Allereerste gastvrijheidskeurmerk ‘Gezellig’ gelanceerd

Auteur: Redactie
keurmerk 28 september 2023
Allereerste gastvrijheidskeurmerk ‘Gezellig’ gelanceerd

Gastvrijheidsexperts Jeannine Sok en Sven Heijkoop hebben tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam het allereerste gastvrijheidskeurmerk voor de horeca met de naam ‘Gezellig’ gelanceerd. Samen met verschillende partners willen ze de horecabranche prikkelen om nog meer uit te blinken in gastvrijheid.

“We misten een keurmerk dat iets zegt over de gastvrijheid in de hele horeca. Elk niveau verdient erkenning”, vertelt gastvrijheidsexpert Sok die samen met Heijkoop initiatiefnemer is van het allereerste gastvrijheidskeurmerk voor de horeca: ‘Gezellig’. Tijdens de week van de horeca en op de derde beursdag van Gastvrij Rotterdam is de naam voor het keurmerk onthuld en zijn de plannen voor een top honderd van gastvrije horecabedrijven en een magazine aangekondigd.

Uitblinken in gastvrijheid

"Met dit keurmerk willen we horecabedrijven aanmoedigen om uit te blinken in gastvrijheid en aan hun gasten te laten zien dat ze zich inzetten voor het bieden van de best mogelijke ervaring aan hun gasten", aldus Sok. "Er moet meer aandacht komen voor de dames en heren aan de ‘voorkant’”, vindt Heijkoop. “Dit keurmerk zal niet alleen helpen de verwachtingen van gasten te overtreffen, maar zal ook bijdragen aan de professionalisering van de horecabranche."

Mystery visits door studenten

Om de gastvrijheid te beoordelen, hebben beide gastvrijheidsdeskundigen een checklist opgesteld met een aantal punten. Door middel van ‘mysteryvisits’ worden horecabedrijven die in aanmerking willen komen voor het keurmerk bezocht. Binnenkort start een pilot. Studenten van het Drenthe College in Emmen gaan deze mysteryvisits uitvoeren.

Partners en onafhankelijk keurmerk

Daarnaast hebben ook het Albeda in Rotterdam, De Rooi Pannen in Eindhoven, ROC Nijmegen en ROC van Twente hun medewerking toegezegd. Net als verschillende partners en bedrijven uit de horeca zoals de Week van de Horeca, de MBO Raad, Emixion, SVH, Gastvrij Rotterdam, Horecava, FNV, Bidfood Nederland, Brinks CoffeeRoasters, Marie Stella Maris, VHC en Wijnkooperij De Lange. “We willen een onafhankelijk keurmerk zijn dus we zijn op zoek naar nog meer partners zodat we het keurmerk breed kunnen uitdragen.”

Mooi initiatief voor het hele vak

Thérèse Boer van driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle is ambassadeur voor het gastvrijheidskeurmerk. “Het is een mooi initiatief dat ik graag omarm”, laat de SVH Meestergastvrouw/SVH Wijnmeester weten. De naam ‘Gezellig’ vindt ze laagdrempelig en goed toepasbaar op het hele vakgebied van gastvrijheid. “Gasten willen tegenwoordig goed eten en drinken en het ook gezellig hebben. Gastvrijheid is een belangrijk onderdeel van de beleving.”

Magazine en top 100 in 2024

De initiatiefnemers van het nieuwe keurmerk willen volgend jaar een consumentenmagazine uitbrengen waarin ze de top honderd van meest gastvrije horecabedrijven van Nederland bekendmaken. Ook is er een website in de maak waarop straks meer informatie te vinden is over het keurmerk.

Over Jeannine Sok en Sven Heijkoop

Sok is de eigenaar van Gastologie in Nijmegen. Via deze door haar ontwikkelde gastvrijheidsfilosofie en trainingsmethode helpt ze mensen bij het optimaliseren van gastvrijheid. Ze is bedenker van het bordspel Gastologie en auteur van verschillende boeken zoals ‘Hoe Gastvrij ben jij?’. Heijkoop is maître, sommelier en ambulant lakei bij het Koninklijk Huis.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws