Brand meester? Tien tips!

1 mei 2013 |
Brand meester? Tien tips!

Een gast die struikelt, waterschade in de keuken of een verwoestende brand... Als horecaondernemer kent u de risico’s van het vak. U bent u natuurlijk al bewust van de wettelijke maatregelen die u moet
treffen om dit soort gevaarlijke situaties te voorkomen. Maar wat als het noodlot toeslaat en die vreselijke nachtmerrie werkelijkheid wordt? Waar moet u op letten?

Regelen
Het overkwam Frans Hazen, oud-sectorvoorzitter KHN, eind februari 2013 In zijn Hotel de Draak in Bergen op Zoom zorgde een brand voor een enorme ravage. Het had niet veel gescheeld of het oudste hotel van Nederland was volledig afgebrand. Hazen: "Vanaf dat moment komt er van alles op je af. Er is zoveel te regelen en je moet aan allerlei zaken denken. Ik kan mijn collega-ondernemers het niet vaak genoeg zeggen: zorg dat je alles op orde hebt!"
Ervaringsdeskundige
Frans Hazen is helaas een ervaringsdeskundige op het gebied van brand. Vijf jaar geleden brandde het naast zijn dependance gelegen Chinese restaurant uit; daardoor werd ook zijn bedrijf beschadigd. "Het klinkt gek, maar dankzij die nare ervaring heb ik alles tot in de puntjes geregeld en wist ik precies waar ik op moest letten", aldus Hazen.

Voorkomen én genezen
Koninklijke Horeca Nederland geeft op de website www.khn.nl praktische adviezen. Uit recente cijfers van het NIVRE, het Nederlands Instituut Van Register Experts, blijkt dat jaarlijks 90 tot 100 bedrijven worden getroffen door brand, met een schade van meer dan 1 miljoen. De totale schadelast van bedrijfsbranden ligt tussen de 350 tot 450 miljoen per jaar.
Stel dat u, ondanks uw voorzorgsmaatregelen, te maken krijgt met een brand? Bent u voldoende verzekerd? Op de websites van KHN en van uw verzekeraar leest u meer over de te nemen stappen.

De tien tips van Frans Hazen:
1. Ga na een brand direct aan de slag. Wijs een voorlichter aan. Houd de gasten en de media op de hoogte van de ontwikkelingen. Zo voorkom je een verkeerd imago.

2. Check, check en dubbelcheck. Laat elke vier jaar de elektrische installatie controleren, van stoppenkast tot meter. En laat elk jaar de afzuiginstallatie controleren. Mocht de oorzaak van de eventuele brand daar liggen, dan dekt de verzekering niet.

3. Bezuinig nooit en te nimmer op brandvertragende middelen. Een brand kan in een heel korte tijd heel veel verwoesten.

4. Laat het pand elke vier jaar taxeren op basis van commerciële waarde én op herbouwwaarde.

5. Neem een ruime bedrijfschadetermijn. Na een brand heb je van het ene op het andere moment geen inkomsten meer, maar de vaste lasten blijven.

6. Houd regelmatig een brandalarmoefening met werknemers en zorg dat er genoeg BHV'ers in het pand aanwezig zijn.

7. Zorg ervoor dat het polisdossier alles bevat en actueel is: denk aan de opstalverzekering, brandverzekering, inventarispolis. De waarde kan natuurlijk variëren, bijvoorbeeld nadat u een grote investering heeft gedaan.

8. Zorg ervoor dat de aansprakelijkheid richting de gasten op orde is.

9. Voorkom claims van gasten. Zodra zij het pand verlaten hebben moeten de hotelkamers worden afgesloten. Wanneer het pand weer vrij is gegeven, bezoek dan samen met de gasten én met iemand van de politie of de brandweer (als getuige) de kamers. Maak foto's.

10. Neem een eigen contra-expert in de arm. Hij kent het vakjargon van de verzekeraars en deskundigen, de door hen gehanteerde schadeprotocollen en de kleine lettertjes in de polis. Zorg ervoor dat de uren van de contra-expert en die van de schade-expert van de verzekeraar in balans zijn.

Breghje van Eupen, KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: