5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

27 mei 2020 | Thijs Jacobs

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informatie over hoe het horecawerk veilig en gezond gedaan kan worden als restaurants en terrassen op 1 juni hun deuren weer mogen openen. FNV Horeca adviseert werknemers om vóór de opening samen met hun werkgever alle bedrijfsprocessen fysiek door te nemen op veiligheidsrisico’s en afspraken te maken hoe deze te pareren.

Veel vragen over veiligheid op de werkvloer

Ondanks dat werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een horecaprotocol heeft opgesteld met voorschriften voor de verschillende processen binnen een horecabedrijf per 1 juni a.s., leven er bij medewerkers toch veel vragen. Zij popelen om weer aan de slag te gaan, maar dat moet wel veilig kunnen. Want hoe weet je bijvoorbeeld of de gast bij het checkgesprek bij binnenkomst de waarheid spreekt en wordt het gesprek niet een formaliteit? Hoe gaat de controle en naleving van de regels plaatsvinden en door wie? En ben ik verplicht om binnen 1,5m te bedienen en is dat het wel veilig?

Neem vóór 1 juni samen bedrijfsprocessen door op veiligheidsissues

Edwin Vlek, sectorbestuurder FNV Horeca: “Het belangrijkste advies dat wij horecamedewerkers op dit moment geven is om vóór 1 juni samen met hun werkgever alle processen, handelingen en situaties binnen het bedrijf stap voor stap door te nemen en afspraken te maken hoe mogelijke veiligheidsrisico’s efficiënt aan te pakken en wie daarbij welke taak heeft. Zowel in het belang van de gasten, het personeel als het bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat werkgevers – die eindverantwoordelijk zijn voor de gang van zaken in het bedrijf - de betrokkenheid en creativiteit van hun medewerkers in deze opstartfase zeer zullen waarderen. Een goede voorbereiding is het halve werk!”

Veiligheid medewerkers moet topprioriteit zijn

Omdat het niet in het horecaprotocol is opgenomen adviseert FNV Horeca medewerkers - die de richtlijnen moeten handhaven - om om aanvullende trainingen te vragen om dit werk overtuigend én voor ieders veiligheid te kunnen doen. Een gast onder invloed laat zich bijvoorbeeld niet zomaar iets opleggen. FNV Horeca verwacht van werkgevers dat zij - in situaties waar de veiligheid in het geding is of kan zijn – accuraat optreden ter bescherming van de veiligheid en gezondheid van hun medewerkers. Dit moet topprioriteit hebben.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Culinair
Lars Albers en Randy Bouwer openen hun eigen restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer hebben op 1 juli 2020 hun restaurant Vigor in Vught geopend. Vigor zetelt in de 17e-eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die hiervoor volledig is verbouwd. Middelpunt in het 300 m2 grote restaurant is de ronde open keuken, die tegelijkertijd ...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Starten in de horeca
Column: wat is jouw toekomstperspectief?

Is het in jouw horecabedrijf weer 'business as usual'? Vermoedelijk niet. Ook al ziet de zomer er voor velen niet slecht uit, één derde van de horecaondernemers denkt het niet te redden dit jaar. Het is een tijd waar het neerkomt op uitzonderlijk ondernemerschap, een hele lange...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: