Champignon-koffie de volgende trend?

27 maart 2018 | David Bakker

Koffie. We drinken het al zo een kleine 400 jaar en tot een paar jaar geleden waren de meeste mensen tevreden met 'gewoon' koffie, cappuccino en espresso. In Nederland zitten we middenin de Chai-Latte-trend, maar in het buitenland is dat al lang overgewaaid, vanwege het hoge suikergehalte. Volgens de Britse krant The Telegraph is de volgende trend in Engeland de champignon-koffie.

Kurkuma latte werd de 'breakout-ster' genoemd in Google's Food Trends-rapport van 2016; en we bereikten de piek avocado met de 'avolatte'.  Maar in de afgelopen 12 maanden is er een nieuwe trend ontstaan, een die bewijst dat de onverzadigbare honger van millennials naar modieuze gerechten en dranken geen grenzen kent. 

Het nieuwste brouwsel dat even lekker is als rillen, is champignonkoffie. Op schappen van supermarkten en in cafés worden we steeds vaker blootgesteld aan de drank, die naar verluidt ontstekingsremmend is, en wordt verondersteld de bloedsuikerspiegel te reguleren en de stofwisseling te stimuleren. Volgens door Hitwise verzamelde gegevens is er een stijging van 471 procent op jaarbasis in zoekopdrachten naar 'champignon-koffie', met het grootste gedeelte van de 25-34-jarigen. 

Champignon-koffie is meestal een mix van gewone gemalen koffie gemengd met een poedervormige schimmel, die de drank een aardse smaak geeft. Om het smakelijker te maken, wordt het vaak verkocht met melk of een melkvariant en een zoetstof. Een trend in Engeland dus. De vraag is of het overwaaid naar ons land.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Koen Bakker geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer

Op maandag 17 september is Koen Bakker, eigenaar van Het Hooihuis in Roosendaal, geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer. Onder grote belangstelling van familie, vrienden, medewerkers en de pers, is de officiële uitslag van de Meesterproef vastgesteld en ontving Koen het Meest...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Awards Culinair
Keltum restaurantprijs 2018 voor La Provence uit Zaltbommel

Een vakkundige jury heeft ook dit jaar weer, uit de restaurantledenlijst van ETN, het restaurant gekozen dat het best naar voren komt qua Euro-Toques uitstraling, in combinatie met de kwaliteit van de keuken. Tijdens Gastvrij Rotterdam werd de prijs door Ted Janssen, voorzitter ETN, uitgereikt aan L...

Interview Longread
Interview Miljuschka Witzenhausen: ''De Nederlandse horeca is goed bezig''

Miljuschka Witzenhausen is een graag geziene gast binnen het Nederlandse medialandschap. Via een modellenbureau belandde ze bij TMF, ging daarna aan de slag als actrice in soapseries en is nu frequent te zien bij RTL Boulevard, zowel als presentatrice als in de rol van fooddeskundige. Koken is immer...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Utrecht) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaar...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: