Toprestaurant in Rijksmuseum

27 oktober 2014 |
Toprestaurant in Rijksmuseum<

Op 1 november opent RIJKS®, het nieuwe restaurant van het Rijksmuseum in de vernieuwde Philipsvleugel. RIJKS® telt 140 zitplaatsen, een aparte ruimte
voor 36 gasten en een terras met 130 plaatsen. Het restaurant is zeven dagen per week open voor lunch en diner tussen 11.30-23.00 uur. Op de kaart staan gerechten met voornamelijk producten van Nederlandse bodem. Een team van topchefs onder leiding van Joris Bijdendijk krijgt elk seizoen versterking van een internationaal vermaarde gastkok. Margot Janse uit Zuid-Afrika bijt het spits af in januari.

De keuken van RIJKS®
In RIJKS® staat het Hollandse product centraal. Net als in de kunst laten executive chef Joris Bijdendijk en chefkoks Wim de Beer en Jos Timmer, allen afkomstig van toonaangevende Nederlandse restaurants, zich inspireren door vele exotische smaken die de Nederlandse keuken door de eeuwen heen hebben beïnvloed. RIJKS® nodigt daarom elk seizoen een internationale gastkok uit, vergelijkbaar met een gastconservator. Begin januari laat de van oorsprong Nederlandse Margot Janse haar licht schijnen over de menukaart en stelt met de chefs nieuwe gerechten samen. Haar restaurant The Tasting Room / Le Quartier Français in het Zuid-Afrikaanse Franschhoek, staat al jaren in de top 100 van de beste restaurants ter wereld.

Wim Pijbes
Wim Pijbes, hoofddirecteur Rijksmuseum: "Het Rijksmuseum vertelt het verhaal van Nederland. Ook zien we de invloeden uit verre en dichtbije buitenlanden. In RIJKS® zetten we die lijn voort: kwaliteit, authenticiteit en uniciteit vertaald naar de keuken, de chefs, het interieur en de locatie. RIJKS® is het Rijksmuseum op je bord."

Slow Food
De producten waarmee de Rijkskeuken werkt zijn van de beste kwaliteit, waar mogelijk biologisch en/of kleinschalig geproduceerd. De chefs delen het gedachtengoed van Slow Food. Op de kaart zie je deze trend terug in gerechten die zijn bereid met ingrediënten van de Ark van de Smaak, een lijst met traditionele, ambachtelijke ‘vergeten’ streekproducten.

Samen delen
Om zoveel mogelijk van de kleurrijke keuken te proeven staan koude en warme gerechten op de kaart die opgediend worden om te delen. Als equivalent van het meergangendiner is er de Rijkstafel, een tafel vol kleine gerechten. Uiteraard kan ook à la carte worden besteld.

Nederlandse wijnboeren
RIJKS® schenkt wijnen van uitsluitend Nederlandse wijnboeren en domeineigenaren over de hele wereld. Op de drankenkaart staan verder ambachtelijk gestookte jenevers en likeuren van onder andere Bols en Van Wees, cocktails en Nederlandse bieren van brouwerijen als Heineken, La Trappe, De Molen en Jopen Bier. De vruchtensappen komen van Jus de Pommes uit Ouddorp.

Interieur en inrichting Paul Linse
Het interieurontwerp en de inrichting zijn van Paul Linse, bekend van interieurontwerpen voor het vernieuwde Rotterdam Centraal, Brasserie de Plantage bij Artis en tal van projecten op Schiphol. Studio Linse ontwierp voor het Rijksmuseum ookt het café en de espressobars. Een mix van materialen als brons, eiken, marmer, blauwstaal en suède in combinatie met designmeubelen en -lampen geven RIJKS® een stoer en stijlvol karakter. In de grote open keuken kijk je vanaf de witmarmeren bar naar het werk van de koks. Eén ruimte kan worden afgesloten voor een privélunch of –diner voor 36 gasten.

Horecapartner Vermaat
RIJKS® is een joint venture van Vermaat Groep en Rijksmuseum. Het familiebedrijf uit IJsselstein heeft zich sinds 1978 ontwikkeld van delicatessenwinkel tot toonaangevend bedrijf in horeca- en retailconcepten. Vermaat werkt ook onder meer samen met het Nationaal Militair Museum, het Mauritshuis, Artis, Schiphol en het Radboud UMC.

Paul Vermaat, algemeen directeur Vermaat: We zijn er als familiebedrijf bijzonder trots op dat we, na onze succesvolle samenwerking in het café van het Rijksmuseum, nu dit mooie restaurant hebben neergezet, samen met het Rijksmuseum, architect Paul Linse en alle betrokkenen.

Amsterdam Originals van Heineken
Heineken ontbreekt uiteraard niet in RIJKS®. Bierbrouwer Gerard Adriaan Heineken was eind 19de eeuw direct betrokken bij de bouw van het Rijksmuseum. Tegenwoordig is Heineken een van de sponsors van het Rijksmuseum. Ter ere van de bijzondere band tussen deze twee Amsterdamse iconen ontwierp Heineken de Amsterdam Originals: een serie van zeven Heineken flesjes die door de verrassende toepassing van bekende kunstwerken uit het Rijksmuseum een unieke collectie vormt.

Speciale koffieblend Douwe Egberts
In RIJKS® maar ook in het café en de espressobars van het Rijksmuseum ontwikkelde Douwe Egberts als sponsor van het Rijksmuseum een nieuwe koffieblend. Deze D.E. Dutch Master Blend is geïnspireerd op de rijke historie van de Nederlandse koffiecultuur. Van Sumatra komen de Mandeling bonen met rijke kruidige en houtige smaken. Uit Centraal- en Zuid-Amerika komen fruitige Colombia’s en zachte Brasils. De nieuwe melange is ook te koop in de Rijksshop.

Philipsvleugel
RIJKS® bevindt zich in de Philipsvleugel, de tentoonstellingsvleugel van het Rijksmuseum. Vanaf 1 november is daar de tentoonstelling Modern Times. Fotografie in de 20ste eeuw te zien. In februari volgt dé tentoonstelling van 2015: Late Rembrandt. Het gedeelte waar nu RIJKS® is, werd begin 20ste eeuw toegevoegd aan het hoofdgebouw. Het restaurant is toegankelijk vanaf de Museumstraat aan de kant van het Museumplein.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Amsterdam Coronacrisis
Sterrenrestaurant Restaurant 212 introduceert luxueuze dinerboxen 

Het Amsterdamse Restaurant 212 brengt fine dining experiences naar mensen thuis met het nieuwe concept ‘212 at home’. Vanaf nu kun je culinair hoogstaande dinerboxen bestellen via de website en laten thuisbezorgen, bereid door de bekende topchefs Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: