Chef-kok Edwin Takens is nieuwe eigenaar Brasserie Bakboord

25 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Brasserie Bakboord heeft een nieuwe kapitein aan het roer. Chef-kok Edwin Takens neemt het enige restaurant in Flevoland met een Bib Gourmand over van Wim en Angelique Koemeester. Zij begonnen het succesvolle restaurant in de Havenkom van Almere in 2000. De kwaliteit van de brasserie houdt de nieuwe eigenaar in ere, maar hij wil een frisse allure meebrengen die de ontwikkeling van de stad toekomt. Takens maakt zijn aanwezigheid officieel bekend tijdens het Almere Haven Festival van 1 t/m 3 september.

Snelgroeiende stad

Almere bruist en is een van de snelst groeiende steden van het land. Het imago van een saaie slaapstad past niet meer volgens burgemeester Franc Weerwind. De uitspraken van de burgemeester in de media inspireerde Takens om de groeipotentie van de stad serieus te nemen: “Ik zocht een bedrijf dat als een paal boven water staat. Bakboord stond te koop en was datgene wat ik zocht. Leuke gasten, een goede keuken en dito bediening. Voor mij als restaurateur een kans op wat al geweldig is naar mijn inzicht te verfraaien, met als doel een nog groter schare aan fans.”

Hoe 'gekkerder', hoe lekkerder


De afgelopen jaren werkte Edwin Takens in verschillende restaurants, waaronder Odeon. Daarvoor runde hij het gelijknamige restaurant Takens wat hij tegenwoordig voortzet als Takens Catering. In de zomer van 2017 kocht hij Brasserie Bakboord. De nieuwe eigenaar blijft daarnaast de chef-kok van het Bimhuis in Amsterdam. Takens staat vooral bekend om zijn frivoliteit en ‘neo bourgondische’ kookstijl. Hij zegt zelf: modern Frans-Italiaans. Dat zal de komende tijd ook geleidelijk aan terug te zien zijn in het restaurant.

Vaste waarden van het restaurant blijven wel, zoals de kwaliteit en goede service waar Brasserie Bakboord om bekend staat. Denk aan het vertrouwde team van twintig medewerkers én de huidige chef Tim van Kruining die al 16 jaar werkzaam is in het bedrijf. In Van Kruining ziet Takens een belangrijk sleutelfiguur voor het restaurant; zodat Bakboord met al zijn deiningen toch op koers blijft.

De diepte in


Takens wil een frivool sausje aan het goedlopende concept geven: “Hippere kostuums, nieuwe kunst en verfrissing in het interieur.” Ook de keuken en het drankassortiment krijgen een stempel van Takens’ stijl en voorkeur. Daar waar het restaurant tot op heden een goede en gedegen wijnkaart had, kiest Takens voor een ambitieuze wijnkaart. Een dertigtal wijnen zijn per glas te bestellen. Tevens is er een veelvoud aan wijnen per fles. Het geeft de gast de mogelijkheid om te kiezen wat bij het moment past.  

Veranderingen in de beleving van koffie en thee blijven ook niet uit. Koffie is van een andere brander en met hen gaat het bedrijf op zoek naar smaken die passen bij het moment van de dag; in de ochtend is de koffie milder dan bijvoorbeeld na het eten. De theezakjes zijn eruit en verse theeën komen erin. Het nieuwe menu van Bakboord behoudt zijn klassiekers, tevens is er veel aandacht voor vernieuwende en spannende gerechten. Kortom voor zowel de avontuurlijke eter als de behoudende mens is er veel te beleven in het vernieuwde Brasserie Bakboord.

Almeerse horecatop


Brasserie Bakboord wordt beschouwd als een van de betere restaurants van Flevoland. Het is de enige eetgelegenheid in de provincie die een Bib Gourmand heeft ontvangen van Michelin (tot twee keer toe) én het wordt geprezen als Beste Zakenrestaurant van Almere. Het restaurant is het hele jaar open vanaf 11.00 uur, ook op feestdagen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor...

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

Opening Restaurant
Nieuw restaurant biedt gratis eten aan

Op woensdag 20 februari vond de opening van het nieuwe restaurant Dadawan plaats in Eindhoven. Dadawan heeft voor een originele inwijding gekozen, er kon namelijk gratis gegeten worden. Dit was een succes en zorgde voor een enorme rij, zo lezen we op omroepbrabant.nl. De verbouwing van het pand l...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: duurzaam

Sico de Moel is restaurateur. Als eigenaar van restaurant L'invité in Amsterdam maakt hij nogal wat mee. Zijn observaties en ervaringen deelt hij graag met de lezers van De RestaurantKrant en voortaan lees je maandelijks een bijdrage van Sico. Deze ochtend was ik door een leverancier u...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: