Blog Gabriella Esselbrugge: het feestje begint!

8 november 2016 | Thijs Jacobs

Ik landde op het vliegveld van Shanghai en zou nog even bij twee leveranciers langsgaan. Op het vliegveld stond mijn zakenpartner Jack al klaar. Ik was blij om hem te zien; we hadden zoveel lol gehad tijdens onze WeChat-videoconferenties gedurende de afgelopen weken dat het fijn was om elkaar nu live te zien. Omdat hij met zijn auto delen van Shanghai niet in mag, namen we de metro.

Adverteren op de metro
Er wordt in Shanghai voor het wegverkeer gebruikgemaakt van dubbeldekswegen; de onderste wegen zijn vrijwel onbegaanbaar en de bovenste wegen zijn alleen bestemd voor auto’s met een Shanghainees kenteken. Eenmaal in de metro werd ik al snel met ons eigen restaurant geconfronteerd! Ik zag een prachtige commercial die werd geprojecteerd op de muur van de metro - dat is overigens een prachtige manier van adverteren - van het park waar ons restaurant is gevestigd. Met bruidsfoto bij de Nederlandse kerk, een zee van tulpen en ook ons restaurant.

BK-pannen
We bezochten onze rundvleesleverancier en kochten BK-pannen, want daaraan ben ik in Nederland ook gehecht. Na een heerlijke noedelsoep, die ik tegenwoordig zelfs met stokjes makkelijk kan eten, reden we naar Dafeng, waar het echte feestje kon beginnen.

300.000 gasten per dag
Bij aankomst in ons restaurant bleken de voorbereidingen al in volle gang. We hadden gehoord dat er tijdens het lentefestival, toen het Holland Giethoorn Restaurant officieel opende, wel 300.000 gasten per dag op het Helan Huahai (Hollandse bloemenzee) in Dafeng konden komen. Dat zijn toeristenstomen die we in Nederland niet gewend zijn. Omdat we niet zo'n grote keuken hebben en onze spoelkeuken - lees: twee wasbakken en een werktafel - in de keuken staat, hebben we besloten nog een aantal trolleys aan te schaffen waar we in het park drankjes, cake, stroopwafels en snacks mee kunnen verkopen. Dan is de belasting op het restaurant bij piekmomenten iets lager. Deze trolleys hebben een kapje en zijn helemaal in onze huisstijl vervaardigd. Omdat de meeste mensen met wechat (betaalsysteem in socialmedia) of alipay betalen, gebruiken we hiervoor een QR-code waardoor gasten na het scannen kunnen betalen. Dat werkt heel prettig.

Leden van ons team nodigden familieleden uit om te komen proeven.  Zo konden wij oefenen met het ontvangen van gasten en het op de juiste manier serveren van gerechten en drankjes. We observeerden de gasten goed en de teamleden probeerden zich ondertussen de Nederlandse gastvrijheid eigen te maken. Dit is iets losser en minder statig dan de Chinese manier.

We kochten een voetbal om tussen de hectiek door even een balletje te trappen. Dit trok al snel veel bekijks en veel mensen die op het park werkten kwamen kijken. Om ook te relaxen, huurden we een tao-chi docent in die ons les gaf en ons leerde te ontspannen. Naast grote hilariteit zorgde dit ook bij het team voor vertrouwen in elkaar.

Een stukje Nederland in China
In de tulpenvelden om ons restaurant worden veel selfies gemaakt. Wechat wordt deze dagen rijkelijk gevuld met foto’s van het park. Naast de mooie bloemen op het park, zijn er ook molens, bruggetjes en waterpartijen. Er is zelfs een kerk. ’s Avonds is het op het park net kermis als alle panden zijn verlicht en de muziek uit de Holland bar over het hele park te horen is.

Het park ligt in Dafeng; een stad met 756.00 inwoners. Dafeng heeft een historische band met Nederland. Het is van oudsher een zoutwinningsgebied en een waterrijke omgeving. Dit gebied werd aan het begin van de vorige eeuw door de Nederlandse Wateringenieur Hendrik de Rijke drooggelegd. Door diverse dammen, kanalen en sluizen maakte hij er landbouwgrond van. Als je in de regio bent, heeft het daarom veel weg van een Nederlands polderlandschap. Toen ze het bloemenpark ontwikkelden en op zoek waren naar een thema, besloten ze als eerbetoon aan Hendrik een Nederlands park te maken.

Burgemeester op bezoek
De dag voor de officiële opening had de lokale overheid een speciaal diner georganiseerd voor allerlei 'hotemetoten' uit Nederland en China. Omdat het een grote groep was, besloten we onze trolleys in te wijden met een speciaal Hollands buffet. We zetten de koks achter de trolleys om de gerechten uit te serveren en het werd een zeer gezellig diner. Tijdens het diner kwam onze eigen burgermeester (gemeente Steenwijkerland) Marja van der Tas binnen. Het was zeer bijzonder om haar in mijn 'Giethoornrestaurant' in China te ontvangen. En het is daadwerkelijk belangrijk voor een Nederlandse ondernemer die in China opereert om een burgemeester of ander hoogwaardigheidsbekleder uit Nederland op bezoek te krijgen. Dit heeft mij bij de Chinese overheid veel geholpen en daar ben ik haar zeer dankbaar voor. Nadat de gasten vertrokken, maakten we alles 'spik-en-span' voor de opening de volgende dag.

Door het lint
Met een DJ die Nederlandse muziek draaide, dames in klederdracht en het doorknippen van een groot lint openden onze ambassadeur in China Ron Keller samen met een vertegenwoordiger van Dafeng en burgermeester Marja van der Tas ons Holland Giethoorn Restaurant.

Hoewel alles tot in de puntjes was voorbereid, was het inmiddels zo druk dat de gasten in de rij stonden te wachten. Het lint was gelukkig goed vastgeknoopt. Door het drukke programma van alle officiële gasten moesten we gelijk na de opening een persconferentie geven en vertellen over het park, over de samenwerking tussen China en Nederland en het toerisme in Nederland. We kregen leuke vragen en konden bij de grote kranten, regionale tv en CCTV voor mooie promotie zorgen voor zowel Giethoorn als de regio, maar ook voor het Holland Giethoorn Restaurant en het park in Dafeng. We promoten het als de eerste stap naar Nederland. Ik was blij dat ik kon bouwen op ons team en in deze drukte met een gerust hart naar de persconferentie kon.

Tulip Hotel
Direct nadat we de pers te woord stonden, gingen we van het park af om in een nabijgelegen hotel te lunchen. Het Tulip Hotel is mijn favoriete hotel omdat ik altijd heel erg blij word van de gastvrijheid en het meedenken met de gast. De chef van het hotel-restaurant heb ik zelfs een training biefstukbakken gegeven.

Het restaurant was ondertussen afgeladen en er stond iemand voortdurend de trolleys bij te vullen. Ik besloot een buis aan te doen en de leiding te nemen in de keuken omdat het apparaat de hoeveelheid bonnen bijna niet aankon. De voorraad werd aangevuld vanuit een groot magazijn/koelcel, die we van het park mochten gebruiken. ’s Avonds kwam er een Nederlands orkest bij ons dineren en dat daarna ging spelen in de kerk voor de delegatie. We besloten met een deel van het team tot laat in de nacht mise-en-place te draaien om zo de volgende dag niet in de problemen te komen.

In het volgende blog meer over de wittebroodsweken van het Holland Giethoorn Restaurant in China. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: