Zomerfestivals bij Koninklijk Instituut voor de Tropen

10 juli 2018 | Thijs Jacobs

Na het grote succes van Umami Park in juni staan er nog twee van deze heerlijke Aziatische foodfestivals op het programma bij KIT in Amsterdam. Ook in het weekend van 25 augustus en dat van 22 september wordt de sfeervolle binnentuin van het Koninklijk Instituut voor de Tropen gebruikt waar ze voor bedoeld is: als ontmoetingsplek voor buurtbewoners, bezoekers en culturen.

De tuin ligt meteen aan het Oosterpark en is met een gloednieuw picknickveld en kersverse moestuin groener en toegankelijker dan ooit. Behalve foodtrucks vol Oosterse gerechten, zijn er ook performances, workshops en kinderactiviteiten. Geheel in de stijl van het KIT dragen bezoekers automatisch een steentje bij: voor een herbruikbaar glas betaal je € 1,-, waarvan de opbrengst ten goede komt aan het KIT Scholarship Fund. Zo staat Umami Park niet alleen voor food en fun, maar ook voor goodness!

Een duik in het oosten

Op zaterdag 25 en zondag 26 augustus brengt de Umami Park Summer Edition trucks vol Aziatisch lekkers naar de beschutte binnentuin voor het KIT. In deze uitloper van het Oosterpark kunnen bezoekers genieten van de pure Oosterse smaken van dertig streetfoodies met specialiteiten uit steden als Tokio, Seoul, Kuala Lumpur, Hongkong, Jakarta en Delhi. Het culturele programma van Umami Park staat vol optredens, workshops en kinderactiviteiten. Ook kun je een Thaise massage boeken of je lichaam laten versieren met Japanse bodypaint. Op zaterdag 22 en zondag 23 september is het wederom genieten van al het heerlijks dat het Verre Oosten te bieden heeft. Neem dus een duik in het oosten en laat je zintuigen prikkelen. De toegang is gratis en iedereen is welkom.

Duurzame drankjes

Behalve buurtbewoners en bezoekers kom je ook deelnemers van het SDG House tegen in de meest zomerse binnentuin van Amsterdam. Deze bedrijven gevestigd in het KIT, werken aan het realiseren van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties. In diezelfde lijn wordt een deel van de baropbrengst tijdens Umami Park gedoneerd aan het KIT Scholarship Fund. Per glas – of dat nou een biertje, een cocktail of een wijntje is – betaal je bij de bar eenmalig €1 extra. Het glas mag je na afloop meenemen. Met jouw drankje draag je zo bij aan het verbeteren van de gezondheidszorg in landen waar dat keihard nodig is – meer dan 30% van de wereldbevolking heeft geen toegang tot goede zorg. Drink ‘m leeg op het gezellige picknickveld of met uitzicht op de mooie moestuin.

Over het KIT Royal Tropical Institute

De Tropen café en restaurant en de binnentuin zijn onderdeel van het KIT Royal Tropical Institute. Deze not-for-profit kennis- en expertise organisatie voor duurzame internationale en interculturele samenwerking, richt zich op innovatieve en praktische oplossingen met focus op lage- en midden-inkomenslanden en internationale handelsketens. Het werkgebied omvat onderzoek, advies en training voor internationale organisaties, bedrijven, NGO’s, overheden en studenten. Meer specifiek gaat het om het verbeteren van gezondheidszorg en duurzame economische, sociale en organisatorische veranderingen. KIT is sinds 1926 gehuisvest in een monumentaal pand aan de Amsterdamse Mauritskade, waar ook de afdeling Hospitality is ondergebracht met De Tropen café en restaurant, Conferences & Events en het Amsterdam Tropen Hotel. Zie ook www.kit.nl.   

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: