Lepeltje Lepeltje naar Amersfoort

9 mei 2016 |
Lepeltje Lepeltje naar Amersfoort<

Het Pinksterweekend staat voor de deur en dat betekent dat de tafel gedekt wordt door het culturele foodfestival Lepeltje Lepeltje in Amersfoort. Van
vrijdag 13 t/m maandag 16 mei wordt het Burgemeester Brouwerplantsoen een bourgondisch samenkomen voor jong en oud. Naast meer dan 25 nieuwe mobiele keukens is er een uitgebreid muziek- en kinderprogramma en een markt. De toegang is helemaal gratis.

Food trucks
Elk jaar verandert het aanbod van food trucks op Lepeltje Lepeltje. Nieuw dit jaar zijn bijvoorbeeld de Pieperboys Luuk en Jelle. Met een leeftijd van 15 jaar zijn zij de jongste ondernemers van Amersfoort. Ze verkopen de heerlijke twisted potato; een biologische aardappel die in een spiraalvorm op een stokje wordt gedraaid. Ook bijzonder is BUGZZ, bij hen kan je verrukkelijke insectjes proberen. Mr. Jerk serveert vanaf hun rokerige BBQ-barrels vlees gemarineerd in traditionele Jamaicaanse kruiden, scotch bonnet pepers en limoen. Het aanbod van de cateraars is zeer uiteenlopend en er is voor ieder wat wils.

Fris en afwisselend
"Dit Pinksterweekend zijn we alweer aan de derde editie van Lepeltje Lepeltje toe en je merkt dat de stad het festival echt omarmd heeft. Het is een ontmoetingsplek waar je vrienden en oude bekenden tegenkomt en we zien dat veel mensen terugkomen. Daarom vinden we het belangrijk dat de programmering elk jaar verandert; zo staan er dit jaar 25 nieuwe mobiele keukens. Op deze manier blijft het een fris en afwisselend festival waar altijd veel nieuwe dingen te ontdekken zijn", aldus Paul Niezen, organisator van Lepeltje Lepeltje.

Mexicaanse burger
Een bijzonder nieuw gerecht is de Lepeltje Lepeltje Burger, die is samengesteld door een prijsvraag op social media. Middels een oproep op Facebook kon men de lekkerste, gekste en sappigste suggesties doen. Een Mexicaanse burger kwam als winnaar uit de bus en wordt tijdens Lepeltje Lepeltje door Hotmamahot voor de hongerige bezoekers geserveerd.

Livemuziek
Tijdens het hele weekend treden er veel lokale bands op. Op zaterdag host poppodium Fluor het live podium met de Amerikaanse blues- en rock 'n roll formatie Revel In Dimes, Surinaamse singer-songwriter Jeangu Macrooy en garage electropunkers 45ACIDBABIES. DJ's spinnen de lekkerste platen, zo draait Benjamin Herman van jazz bigband New Cool Collective en zelfs Burgemeester Bolsius komt zijn DJ-skills vertonen. Op zaterdag is er in Fluor een spetterende afterparty met de 12-koppige brass band Gallowstreet.

Kinderprogramma
Van zaterdag tot en met maandag zijn er veel leuke activiteiten voor kinderen zoals interactief theater, kinderyoga, een heuse limonadefabriek en vele andere knutsel-, sport- en doe-activiteit

Meer dan 60 lokale ondernemers presenteren hun ambachtelijke en creatieve producten op de markt. De marktkramers wisselen per dag en er is van alles te vinden op het gebied van mode, vintage, interieur, kunst, accessoires, eten, kinderkleding en vrije tijd.

Duurzaamheid
De organisatie is van mening dat iedereen moet genieten van lekker eten en drinken, maar dit wel op een duurzame manier moet. Daarom heeft Lepeltje Lepeltje maatregelen genomen om het voor iedereen wat fijner te maken in de wereld. Zo biedt elke cateraar minstens één vegetarische maaltijd aan, zodat iedereen een ruime keuzevrijheid heeft. Het afval van de cateraars wordt gescheiden: zo worden etensrestanten omgezet in biobrandstof en glas gerecycled. Op het festival zijn alle bordjes en bestek van biologisch afbreekbaar materiaal en drank wordt geschonken in hard plastic bekers.

Voedselbank
Ook dit jaar gaat de helft van de opbrengst van de entreebeker naar de Voedselbank Amersfoort. Vorig jaar doneerde Lepeltje Lepeltje 38.000 eieren en 1.500 kilo kaas, waardoor 400 gezinnen een half jaar lang waren voorzien. Bezoekers van Lepeltje Lepeltje betalen bij hun eerste drankje eenmalig een half muntje voor een beker. Door deze actie worden tienduizenden plastic bekers bespaard, wordt bijgedragen aan een schoon terrein en worden minder bedeelde gezinnen enorm geholpen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: