Blog Gabriella Esselbrugge: Thuiskomen in twee werelden

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Gabriella Esselbrugge leeft in twee werelden. In Nederland heeft ze Giethoorn op de kaart gezet als toeristische hotspot en verwelkomt ze vele Chinezen in haar hotel-restaurant. In China heeft ze met haar Chinese zakenpartner een reusachtig restaurant opgezet. Ze maakt daar dagen van wel 20 uur per dag. Zonder morren, want China is nu eenmaal anders dan Nederland. Lees hieronder Gabriella's eerste blog. 

Thuiskomen in twee werelden: dat is wat ik voel als ik na een lange reis van ongeveer 18 uur in ons Holland Giethoorn Restaurant in Dafeng kom. Mijn team ontvangt mij altijd met een heerlijk diner en bestaat uit twee Nederlanders en zestien Chinezen. Ik moet verklappen: het voelt alsof ik bij mijn familie thuiskom. Uiteraard heb ik dagelijks contact met mijn thuis in China via Wechat (combinatie tussen Twitter en Facebook), videochat of telefoon en ik kan via onze camera's en systemen alles live volgen. Dat is ook wel nodig, want China is er iedere dag iets nieuws.


Een Bloemenpark in China zonder Nederlandse hospitality? Daar steek ik een stokje voor
Toen ik elf jaar geleden met een inspiratietour van Koninklijke Horeca Nederland naar China ging, had ik niet kunnen bevroeden dat ik in het land van de wok, draken en keizers een Holland restaurant zou openen. Na ruim tien jaar promotie van Giethoorn en de regio in China, komen er vele Chinese gasten bij de dames van de Jonge in Giethoorn. Zo ook gasten die zaken doen met China. En een van deze gasten sprak met mij over een Nederlands bloemenpark onder de rook (3,5 uur rijden met de auto, maar dat is vrij dichtbij voor Chinese begrippen) van Shanghai. Heel eigenwijs benadrukte ik dat een Nederlands bloempark niet écht een succes kan worden zonder Nederlandse hospitality. Voordat ik het wist, ontving ik een telefoontje met de vraag of ik dan niet de aangewezen ondernemer was die een restaurant zou willen openen op het bloemenpark.

In een week moest ik beslissen en ik had eigenlijk met de uitspraak 'zonder Nederlandse hospitality...' mijn lot al bestempeld. Na het schrijven van een businessplan, een analyse van de markt, gesprekken met onze accountant, gesprekken met de Nederlandse ambassade en een Chinese bank, (dat was niet heel gemakkelijk vanuit Nederland), ben ik naar China afgereisd. Feit is dat ik veel heb gehad aan het meedenken van de van origine Chinese medewerkers in ons team in Nederland. Ze gaven me degelijk advies. Ik had door mijn Chinese taal- en cultuurlessen wel al geleerd dat het weleens handig zou kunnen zijn om een Chinese zakenpartner te zoeken. Maar hoe zo’n matchmaking dan zou werken wist ik niet. Eenmaal in Dafeng, waar ik door de overheid (die eigenaar van het park is) hartelijk werd ontvangen, heb ik een presentatie gegeven over het concept. Een restaurant met grote Giethoorn-panelen op de muren waardoor je je waant aan de gracht. Een muur met Nederlandse producten, die de gasten vervolgens ook online kunnen bestellen. Een menukaart met voornamelijk Nederlandse gerechten, die door een team in Nederlandse stijl worden geserveerd.
 

Van hotpot naar hutspot

We gingen eten bij het Datang Hotpot restaurant. En we werden niet alleen gastvrij ontvangen, het zag er schoon, hip en mooi uit. Ze lieten me zelfs de keuken zien, die voor Chinese begrippen om door een ringetje te halen was. Tussen de smakkende gasten (zeg nou zelf, je eten smaakt veel lekkerder als je smakt en je soep smaakt beter als je slurpt), raakte ik in gesprek met een van de eigenaren, die in Engeland financial management gestudeerd had. Ik had, hoewel hij tien jaar jonger is, een goede klik met hem en deelde de snode plannen voor het Holland Giethoorn Restaurant. Vervolgens vroeg ik of hij eens wilde nadenken over een partnership met mij. Toen ik drie weken later op Schiphol stond om Wang Bing Bing of 'Jack', zoals hij in het westen heet, te ontvangen startte eigenlijk al ons avontuur. Want bij het ontbijt tijdens zijn eerste morgen in Giethoorn zei hij: wij worden partners! Hij at in drie dagen allerlei gerechten die ik voor ogen had, we maakten uitstapjes om elkaar beter te leren kennen. Bezochten twintig verschillende horeca-concepten van fast-casual tot 2-sterren restaurant en spraken over onze samenwerking en de mogelijkheden. En zijn meest favoriete diner? Hutspot met runderstoof volgens oma’s recept.

In het volgende blog meer over de opening van het Holland Giethoorn in China.

Gabriella Esselbrugge


 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: