Toprestaurant in Rijksmuseum

27 oktober 2014 |
Toprestaurant in Rijksmuseum<

Op 1 november opent RIJKS®, het nieuwe restaurant van het Rijksmuseum in de vernieuwde Philipsvleugel. RIJKS® telt 140 zitplaatsen, een aparte ruimte
voor 36 gasten en een terras met 130 plaatsen. Het restaurant is zeven dagen per week open voor lunch en diner tussen 11.30-23.00 uur. Op de kaart staan gerechten met voornamelijk producten van Nederlandse bodem. Een team van topchefs onder leiding van Joris Bijdendijk krijgt elk seizoen versterking van een internationaal vermaarde gastkok. Margot Janse uit Zuid-Afrika bijt het spits af in januari.

De keuken van RIJKS®
In RIJKS® staat het Hollandse product centraal. Net als in de kunst laten executive chef Joris Bijdendijk en chefkoks Wim de Beer en Jos Timmer, allen afkomstig van toonaangevende Nederlandse restaurants, zich inspireren door vele exotische smaken die de Nederlandse keuken door de eeuwen heen hebben beïnvloed. RIJKS® nodigt daarom elk seizoen een internationale gastkok uit, vergelijkbaar met een gastconservator. Begin januari laat de van oorsprong Nederlandse Margot Janse haar licht schijnen over de menukaart en stelt met de chefs nieuwe gerechten samen. Haar restaurant The Tasting Room / Le Quartier Français in het Zuid-Afrikaanse Franschhoek, staat al jaren in de top 100 van de beste restaurants ter wereld.

Wim Pijbes
Wim Pijbes, hoofddirecteur Rijksmuseum: "Het Rijksmuseum vertelt het verhaal van Nederland. Ook zien we de invloeden uit verre en dichtbije buitenlanden. In RIJKS® zetten we die lijn voort: kwaliteit, authenticiteit en uniciteit vertaald naar de keuken, de chefs, het interieur en de locatie. RIJKS® is het Rijksmuseum op je bord."

Slow Food
De producten waarmee de Rijkskeuken werkt zijn van de beste kwaliteit, waar mogelijk biologisch en/of kleinschalig geproduceerd. De chefs delen het gedachtengoed van Slow Food. Op de kaart zie je deze trend terug in gerechten die zijn bereid met ingrediënten van de Ark van de Smaak, een lijst met traditionele, ambachtelijke ‘vergeten’ streekproducten.

Samen delen
Om zoveel mogelijk van de kleurrijke keuken te proeven staan koude en warme gerechten op de kaart die opgediend worden om te delen. Als equivalent van het meergangendiner is er de Rijkstafel, een tafel vol kleine gerechten. Uiteraard kan ook à la carte worden besteld.

Nederlandse wijnboeren
RIJKS® schenkt wijnen van uitsluitend Nederlandse wijnboeren en domeineigenaren over de hele wereld. Op de drankenkaart staan verder ambachtelijk gestookte jenevers en likeuren van onder andere Bols en Van Wees, cocktails en Nederlandse bieren van brouwerijen als Heineken, La Trappe, De Molen en Jopen Bier. De vruchtensappen komen van Jus de Pommes uit Ouddorp.

Interieur en inrichting Paul Linse
Het interieurontwerp en de inrichting zijn van Paul Linse, bekend van interieurontwerpen voor het vernieuwde Rotterdam Centraal, Brasserie de Plantage bij Artis en tal van projecten op Schiphol. Studio Linse ontwierp voor het Rijksmuseum ookt het café en de espressobars. Een mix van materialen als brons, eiken, marmer, blauwstaal en suède in combinatie met designmeubelen en -lampen geven RIJKS® een stoer en stijlvol karakter. In de grote open keuken kijk je vanaf de witmarmeren bar naar het werk van de koks. Eén ruimte kan worden afgesloten voor een privélunch of –diner voor 36 gasten.

Horecapartner Vermaat
RIJKS® is een joint venture van Vermaat Groep en Rijksmuseum. Het familiebedrijf uit IJsselstein heeft zich sinds 1978 ontwikkeld van delicatessenwinkel tot toonaangevend bedrijf in horeca- en retailconcepten. Vermaat werkt ook onder meer samen met het Nationaal Militair Museum, het Mauritshuis, Artis, Schiphol en het Radboud UMC.

Paul Vermaat, algemeen directeur Vermaat: We zijn er als familiebedrijf bijzonder trots op dat we, na onze succesvolle samenwerking in het café van het Rijksmuseum, nu dit mooie restaurant hebben neergezet, samen met het Rijksmuseum, architect Paul Linse en alle betrokkenen.

Amsterdam Originals van Heineken
Heineken ontbreekt uiteraard niet in RIJKS®. Bierbrouwer Gerard Adriaan Heineken was eind 19de eeuw direct betrokken bij de bouw van het Rijksmuseum. Tegenwoordig is Heineken een van de sponsors van het Rijksmuseum. Ter ere van de bijzondere band tussen deze twee Amsterdamse iconen ontwierp Heineken de Amsterdam Originals: een serie van zeven Heineken flesjes die door de verrassende toepassing van bekende kunstwerken uit het Rijksmuseum een unieke collectie vormt.

Speciale koffieblend Douwe Egberts
In RIJKS® maar ook in het café en de espressobars van het Rijksmuseum ontwikkelde Douwe Egberts als sponsor van het Rijksmuseum een nieuwe koffieblend. Deze D.E. Dutch Master Blend is geïnspireerd op de rijke historie van de Nederlandse koffiecultuur. Van Sumatra komen de Mandeling bonen met rijke kruidige en houtige smaken. Uit Centraal- en Zuid-Amerika komen fruitige Colombia’s en zachte Brasils. De nieuwe melange is ook te koop in de Rijksshop.

Philipsvleugel
RIJKS® bevindt zich in de Philipsvleugel, de tentoonstellingsvleugel van het Rijksmuseum. Vanaf 1 november is daar de tentoonstelling Modern Times. Fotografie in de 20ste eeuw te zien. In februari volgt dé tentoonstelling van 2015: Late Rembrandt. Het gedeelte waar nu RIJKS® is, werd begin 20ste eeuw toegevoegd aan het hoofdgebouw. Het restaurant is toegankelijk vanaf de Museumstraat aan de kant van het Museumplein.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Nieuwe sim-kaart

Zojuist hebben we onze wekelijkse vergadering gehad. Isabel, Rutger, Mark en ik nemen dan het nieuwe week- en Paasmenu door en evalueren wat er vorige week goed ging en wat er deze week beter kan. Paar dingen: op maandag gaan we dicht, het weekmenu is akkoord en voor de bestellingen hebben we een ni...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

81 winnende bieren na zesde Dutch Beer Challenge

Op woensdag 11 maart 2020 vond in Rotterdam de zesde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 91 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 400 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Vanwege de corona-crisis vond de prijsuitreiking dit jaar plaats via ...

Coronacrisis
30ml Nachtegaalstraat speelt in op het Paasfeest thuis

Op 1e en 2e Paasdag bezorgt 30ml Nachtegaalstraat een rijkelijk gevulde ontbijtbox bomvol verse producten aan huis. In een tijd waarin iedereen het Paasfeest ‘gedwongen’ thuis viert en het bezoeken van de supermarkt een uitdaging is, is dit de oplossing voor een luxe Paasontbijt zonder z...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: