig voortzet als Takens Catering. In de zomer van 2017 kocht hij Brasserie Bakboord. De nieuwe eigenaar blijft daarnaast de chef-kok van het Bimhuis in Amsterdam. Takens staat vooral bekend om zijn frivoliteit en ‘neo bourgondische’ kookstijl. Hij zegt zelf: modern Frans-Italiaans. Dat zal de komende tijd ook geleidelijk aan terug te zien zijn in het restaurant.

Vaste waarden van het restaurant blijven wel, zoals de kwaliteit en goede service waar Brasserie Bakboord om bekend staat. Denk aan het vertrouwde team van twintig medewerkers én de huidige chef Tim van Kruining die al 16 jaar werkzaam is in het bedrijf. In Van Kruining ziet Takens een belangrijk sleutelfiguur voor het restaurant; zodat Bakboord met al zijn deiningen toch op koers blijft.

De diepte in


Takens wil een frivool sausje aan het goedlopende concept geven: “Hippere kostuums, nieuwe kunst en verfrissing in het interieur.” Ook de keuken en het drankassortiment krijgen een stempel van Takens’ stijl en voorkeur. Daar waar het restaurant tot op heden een goede en gedegen wijnkaart had, kiest Takens voor een ambitieuze wijnkaart. Een dertigtal wijnen zijn per glas te bestellen. Tevens is er een veelvoud aan wijnen per fles. Het geeft de gast de mogelijkheid om te kiezen wat bij het moment past.  

Veranderingen in de beleving van koffie en thee blijven ook niet uit. Koffie is van een andere brander en met hen gaat het bedrijf op zoek naar smaken die passen bij het moment van de dag; in de ochtend is de koffie milder dan bijvoorbeeld na het eten. De theezakjes zijn eruit en verse theeën komen erin. Het nieuwe menu van Bakboord behoudt zijn klassiekers, tevens is er veel aandacht voor vernieuwende en spannende gerechten. Kortom voor zowel de avontuurlijke eter als de behoudende mens is er veel te beleven in het vernieuwde Brasserie Bakboord.

Almeerse horecatop


Brasserie Bakboord wordt beschouwd als een van de betere restaurants van Flevoland. Het is de enige eetgelegenheid in de provincie die een Bib Gourmand heeft ontvangen van Michelin (tot twee keer toe) én het wordt geprezen als Beste Zakenrestaurant van Almere. Het restaurant is het hele jaar open vanaf 11.00 uur, ook op feestdagen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: