Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

17 mei 2019 | David Bakker

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan.

Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier, Dyann van Alderen werd het houten biervat aangeslagendoor wethouder Economie Richard de Mos en daarmee symbolisch de 8e editie van de Week geopend. Tijdens de opening werd tevens de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ uitgereikt, onderdeel van de Dutch Beer Challenge. Door het kapotslaan van een ijsblok werd dit jaar op ludieke wijze bekendgemaakt dat La Trappe tripel van Bierbrouwerij de Koningshoeven zich dit jaar het beste bier van Nederland mag noemen.

Op het Nederlands Bierproeffestival staan ruim 45 Nederlandse brouwers met zo’n 250 verschillende bieren, meerdere foodtrucks en zijn er diverse masterclasses te volgen. Tijdens ‘De Week’ worden er door heel Nederland meer dan honderd bieractiviteiten georganiseerd en sluit de Week af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei waar men bij tientallen brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de open dagen. Voor meer informatie en activiteiten door het hele land zie: weekvanhetnederlandsebier.nl

Er zijn veel ontwikkelingen in de Nederlandse biersector en dat je zie je terug tijdens de Week van het Nederlandse Bier. Dyann van Alderen, voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier, licht toe: “Er is dit jaar een grote diversiteit aan activiteiten. Brouwers die samen collaboration brews brouwen, horeca die proeverijen en biermenu’s aanbieden, bierfestivals waar consumenten de verscheidenheid aan Nederlandse bieren kunnen proeven, brouwerijen die hun deuren openen voor publiek. Het is echt een unieke week waarbij consumenten vol interesse en nieuwsgierigheid meer over bier kunnen komen te weten en brouwers anderzijds met veel passie over hun ambacht vertellen. Ik ben erg trots op deze 8e editie die wordt georganiseerd door een brede samenwerking van partijen uit de biersector. En ik denk dat dàt de biersector uniek maakt.”

Uitreiking Mitra Award ‘Beste Bier van Nederland 2019’

Tijdens de opening van de Week van het Nederlandse Bier werd ook de prestigieuze prijs van de Dutch Beer Challenge uitgereikt. Het bier La Trappe Tripel kreeg de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’. Van alle gouden medaillewinnaars in de subcategorieën van de Dutch Beer Challenge, kreeg La Trappe Tripel de hoogste waardering van de jury. Thijs Thijssen, directeur van Bierbrouwerij de Koningshoeven: "Wij zijn trots op deze bekroning en zien het als een beloning voor de aandacht die al onze medewerkers dagelijks aan onze bieren schenken. Bijzonder om deze erkenning te mogen delen met de rest van Nederland" 

Dit jaar deden maar liefst 146 brouwerijen mee met in totaal 441 verschillende bieren in 25 verschillende biercategorieën. De 76 winnende bieren werden reeds in maart bekend gemaakt.

Nederlands Bierproeffestival weerspiegelt de Nederlandse biersector

Het startsein van de Week van het Nederlandse Bier, wordt ieder jaar tijdens het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag gegeven. Dit jaar zijn er ruim 45 brouwerijen aanwezig die samen meer dan 250 verschillende bieren presenteren. Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers en organisator van het festival licht toe: “Deze drie festivaldagen zijn echt een feest. Het weerspiegelt heel goed wat er zich allemaal afspeelt in de Nederlandse biersector. Grote multinationals staan naast kleine lokale brouwerijen. Het aanbod van bieren is heel divers met alcoholvrije, laagalcoholische en zwaardere speciaalbieren. Brouwers vertellen consumenten meer over het brouwproces en gecertificeerde biersommeliers geven interessante masterclasses onder andere over het combineren van bier bij het eten. Allemaal trends die we ook terug zien in de huidige biersector.”

Over de Week van het Nederlandse Bier

Van 16 t/m 26 mei vindt voor de 8e keer de Week van het Nederlandse Bier plaats. Tijdens de Week kan men in heel Nederland kennis maken met bier van eigen bodem tijdens o.a. workshops, proeverijen, bierwandelingen, festivals, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. ‘De Week’ wordt feestelijk geopend tijdens het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk in Den Haag van 16 t/m 18 mei. Dit jaar is er voor het eerst een megacollab gebrouwen door diverse CRAFTleden. 42 brouwerijen hebben in duo’s maar liefst 21 verschillende en gloednieuwe bieren gebrouwen. Deze zijn de gehele week in alle windstreken van Nederland te proeven: in de horeca, op festivals en tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen. De Week van het Nederlandse Bier wordt afgesloten met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei. Zeventig brouwerijen door heel het land openen dan hun deuren voor publiek.

Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: