Blog Gabriella Esselbrugge: Thuiskomen in twee werelden

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Gabriella Esselbrugge leeft in twee werelden. In Nederland heeft ze Giethoorn op de kaart gezet als toeristische hotspot en verwelkomt ze vele Chinezen in haar hotel-restaurant. In China heeft ze met haar Chinese zakenpartner een reusachtig restaurant opgezet. Ze maakt daar dagen van wel 20 uur per dag. Zonder morren, want China is nu eenmaal anders dan Nederland. Lees hieronder Gabriella's eerste blog. 

Thuiskomen in twee werelden: dat is wat ik voel als ik na een lange reis van ongeveer 18 uur in ons Holland Giethoorn Restaurant in Dafeng kom. Mijn team ontvangt mij altijd met een heerlijk diner en bestaat uit twee Nederlanders en zestien Chinezen. Ik moet verklappen: het voelt alsof ik bij mijn familie thuiskom. Uiteraard heb ik dagelijks contact met mijn thuis in China via Wechat (combinatie tussen Twitter en Facebook), videochat of telefoon en ik kan via onze camera's en systemen alles live volgen. Dat is ook wel nodig, want China is er iedere dag iets nieuws.


Een Bloemenpark in China zonder Nederlandse hospitality? Daar steek ik een stokje voor
Toen ik elf jaar geleden met een inspiratietour van Koninklijke Horeca Nederland naar China ging, had ik niet kunnen bevroeden dat ik in het land van de wok, draken en keizers een Holland restaurant zou openen. Na ruim tien jaar promotie van Giethoorn en de regio in China, komen er vele Chinese gasten bij de dames van de Jonge in Giethoorn. Zo ook gasten die zaken doen met China. En een van deze gasten sprak met mij over een Nederlands bloemenpark onder de rook (3,5 uur rijden met de auto, maar dat is vrij dichtbij voor Chinese begrippen) van Shanghai. Heel eigenwijs benadrukte ik dat een Nederlands bloempark niet écht een succes kan worden zonder Nederlandse hospitality. Voordat ik het wist, ontving ik een telefoontje met de vraag of ik dan niet de aangewezen ondernemer was die een restaurant zou willen openen op het bloemenpark.

In een week moest ik beslissen en ik had eigenlijk met de uitspraak 'zonder Nederlandse hospitality...' mijn lot al bestempeld. Na het schrijven van een businessplan, een analyse van de markt, gesprekken met onze accountant, gesprekken met de Nederlandse ambassade en een Chinese bank, (dat was niet heel gemakkelijk vanuit Nederland), ben ik naar China afgereisd. Feit is dat ik veel heb gehad aan het meedenken van de van origine Chinese medewerkers in ons team in Nederland. Ze gaven me degelijk advies. Ik had door mijn Chinese taal- en cultuurlessen wel al geleerd dat het weleens handig zou kunnen zijn om een Chinese zakenpartner te zoeken. Maar hoe zo’n matchmaking dan zou werken wist ik niet. Eenmaal in Dafeng, waar ik door de overheid (die eigenaar van het park is) hartelijk werd ontvangen, heb ik een presentatie gegeven over het concept. Een restaurant met grote Giethoorn-panelen op de muren waardoor je je waant aan de gracht. Een muur met Nederlandse producten, die de gasten vervolgens ook online kunnen bestellen. Een menukaart met voornamelijk Nederlandse gerechten, die door een team in Nederlandse stijl worden geserveerd.
 

Van hotpot naar hutspot

We gingen eten bij het Datang Hotpot restaurant. En we werden niet alleen gastvrij ontvangen, het zag er schoon, hip en mooi uit. Ze lieten me zelfs de keuken zien, die voor Chinese begrippen om door een ringetje te halen was. Tussen de smakkende gasten (zeg nou zelf, je eten smaakt veel lekkerder als je smakt en je soep smaakt beter als je slurpt), raakte ik in gesprek met een van de eigenaren, die in Engeland financial management gestudeerd had. Ik had, hoewel hij tien jaar jonger is, een goede klik met hem en deelde de snode plannen voor het Holland Giethoorn Restaurant. Vervolgens vroeg ik of hij eens wilde nadenken over een partnership met mij. Toen ik drie weken later op Schiphol stond om Wang Bing Bing of 'Jack', zoals hij in het westen heet, te ontvangen startte eigenlijk al ons avontuur. Want bij het ontbijt tijdens zijn eerste morgen in Giethoorn zei hij: wij worden partners! Hij at in drie dagen allerlei gerechten die ik voor ogen had, we maakten uitstapjes om elkaar beter te leren kennen. Bezochten twintig verschillende horeca-concepten van fast-casual tot 2-sterren restaurant en spraken over onze samenwerking en de mogelijkheden. En zijn meest favoriete diner? Hutspot met runderstoof volgens oma’s recept.

In het volgende blog meer over de opening van het Holland Giethoorn in China.

Gabriella Esselbrugge


 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: parelhoen en guilty pleasures

Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS heeft volgens mij direct op het moment dat hij te horen kreeg dat de horeca moest sluiten, besloten om te gaan bezorgen. Ik volg hem op Instagram en een diepe buiging voor zijn organisatorische kwaliteiten. Over de duizend gerechten gingen de afgelopen dagen doo...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Een 'gedwongen' test-case

Mark en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een tweede restaurant te openen: 'Fernando’s kookt'. Een restaurant waar we op een toegankelijke manier comfort-food willen aanbieden. Zowel in het restaurant, als afhaal- én bezorgdienst. Het is voor nu nog verre toekomstm...

Rotterdam
De Euromast is verkocht

Bijna 20 jaar geleden begon Willem Tieleman met het exploiteren van de de Euromast, iconisch silhouette in de skyline van Rotterdam. In 2016 was het tijd voor een nieuwe stap, en dat was eigenaar van het imposante bouwwerk worden. Investeringen die voor die tijd niet werden gedaan, konden nu volo...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: