Aantal Nederlandse koffiezaken in de lift

24 januari 2017 | Roy Spijker

Nederlanders houden van koffie, van oudsher kent Nederland dan ook de traditie van een hoge koffieconsumptie. De Nederlandse koffiemarkt floreert, en dat zie je terug in het straatbeeld. Het aantal koffiezaken van koffiemerken dat er het afgelopen jaar bij is gekomen groeide met 8,4% naar 317 filialen.

De verwachting is dat daar de komende jaren nog een aantal zaken bij komen, tot 400 in 2021. Het aantal koffietenten in Nederland groeit daarmee harder dan de Europese koffiemarkt. In Europa groeide het aantal koffiefilialen naar 21.143, een groei van 6,3%. 

Merken

Grote koffiezaken als Bagels & Beans, The Coffee Company en Starbucks zijn samen goed voor een marktaandeel van 56 procent. Het zijn echt niet alleen deze grote merken die kansen zien op de Nederlandse koffiemarkt. De groei van het aantal koffietenten werd met name gestimuleerd door Doppie Espresso en Barista Café. Zij openden samen in het afgelopen jaar zeven nieuwe filialen.

Prijzen

De prijs van een kopje koffie ging ook omhoog. Consumenten betaalde in Nederland voor een single espresso gemiddeld €2,16, dat is een toename van 2%. Een medium cappuccino werd gemiddeld 5% duurder naar €3,56. De gemiddelde prijs van een latte steeg naar €3,60.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Da Vinci Maasbracht brengt culinaire theatershows in coronatijden

Restaurant Da Vinci in Maasbracht organiseert in juni 2020 twee culinaire theatershows met zangeres Suzan (Suus) Seegers en pianist Rob Mennen. De Limburgse multitalenten geven tijdens een gastronomisch diner in het sterrenrestaurant een mini-concert voor maximaal 30 gasten. Hiermee geven eigenar...

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor horecamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Culinair Coronacrisis
Wellnessboot: van badjassenparadijs naar smaakvol pop-up restaurant

Een fijne cruise maken zit er vanwege de coronacrisis momenteel niet in. Maar wie toch een avondje dat heerlijke vakantiegevoel wil ervaren en tegelijkertijd wil genieten van een heerlijk diner kan vanaf 1 juni terecht op de Wellnessboot bij City Resort Hotel Mill. De Wellnessboot is normaal gezien ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: