Betaalt u straks 80% belasting op onkostenvergoedingen?

12 juli 2014 |
Betaalt u straks 80% belasting op onkostenvergoedingen?

In 2015 worden er grote veranderingen in de loonbelasting en het arbeidsrecht doorgevoerd. Als horecaondernemer zijn dat zo ongeveer de laatste dingen
waar u zich mee bezig wilt houden. Misschien heeft u alle rompslomp rond belastingen en arbeidsovereenkomsten wel uitbesteed. Maar als de regels niet goed worden toegepast komt de rekening wel op uw bureau te liggen. Schrijf u nu met korting in voor het seminar!
Alles wat u moet weten!
We hebben daarom alles wat u op 1 januari volgend jaar moet weten en geregeld moet hebben eens op een rijtje laten zetten. Twee deskundigen van 2Xplain Vakinformatie, de specialist op het gebied van loonbelasting en arbeidsrecht, komen op 15 september vertellen hoe u de arbeidskosten zo laag mogelijk houdt, en de arbeidscontracten zo flexibel mogelijk.

Betaalt u straks 80% belasting over een personeelsmaaltijd?

Als u naast het salaris ook onkostenvergoedingen aan uw personeel betaalt, gelden daar momenteel veel, vaak ingewikkelde regels voor. Voor elke soort vergoeding bestaan aparte regels. Kijken we bijvoorbeeld naar werkkleding, dan mag dat van de belastingdienst pas zo genoemd worden als er minimaal een logo van bepaalde afmetingen op staat.

Bij maaltijden maakt het verschil of die tijdens een normale dienst genuttigd worden, of tijdens overwerk. Daarnaast kan het verschil maken of u iets vergoedt, iets verstrekt of iets ter beschikking stelt. In het geval van werkkleding: vergoeden betekent dat de werknemer iets koopt en u dat terugbetaalt, verstrekken betekent dat u de kleding koopt en aan de werknemer geeft, ter beschikking stellen houdt in dat u voor kleding zorgt die de werknemer op het werk aantrekt.

Nieuw systeem per 1 januari 2015
Op 1 januari 2015 gaat het hele systeem van onkostenvergoedingen op de schop. Alle losse regeltjes verdwijnen en in plaats daarvan mag u een vast percentage van de totale loonsom als kostenvergoedingen geven. Dat maakt het een stuk eenvoudiger, maar is voor horecaondernemers meestal niet zo gunstig. Een vast percentage van de loonsom is aantrekkelijk als u weinig werknemers met hoge salarissen heeft, maar niet als het om veel werknemers met lage salarissen gaat. Met veel deeltijders en minimumloners is er maar weinig ruimte voor onkostenvergoedingen, die bovendien onder veel werknemers moet worden verdeeld. En gaat u over het vastgestelde percentage heen, dan betaalt u daarover maar liefst 80% belasting. Dat wilt u toch zeker voorkomen?

Voorkom dat u na beëindiging van een tijdelijk arbeidscontract nog een maand loon moet doorbetalen

Ook de regels rond arbeidscontracten gaan op de schop. Dat is vastgelegd in de nieuwe Wet werk en zekerheid. De mogelijkheden van opeenvolgende tijdelijke contracten worden beperkt. U mag niet altijd meer een proeftijd afspreken en de regels voor een concurrentiebeding worden strenger. U moet uw werknemer straks 'aanzeggen' dat een tijdelijk contract niet wordt verlengd, maar pas op, u moet het niet opzeggen, want dan moet u alsnog naar UWV of rechter. De CAO kan alles echter weer anders vaststellen. Ingewikkelde zaken dus, en u loopt ook nog eens het risico om een werknemer van wie het contract is afgelopen een maand extra te moeten betalen. Ook dat kunt u beter voorkomen.

Kleine investering, grote besparing

Speciaal voor u, als lezer, komen Jos van Weert (loonbelastingdeskundige en eindredacteur van PayRoll Magazine) en Nathalie van Goor (arbeidsjurist bij Loonvisie), u vertellen wat er gaat veranderen en hoe u kosten en risico's kunt beperken.

Wat, waar en hoe?

Op maandag 15 september 2014, van 10:00 - 16:00 uur

Hotel Houten (aan de A27)
Hoofdveste 25
3992 DH Houten

Korting:* lezers van De Restaurantkrant, De Cafékrant en Lunchroom betalen geen € 345,- maar *slechts € 295,-

inclusief consumpties voor en tijdens de bijeenkomst
inclusief uitgebreid lunchbuffet
inclusief naborrel
inclusief uitgebreide brochure over de werkkostenregeling
inclusief uitgebreide brochure over de wet werk en zekerheid
exclusief btw

Reserveer snel uw plaats
Stuur een e-mail naar "administratie@2xplain.nl"
Eerst meer weten?
Bel Frans la Poutré of Cas Bakker van 2Xplain: 040-2 947 957

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start 'restaurant take over'

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: