Blog: URBN FOLKS, een nieuw concept in Nijmegen

Auteur: redactie
27 september 2018
Blog: URBN FOLKS, een nieuw concept in Nijmegen

De RestaurantKrant volgt de ervaringen van de twee ondernemers Martijn van den Hurk en Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en hun ervaringen, ze houden jou op de hoogte van de opening van een nieuw merk in Nijmegen tegenover het station -  URBN FOLKS.

"Medio ontmoetten wij elkaar voor het eerst. We drinken samen ons favoriete drankje, een espresso met een glaasje water. Mooi gebrande Italiaanse koffie, een geluksmomentje. Martijn, een enthousiaste ondernemer met de grootse plannen, en Jeannine, gastoloog. Samen meer dan een halve eeuw ervaring in de horeca en daardoor hebben we waarschijnlijk meteen een klik. Wat is het prettig om dezelfde liefde voor het vak te delen, maar allebei op onze eigen manier. Een maand later werken we samen om onze dromen waar te maken. Een mooie ‘brand’ neerzetten, te beginnen met een brasserie met Parijse allure. Een plek waar je je thuis voelt, waar je mag zijn wie je bent en waar je komt om koffie te drinken, om te werken, iets te eten en te drinken. Kortom: genieten met dierbare mensen om je heen. Een plek die voelt als jouw tweede thuis."

Pop up

"En daar sta je daar in het pand waar je nog nooit binnen bent geweest, een paar dagen voor de Vierdaagse in Nijmegen. Wow, wat is het hier gaaf (als je even door de lelijke schilderijen en de inrichting heen kijkt)."

"Ouderwets knallen, dat is volgende week de bedoeling. Vijf dagen open en dan weer sluiten om het huidige bedrijf om te turnen naar URBN FOLKS. Nou dat kunnen wij, maar natuurlijk niet alleen. Medewerkers regelen binnen een paar dagen, naar de groothandel, bestellingen doen, opruimen, schoonmaken en het terras een beetje toonbaar maken. Het beste uit mensen halen: dat is wat we willen. Mensen laten groeien en bloeien. We krijgen hulp van vrienden, familie en oud collega’s. Samen vervangen we het onkruid door traditionele gladiolen, bomen en planten. Dat ziet er al een stuk beter uit. Een mooie try-out voor straks als we een brasserie zijn."

Opstartperikelen

"Tijdens de Vierdaagse lopen we tegen dingen aan, zoals elk bedrijf dat doet. In het heetst van de strijd springt er een stop uit. Best lastig: een vol terras en een keuken die het niet meer doet. Gelukkig blijft Martijn rustig en lost hij het vakkundig op, terwijl wij de gasten bedienen en ervoor zorgen dat ze niets te kort komen."

Vaste gasten

"Wat is het gezellig op het terras. We hebben al vaste gasten. Elke dag op hetzelfde tijdstip zitten ze er en willen ze hetzelfde drinken. Ik herinner mij een vaste gast uit het verleden, waarvoor ik altijd standaard een ‘DAB-je’ neerzette onder de bar, want zijn collega’s mochten niet zien dat hij overdag dronk. Op de bar zette ik altijd keurig een glaasje water zoals hij het wilde. Vaste gasten en hun gebruiken, wat is het toch een prachtig vak. Het is erg leuk om te zien hoe buurtbewoners, wandelaars, familie en vrienden hier mixen, samenkomen en met elkaar in gesprek komen. Dat is wat we willen. De Vierdaagse zorgt voor verbinding en contact."

Goed bedacht

"Gaaf om samen bezig te gaan met een nieuw concept en elkaar te inspireren op allerlei vlakken. We zijn bezig om handen en voeten te geven aan een concept, waar Martijn ontzettend goed over heeft nagedacht. Hoe leuk is het om te ervaren dat mensen geloven in het concept en zich er aan willen verbinden, zonder dat we al open zijn. Het geeft enorm veel energie om te zien hoeveel mensen met je meedenken. Hier word ik gelukkig van, het geeft positieve energie. Hoe fijn is het dat je elkaar aanvult. Keuzes maken, mooie mensen kansen geven en werken met de prachtigste producten op een locatie die heel goed aanvoelt. Wordt vervolgd."

Opening soon

Martijn & Jeannine

Overig nieuws