Alcoholvrij bier in opkomst

30 maart 2016
Alcoholvrij bier in opkomst

De consumptie van alcoholvrij bier, biermixen en speciaalbier groeit sterk. Hoewel pils nog het meest gedronken bier is steeg de consumptie van
alcoholvrij bier met 27%. De biermixen, zoals Radler, waren goed voor een groei van 13% en de verkoop van speciaal bieren nam toe met 8%. De Nederlandse bierdrinker kiest tegenwoordig steeds bewuster voor een glas bier bij specifieke momenten. Dit blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers die Nederlandse Brouwers vandaag bekend heeft gemaakt.

*Alcoholvrij bier omarmd*
De bierconsumptiecijfers 2015 laten zien dat de biermarkt groeit. Nederlanders hebben in 2015 2% meer bier gedronken dan het jaar ervoor. Hoewel pils nog het meest gedronken bier is komt de groei juist van andere soorten. Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers licht toe: “Je ziet een sterk veranderend consumptiepatroon bij de bierdrinkers. De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd. Het aantal meters schap waar speciaalbier in allerlei varianten (merken en soorten) wordt aangeboden neemt zichtbaar toe. Nederlanders genieten meer van een glas bier thuis of in de horeca door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen.”



*Horeca tapt vaker uit ander vaatje*
Dat de biermarkt in ontwikkeling is, wordt ook gesignaleerd in de horeca. Daar groeide afgelopen jaar de bierconsumptie met 2,1%. Maar de groei in consumptie kwam vooral van alcoholvrij bier met maar liefst 44%, van biermixen met 35% en speciaalbier met 12%. De veranderende consumentenvoorkeuren zie je ook terug in de vraag naar de ‘verpakking’ van bier. Zo steeg in de horeca de verkoop van bier in flessen waar verhoudingsgewijs meer alcoholvrij, biermix en speciaalbier in wordt verkocht.

*Populariteit brouwerijen*
De groeiende vraag naar nieuwe bieren zie je ook terug in de groei van het aantal brouwerijen in Nederland. Waren er in 2012 nog 120 brouwerijen, nu zijn dat er al ruim 300. Een groei van maar liefst 150%. Nederland is hiermee echt een bierland te noemen.

*Nederlands bier valt in de smaak*
Het aanbod van biersoorten en merken groeit dus. En dit zijn vooral bieren uit Nederland. 86% van het bier dat in Nederland verkocht wordt, is ook op Nederlandse bodem gebrouwen. 14% is importbier. Ook buiten de landsgrenzen valt het Nederlands bier in de smaak. Na Mexico is Nederland bijvoorbeeld de grootste bierexporteur ter wereld. In 2015 werd 14 miljoen hectoliter Nederlands bier geëxporteerd. Met deze omzet draagt de biersector met circa 2,2 miljard euro bij aan btw, accijnzen en sociale premies. De productie en afzet van bier leveren 65.000 banen op.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws