Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

18 maart 2019 | Yonne van Geene

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’  georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben één of meer van hun bieren ingeschreven: in totaal zijn er 441 bieren aangemeld. Een groei ten opzichte van de 4e DBC vorig jaar met bijna 50 bieren toen er 398 bieren in competitie waren.

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 650. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge in 2015 waren er 155 Nederlandse bieren in competitie. In 2016, tijdens de 2e Dutch Beer Challenge, waren er 239 bieren in competitie. Tijdens de derde editie in 2017 waren er 298 bieren ingestuurd en tijdens de vierde editie dus bijna 400. Tijdens de komende vijfde editie zullen op 20 maart 2019 bijna 441 bieren blind worden geproefd en gekeurd door 42 zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale ‘beerjudges’ en specialisten. De jury proeft blind in verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren.

Bekendmaking winnaars

Op 18 april 2019 maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend in Theater Kantine Walhalla in Rotterdam, waarna aansluitend een ‘after-bierborrel’ plaatsvindt bij de naastgelegen brouwerij Kaapse Brouwers. De Mitra Award ‘Het Beste Bier van Nederland 2019’ wordt op 16 mei 2019 in de Grote Kerk in Den Haag uitgereikt tijdens het openingsevenement van de achtste Week van het Nederlandse Bier.

Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

- De promotie van de Nederlandse biercultuur;

- Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;

- Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;

- Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Bekendste muziekrestaurant ontvangt topartiesten

Sinds 1995 staat Pasta e Basta over de hele wereld bekend om het bijzondere concept met zingende bediening en de Italiaanse keuken. In iedere internationale reisgids over Amsterdam staat het restaurant vermeld. Dit oudste en bekendste muziekrestaurant van Nederland viert dit jaar haar 25-jarig besta...

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Opening Culinair
Lars Albers en Randy Bouwer openen hun eigen restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer hebben op 1 juli 2020 hun restaurant Vigor in Vught geopend. Vigor zetelt in de 17e-eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die hiervoor volledig is verbouwd. Middelpunt in het 300 m2 grote restaurant is de ronde open keuken, die tegelijkertijd ...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: