BACKYARD: plant based & vegan friendly restaurant in Rotterdam.

24 april 2018 | Thijs Jacobs

Yunlai Ye en Wiwi Cao trotse eigenaars van lunchroom The Tea Lab, openen begin mei 2018 hun eerste plant based & vegan friendly restaurant op de Korte Hoogstraat in Rotterdam. Bij BACKYARD, een groene oase in het hart van de stad, kun je op elk moment van de dag terecht voor verrassende, down to earth gerechten, goede koffie, lokale biertjes en cocktails.

Plant based & vegan friendly

BACKYARD serveert tijdens ontbijt, lunch, brunch en diner heerlijke gerechten gebaseerd op het plant based-concept: verse, plantaardige ingrediënten zonder onnodige toevoeging. BACKYARD wilt haar gasten kennis laten maken met hoe veelzijdig, rijk, smaakvol en toegankelijk de plantaardige keuken kan zijn. 80% van de kaart is vegan. Denk bijvoorbeeld aan een broodje Not Pulled Chicken”, of plantaardige Shakshuka met tofu en black salt. Ook staan er toegankelijke gerechten als een vegan burger garden salads op het menu.

Een van BACKYARD’s signature dishes is een rijkgevulde sharing platter: een schaal vol heerlijke hapjes om te delen, bijvoorbeeld met kruidige curries uit India, of vol met salsa's, guacamole en bonen uit de Mexicaanse keuken. Alles wordt op smaak gebracht met verse kruiden vol rijke smaken. Toch graag een eitje, stukje bacon of geitenkaas bij je gerecht? Geen probleem! Voor non-vegans staan bij BACKYARD een aantal add-ons op het menu. Naast lekkere cocktails, wijntjes en lokale biertjes kan ook typisch Rotterdamse koffie bij BACKYARD niet ontbreken. Wiwi & Yunlai werkten daarom samen met Giraffe Coffee aan een speciale BACKYARD-blend, die zowel voor espresso’s als filterkoffie heerlijk is.
 

BACKYARD’s visie

Vegan eten is booming! De huidige maatschappij wilt steeds meer de mogelijkheid hebben om bewuste keuzes te maken op het gebied van voeding. Uit gezondheidsoverwegingen, maar ook vanwege ethische overtuigingen en om het milieu te sparen. Het kwantitatief rijke, maar relatief kwalitatief schrale voedselaanbod in de horeca strookt hier niet voldoende mee. Plantaardig eten heeft allang niet meer het imago van de stoffige geitenwollensokken van jaren terug, ook de horeca moet hierin gehoor geven. BACKYARD speelt hierop in door gezondere, toegankelijke alternatieven te bieden in een moderne urban huiskamersetting. Vers bereid, zonder onnodige toevoegingen. BACKYARD gelooft in een positieve benadering van het maken bewuste keuzes. Dierlijke producten zullen daarom spaarzaam en als toevoeging aan gerechten verkrijgbaar zijn, het accent ligt op het consumeren van zoveel mogelijk plantaardige producten.
 

Green space

In verschillende areas van het duurzaam verbouwde pand ervaar je de echte BACKYARD-vibe. De industriële uitstraling is verrijkt met gezellige zithoekjes vol planten, vintage en custom made meubels. Zo zijn er verschillende ruimtes gecreëerd voor een cocktailtje om te loungen, om een hapje te eten onder een hemel van lichtjes, te studeren of om lekker te chillen op de 7 meter lange fluwelen bank. Uiteraard is alles ingericht met een rauw Rotterdams randje. Eye catcher is de grote, speciaal ontworpen boom van gerecycled hout. Tevens is er een speciale creative space die is af te huren voor een borrel met collega’s, yoga-lessen, een backyard party of evenement. Daarnaast is er een afgesloten meetingroom voor vergaderingen, presentaties en workshops. Bij mooi weer kun je ook op het zonnige terras genieten van de keuken van BACKYARD.

Yunlai & Wiwi: Wij geloven dat de tijd nu rijp is voor vernieuwende concepten. Rotterdam is niet voor niets bekroond tot nummer vijf in de ‘top cities in the world’ van de Lonely Planet. Vorig jaar schreef CNN over “Rotterdam Europe’s new capital of cool”. Deze ‘capital of cool’ is klaar voor een feel good, duurzaam, innovatief, all day concept van internationale allure zonder de nuchterheid van Rotterdam te verliezen. BACKYARD beantwoordt de vraag van de hedendaagse Rotterdammer, de bewuste eter en de globetrotter die van nieuwe concepten wilt proeven. “

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Sterrenchef Wim Severein maakt brigade restaurant The Millèn bekend

Chef-kok Wim Severein, bekend van voormalig sterrenrestaurant Wereldmuseum, opent medio juli zijn eigen high-end restaurant The Millèn op de eerste etage van het Rotterdam Marriott Hotel. Het team van The Millèn, in de iconische Millenniumtoren, bestaat uit een aantal oude bekenden van...

Culinair Rotterdam
Topvlees van de houtskoolgrill bij de With

Dry aged ribeye, kakelvers piepkuiken en spareribs van Iberico. Voor een goed stuk vlees ga je naar de With. Dit nieuwe bar-restaurant op de Witte de Withstraat in Rotterdam is de specialist voor gerechten van de houtskoolgrill. Een mooi drankassortiment en een stijlvolle inrichting vol details make...

Regelgeving Achtergronden
Rotterdams visrestaurant stoeit met gemeente en provincie over vergunning

Visrestaurant A La Plancha op het Rotterdamse Noordereiland wacht al maanden op een tijdelijke horecavergunning van de gemeente Rotterdam. Het is de eerste keer sinds de start van het seizoensrestaurant dat ondernemer Hans Mosselman nog niet met de opbouw kan beginnen. Het restaurant op een ponton p...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Achtergronden Michelin
Phuket en Phang Nga in Michelingids Thailand 2019

Na de allereerste Thaise editie van de Michelingids, toegewijd aan Bangkok, heeft Michelin bekendgemaakt de gids uit te breiden met een nieuwe 2019 editie: de Michelin Guide Bangkok, Phuket en Phang Nga. De gids wordt eind 2018 uitgegeven en bevat informatie over de culinaire cultuur van deze drie b...

Interview Longread
Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: